Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Jumaat, 19 November 2010

Mad.. Moh ke Kayo...

Seingat aku, inilah entri aku yang paling 'pekat' loghat Perak-Kuale Kangsarnya.. Tiada niat untuk menyusahkan pembaca... Aku cume teringin memaparkan loghat yang kini hanya digunapakai oleh golongan tua di kampung aku... Jika sudi membacanya.. ketahuilah bahawa aku amat menghargainya..


Macam biase la kome.. mun dapat aku balik ke kampung aku tu, ngelewo la aku kelilin kampung. Kunun-kununnye nok menjejok kenangan la yak... Ade tempat-tempat yang lame aku tengok. Ade yang sambei lalu je.. Jaman aku bebudok nangoi dulu..ce kome kabo..beloh mane yang kaki aku ni idok jeghu.. ace kabo.. Kayo.. tebin jamban.. laman ghumoh oghang.. ghimbe.. ? Kabo je.. Sume aku jeghu.. ye aih ! Ate.. bebudok buaih la katakan.. Bukan ghope budok le ni kome... jaman itu keme idok ghamei yang ade tibi. Mun ade tibi pun, setat lengoh yaamat... Pukui lime baghu mole... Udoh la tu bukannye banyok katon-katon macam sekaghang. Jadi, keme banyok abihkan mase kat luo ghumoh la kome.. Sekaghang ni bebudok ngadap tiiiibi je keghojenye... Gamoknye itu la pasei bebudok sekaghang idok ghamei yang tagah-tagah macam bebudok jaman aku dulu. Ni aku.. aku nok ngabo mengkome.. ape yang keme buat kat kayo-tebin jamban mase dedulu... Nengor ni aku nok belabun.. Nengor la hat mane yang kome laghat yak hihihi..

Kayo/sungei ne umpame jantung idup oghang kampung aku jaman dulu. Pili ayo meghacun idok mandang. Satu-satunye pili ayo yang ade cume kat Kuale Kaghei di tepi jalan... ikut jalan dalam. Itu pili keghejaan yang sediekan. Aku idok la tawu sejak bile pili tu ade. Beso yaamat pilinye kome.. mau dekat-dekat bebaye lengan bebudok. Aku tawu pun bile aku belajo darejoh 6 di sekolah Kaghei. Kampung keme sekolah nye takat darejoh 5 je.. Ate.. jenuh la ngayoh besika ke Kaghei... Biasanye, keme akan singgoh kat pili tu untuk melepaih dahage... eerrr... sambei-sambei seghonok nengok ghope pili tu pun ye juge hihihi...

Dedulu ayo sungei nin...kan macam sekaghang ni.. udoh  ghope teh susu je aku tengok. Ikan beghenang ngan batu-batu di dasornye bulih keme tengok ngan jelaih daghi tebin jamban. Sungei dulu ade panteinye.. cantik yaamat-amat. Di sungei tu la keme ambik ayo untuk minum... mandi..masoh kain baju.. nangkap ikan..dan..err..meghebah ! Kalo mase nok pegi sekolah, sesubuh sepe'i lagi keme mongkah ke kayo. Kayo tempat mandi ni oghang dulu panggei jamban. Agoknye sebab itu la bile udoh dibuat tandah di ghumoh, deme tetap panggei tandah tu 'jamban' yak..Keme mandi ghamei-ghamei.. Sume mandi bolien kome.. Idok le tawunye keme malu.. Bulaattt je sumenye.. Lapeih mandi memasing ngambik baledi..pegi tengoh sungei... kat situ keme isik ayo. Kat tengoh ayo kununnye ayonye palin nin.. Yang palin nin itu la yang keme panggei ayo 'malin'. Ayo malin ni khas untuk keme minum.  

