Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Isnin, 27 September 2010

Ujan(hujan) Batu...

Pemandangan hujan daripada tingkap kapal terbang
Tadi ujan. Bulih tahan juge la lebatnye. Aku ni pulok gemo nengok ujan. Ase ujan je, aku pun mukok tingkap luah-luah. Pahtu aku bedighi lame-lame macam oghang bodo nengok wayang. Gemo bebeno la pun aku ni kan ujan. Ntoh ape baatannye ntoh la. Ujan muat aku ghase tenang. Ujan juge keghap memuatkan aku tekenang-kenang yang lelame(lebih lame daripade lame). Tadi aku tekenangkan he jaman bebudok aku lagi. Aku teghingat seghonoknye keme bemain ayo ujan. Uuiii... Bukan ujan biase mengkome... Ujan Batu !!

Aku mase tu budok beno lagi, memang ingat-ingat lupe. Ate idok la banyok aku nok ngabo ke kome. Ngabo mane yang ingat je  la. Gamoknye, ade dua tige kali aku meghase nengok ujan batu ni. Tapi aku nok amik satu je yang aku betui-betui ingat sebab tughunnye ujan batu ne same-same dengan jadinye satu peghistiwe yang nyayat(menyayat) ati...

Idok silap aku.. mase tu tengoh hari. Ujan ngan angin kuat betui. Keme sume mule ghiso mule seghoyo(takut). Apa baatan lebat beno ni ? Angin pulok idok tawu nak labun. Aku nengo dahan deghoyan sekoh sane sini. Ate mase tu deghoyang pun lebat bebuoh kome.. tapi baghu belajo muang bughuk. Tengoh gini memang beghat(berat) buohnye. Mun dahan idok cukup kuat , angin pulok ghempoh.. haa .. itu yang  buat sekoh  tu. Mok sughuh keme adek beghadek kumpui ke dapo. Beghambat le keme ke dapo. Mok memang gitu.. ase hujan terlalu lebat, angin pulok doh macam ghibut.. nyeghit(jerit) la die manggei.. leghah(lekas) kome..leghah ke dapo ni..!! Pahtu mok isik ayo dalam ceghik(cerek), mok tenggek atah tungku. Mok intu(nyala) api beso-beso. Kate mok petue bio ujan cepat sidang. Hmmm.. ntoh le... Kendian mok tenggong mace segale macam ayat-ayat quran. Mok mintok dijauhkan bale...


Tapi haghi tu ujan lain pesein(macam) beno. Angin makin kuat makin kuat. Ngeto aku dibuatnya. Tetiba anok jighan(jiran) keme tejeghit-jeghit(terjerit) manggei mok. Die kabo ke keme yang moknye nok beghanok(bersalin). Mok ghedoh(redah) ujan. Mok idok hajabkan lagi ujan yang menggile tu. Ni oghang nok beghanok jangan buat memain...bulih bawok tumpo(maut) kome... Mase itu la aku dengo bunyi atap ghumoh bedentang-dentang macam dipenggei(dibaling) batu-batu kecik...


Kakok kabo ke aku, ujan batu tughun ! Ghumoh keme bughuk yaamat mase tu. Ate atapnye tebok(tiris) di mane-mane. Ade seketui due bende putih yang jatuh ke lantei ghumoh. Abang aku, Tid kutip bende tu. Sejuk macam aih(ais). Tid masukkan ke dalam molut. Sedap Mad... kate di Tid. Bunyi dentang-dentang makin kuat. Aku tengok aboh pun udoh ke ghumoh jighan. Aku tanggei seluo. Aku bolien. Aku lompat ke laman ghumoh. Pian ngan Tid pun ngikut. Kat tanoh pepak(bersepah) mende putih yang sejok macam aih tu. Keme kutip satu-satu ... pahtu cepat-cepat masuk molut. Munkalo lambat mende tu cayo(cair). Ghamei bebudok keluo macam keme sebab nok ngutip mende putih tu. Ghase seghoyo(takut) pade ujan ilang teghuih. Angin kuat pun keme doh idok hajabkan. Mok bapok keme pulok sebokkan jighan yang nok beghanok tu. Naik canang le keme ! 


Mende putih yang macam aih tu saih(saiz)nye kecik-kecik je. Paling beso pun baye-baye duit 5 duit. Tapi mase ngutip tu, badan ghase pedih juge sesikit bile ditimpe di mende tu. Duduk dalam ghumoh hingor(bising) sebab bunyi die nimpe(timpa) atap tu kuat. Kighe-kighe kalo nok belabun, soghe kene kuat. Mun idok susoh nok dengo. Ghasenye memang sejok. Leghah(cepat) pulok cayonye. Ghopenye itu la yang deme sebut ujan batu. Gamoknye salji di negaghe(negara) oghang putih tu.. macam itu la kot yak.


Di ghumoh jighan, soghang ibu tengoh bepeghang dengan maut. Soghang bayi udoh keluo. Soghang lagi masih dalam peghut. Kembo(anak kembar) ghope(rupa)nye. Jenuh doh bidan ngusehekan(usaha), idok juge maunye keluo. Daghoh udoh banyok abih. Laki die pulok udoh mole teghoyok. Ghiso beno die. Nok dibawok ke hospita, keghete mane ade. Mase asor tu aku dengo bunyi oghang ghamei teghoyok atah ghumoh jighan. Mok pun teghoyok same. Tawu la aku..jighan aku idok daye deme selamatkan. Die 'pegi' dengan bayinye yang juge mati sebab lemah(lemas) di dalam peghutnye. Di luo(luar) ujan belum juge beghenti...       
Al-Fatihah buat Allahyarhamah Nyah Ndu  (emak kepada sahabatku, Antan Ndu)   


4 ulasan:

DKosongLapan berkata...

Sedih mace kesah leh (last) tu....... udah janji dia macam tuu......Allah sayangkan die......

awok peghonah sekali je meghase makan ujan batu ni...... memang sejuk.....dan mase tu tak inagt pun pasei koto....asei jatuh je ujan tu....kutip teghuih masok mulut........takde pulak sakitnye.....heheheh

kelisa_samudera berkata...

kalo buat novel menarik jugak ceghite ni.

kakyong berkata...

tak pernah merasa ujan batu.. dok dengor citer orang jer...

sayu plak dgn kisah menyayat hati tu.. yg sempat dilahirkan tu hidup ke??

a.samad jaafar berkata...

idup kakyong.. yg beh nye.. die satu2nye anok yg ceghoh kulitnye.. sebab ujan batu tu gamoknye ye hihihi..