Kat sungei tu banyok batu kelidi. Beso-beso kome. Di situ la tempat kene melepok jaman dedulu. Kekadang keme bawok 'cup' untuk memanoh ikan ngan udang. Cup tu keme buat daghi besi pagor yang luguih. Keme potong besi tu dalam panjang sekaki lebih sikit, pahtu sebelah keme asoh bagi tajam dan sebelah lagi keme ambik getoh lestit dan ikat kuat-kuat. Itu la alat memanoh ikan paling banyok keme gune. Bekati-kati juge ikan yang bulih keme dapat. Dulu ikan banyok. Pendek kate... nok tangkap pakei tangan pun bulih.. Ntoh la.. yang aku ingat, ikan dedulu macam jinok to.. Senang beno nok menangkapnye.. Keme juge nangkap ikan dengan caghe menangguk. Keme biasenye gune kain kelambu yang bughuk. Nangguk la keme di tepi sungei yang ade semak-semak berjuntei ke ayo. Tapi nangguk cume bulih dapat ikan ngan udang sampoh je.. kecik-kecik.. Nangguk sesuei untuk bebudok je.. ( caghe nangkap ikan palin hebat gune pukat yang keme buat daghi daun kosong/daun pisang yang keghin. Kesohnye aku udoh tulih dulu... tajuknye ' Kami Anak Kampung'...)

Aku palin seghonok kalo dapat main ghakit buloh. Mase tu keme belawan-belawan buat ghakit yang palin beso. Jenuh la pulok keme nebang buloh, pahtu angkut ke tebin jamban. Di tebin jamban tu la buloh-buloh keme ikat satu persatu gune tali ghotan. Makin lebo ghakitnye makin baguih...  Udoh siap keme hegheit ke kayo. Mase ni la keme tunjuk songo.. bebudok yang idok nolong mase keme buat ghakit tu, keme idok bagi can langsung nyeghu ataih ghakit. Deme ngindien  la macam mane pun idok keme hajab.. lantok la ...buat nyadien je... huiih.. tungkei betui ati keme yak..hihihi.. 


Ngan ghakit itu la keme kulu keilo ikut sungei. Keme main lumbe la.. keme mengail la.. keme bekeloh ghamei-ghamei ataihnye la... Kekadang keme main keipong ataih ghakit tu.. Kighe macam sukan sumo tu la.. Sape yang jatuh daghi ghakit dikighe kaloh la.. Badan luke-luke kene ghagah di buloh idok keme hajab.. yang keme tawu.. keme ingke bebeno bile bemain ataih ghakit..Biasenye, keme cume beghenti main ghakit bile ade antaghe keme yang tekene demam panah sebab keghap beno bejemor. Kene la beghenti kome.. mun degiel juge.. togheik la mok bapok keme ngampot keme... Iskkk.. Mun dikenang-kenang jaman bebudok dulu.. lampor la indohnye.. Macam yang aku selalu cakap.." Kenangan Bisa Sahaja Mdembuat Aku Menangis...". 
Sekian....

24 ulasan:

kakcik berkata...

Salam Yop...

eh... teman teghingat pili kat tepi jalan tu. Depan ghomah arwah Panjang Ahmad. Kat situ le teman nonggen minum ayo bila balik daghi sekolah - idok jauh daghi ghomah lama arwah Ustad Amran.

Kalo mandi kat Sungei Peghok jaman kekanak teman dulu, bila ayo sughut - ada pulo.. seghonuk teman ngan adik2 dapat ngutip ghemih. Ish.. sedih pulok teman ngenangkannye! :(

makdara TERdiva berkata...

salam geng, hehe!
baru je sampai teluk intan mlm td..tp x smpat nak intai sg kat blkg umah..tengah naik kot.maklumla..asik ujan jer ptg2..

a.samad jaafar berkata...

kakcik..soh kampung kite berjiran ye.. ntoh2 kalo besogheih..ade pulok bau2 bacang hihihi..

a.samad jaafar berkata...

MDT..sediakan rakit sebelum banjir hihihi.. lame cuti yak..?

tinuj berkata...

Salam Mad,
Kalo bukan oghang kuale payoh nak mahamnye labun mike ni. Ate kalo ngajak kayo paham teman ngajak mandi le ato meghebaih kat jamban. Dibuatnye jamban jenih kayu batang lampo tk selese mase meneghan tak setabei. Pasei ngune daun pisang keghin tu namenye meghelap kalo jak salah teman, caghe nipu ikan mawak ke pasio. Kak cik ni ghopenye oghang kuale juge yek, Elok beno le nyengok ghomah utz Amran tu ambik ayo peneghang ati.

Solihin Zubir berkata...

pekat gilo.. kawe x pahei deyh... pahei sikit2 jo.. huhu..

kakyong berkata...

sonok baca n3 ni... ;)

kakyong walo tak brp gheti ckp loghat peghok yg pekat.. tp faham...

Jank berkata...

best baca, tp kne bace slow2 hahaha baru fhm, puas haha

MOH KEMBARA berkata...

Salam Yob Samad, Yong memule pindah Parit dulu tahun 1968. Ayo sunga Perok dalam dan banyok ikan . Kalau bulan 12 kire nok tunggu banjir jer. Masa kekecik keme slalu curik2 mandi sunga. Tp kalu dengor sora Tok, mencicit lari! Tp sejak deme bina empangan, tak banyok ikan dah. Remis pun takdok! Betoi Kakcik, dulu sonok ngutip remis!

wahida berkata...

salam...tak sangka saya akhirnya saya dpt jumpa blogger yg saya kira sekampung ngan saya...awak dr Sabak Bernam kan? saya org Sg. Besar, saya dah follow blog awak, kalau sudi follow me back k!!!

sekamar rindu berkata...

salam..

lama tak main rakit mcm gitu....

Mamamat berkata...

Mike takat teghe nembak dan nyale ikan je. Teman pulak udah sampei tahap tegheghis. Teman kalo ke sungei, ade tujuan lain selain mandi dan meghebaih. Teman ngebom dan nube ikan wehh. Pantang tawu di mane ade lubuk, mesti teman bom punye. Kalo sungei kecik, teman tube je. Mike kenei ke ghupe ako tube?

cikgupj berkata...

ate patut le...mike ngebom dan nube simamamat...udoh tak mandang lagi le anok-anok udanggggg...ish...ish...ish...

a.samad jaafar berkata...

Mamamat..tak gune betui mike yak.. musin penin la ikan2 kat sungei tu..huii..sadis !

a.samad jaafar berkata...

cikgupj ni oghang mane gamoknye.. handei cakap kite ni mamamat weih...

a.samad jaafar berkata...

Jank... saboooo yak..lelame cekap la mike tu..

a.samad jaafar berkata...

Kak Halima.. kekadang bile balik kampung pegi nengok sungei mcm susoh nok pecaya je yak.. dulu punye la cantik..sekaghang...ermmm..

a.samad jaafar berkata...

TinuJ.. ingat lg..mase meghabaih..seluang cagut-cagut kat situ yak..hihihi..meghelap..betui2..teman lupe mase nulih dulu..t kasih

a.samad jaafar berkata...

solihin...sori..lain kali teman tulih pakei bahasa biasa pulak.. bace komen mike..teringat nenek kat pangkal meleret di machang..

a.samad jaafar berkata...

Kakyong..sebenonye to..mun belabun, teman idok la sepekat ini..hihihi..

a.samad jaafar berkata...

sekamar rindu.. kenangan terindah teman tu...

a.samad jaafar berkata...

wahida..t kasih berkunjung n follow saya ye..jemput datang lagi..tinggalkan link kat shout box saya ye..boleh saya ziarah balas

izan mama mia berkata...

assalamualaikum yop..
seronok teman baca cerita nie..

izan mama mia berkata...

teman folo cni juge...suami yong org ipoh suke beno dier baca cerita nih