Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Khamis, 11 November 2010

Moh Kite Menjage Kesihatan Komee...

Entri kali ni tak ade terjemahan. Maaf kerana pasti menyulitkan kalian membacanya...


"Hoi Mad.. ace dengor aku nok belabun niii... Kamu jangan buat nohin je ni..".
"Ye la..ye laa.. aku nengor la ni.. Ape mendenye ? ".
"Tu.. kawan kita si Zuhir tu udoh lantoknye kene sakit jantung Mad uii..".
"Atee...?".
"Kamu tu la.. gemo beno nyakat die. Becakap main peghogoh je... Esok mun lantoknye die tesempooo... mau jegang situ je esok..".
"Eh.. bile mase pulok aku peghogoh die.. Aku mun belabun ngan die, lembut gigi daghi gigi to.. "


Gitu la lebih kughang sembang aku ngan kawan petang tadi. Kawan keme si Zuhir tu udoh disohkan kene jantung pulok kome. Ghopenye die yang benyok-nyok buncit tu sebab jantung... Uiskk ... Idok la aku tawu kome.. Ate, meghokok ditampei semacam jugak... Lagi la heghan aku kome.. Maknenye, lepaih ni aku kene le labun bebeno ngan die yak... Beghi salam selunak buloh yang pecoh.. Pah tu.. ulo tangan.. baghu la bulih mule belabun.. Jangan haghuih ditengkin-tengkin... Bahaye yak.. Macam kate kawan aku tadi la.. Mun lantoknye die tesempo.. jegang kome...!!!


Tawun ni kighe aku ne alhamdulillah la kome.. Kighe sehat la.. Pitam kejap-kejap tu biasa la.. Seseme sikit tu adat la yak.. Aku pun sebenonye idok sabo nunggu abih tawun 2010 ni kome... Aku nok abihkan tawun ni ngan "Sifar MC"... insyaallah bulih ni kome... Rekod beghesih lagi nih... Bukan tak ade demam ke... sakit sesikit ke..Ade.. Tapi aku lebih suke keghoje daghi melepok macam oghang dalam pantang beghanok kat ghumoh. Kekadang tu oghang ghumoh aku pulok negor aku sebab keghoje juge walo pun malamnye aku pengsan sampei setengoh jam.. Tapi gitu la aku.. Aku lebih suke bekeghoje... Bukannye aku ghajin kome... uiiihh..jangan saloh sangke.. Aku cume idok suke jadi macam bodo kat ghumoh...itu je..


Macam biase la aku ni... Mun ade isu kat tempat keghoje... aku mule la nyaghi bahan yang bulih aku bace tentang isu tadi. Balik aku singgoh kedei buku dulu... caghi-caghi mun ade yang bulih bagi maklumat.. Sampei ghumoh bukok internet la pulok.. Aku caghi kesoh jantung dulu.. Punce sakit jantung... Caghe mencegoh.. Kaedoh meghawat... Emmm.. Esok bulih belabun lagi ngan deme.. Belabun tanpa tawu baghang sekomit pun tentang mende yang nok dilabunkan.. mane siok kan... hihihi..


Tapi kome... kat sini aku pilih untuk kongsi ngan kome tentang caghe untuk mencegoh penyakit la yak... Kan ke mencegoh lebih baik daghi meghawat..?  Errr... Kome bace le kalo kome nok tawu.. ( Bab seghiuih kene gune bahase buku la yak kome hihihi..)


Islam ada mengajar kita tentang cara-cara untuk menjaga kesihatan seperti melakukan dan mengamalkan yang berikut:- 

1. Mandi Pagi seeloknya dilakukan sebelum waktu subuh @ sekurang kurangnya sejam sebelum matahari naik. Air sejuk yang meresap ke dalam badan dipercayai boleh mengurangkan lemak yang terkumpul. Kita boleh saksikan bahawa orang mengamal mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk. 


2. Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk setiap pagi. Mujarabnya Insyaallah jauh dari penyakit (susah terkena sakit). 

3. Waktu sembahyang subuh kita disunatkan bertafakur (iaitu sujud sekurang kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak kita dari sakit pening atau migrian.  Para saintis telah membuat kajian tentang kenapa dalam sehari perlu kita bersujud. Hasil daripada kajian itu, mereka telah menemui beberapa milimeter ruang udara di dalam saluran darah di kepala kita yang tidak dipenuhi oleh darah. Maka dengan bersujudlah yang membolehkan darah itu  mengalir ke ruang berkenaan. 

4. Dalam kitab juga ada menyebut bahawa  kita dilarang untuk makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Rasullullah sendiri pernah menegah kita makan ikan bersama dengan susu. Amalan ini dikhuatiri akan menyebabkan kita cepat mendapat penyakit. Kajian sanitis mendapati, di dalam badan ayam mengandungi ion (+) manakala dalam ikan pula mengandungi ion (-). Jadi,  jika dalam satu suapan terdapat daging ayam bercampur dengan ikan maka terjadilah tindak balas biokimia yang akhirnya boleh merosakkan usus kita. 



5. Nabi juga mengajar kita supaya makan dengan tangan dan apabila habis makan, kita hendaklah menjilat jari itu.  Saintis telah mengesahkan bahawa terdapat banyak enzime  yang terkandung di celahan jari kita, iaitu 10 kali ganda lebih tinggi daripada enzim yang terdapat dalam air liur (enzime ialah sejenis alat percerna makanan yang tanpanya makanan tidak akan hadam).


Macam mane kome... ? Moh le kita ameikan sesame yak... Aku nok makan ni kome.. Babai...babaiii....


9 ulasan:

MOH KEMBARA berkata...

Assalamualaikum Yob Samad, baguih punya intro dan penutup entry Yob kali ni...kelas! Gambor pun menusuk kalbu! Bagus artikel utk renungan dan amalan Yob, tima kasih bebanyok! Haa Yob, aritu tanya ada tak gambor suasana kampong teman kat Turki. Yaa kali ni entri teman citer suasana kampong kat sana. Moh singgah mace nanti!

eMMe berkata...

Salam Yop Mad, minta2 la Allah berikan kite kesihatan yg bagus...same2 doa, jauhkanlah dari penyakit yg merbahaya...
mE paham baca tanpa terjemahannye...hehehe..suke baca, lagi ngekek kalo baca takde terjemahannye...peghogoh tu terperanjat kan...kan...tgk ayat tu....huhu...kalo salah tolong betulkan ye yop...

Encik Gorilla berkata...

aduss... comelnya gambo yob....

tinuj berkata...

Salam mlam jemaat,

Betui kate mike tu, kesihatan anugerah tuhan yang paling beghege lebih dari segale-galenye. Ate manyak duit pun kalo tak sihat satu sen pun x bergune. Di samping jage kesihatan dighi kite kerge juge kite perlu, tambahan denye disebelah mike tu.

a.samad jaafar berkata...

Aduihh..Kak Halima.. teman meghepek je tu.. asei ade ceghite cukup la yak..hihihi

a.samad jaafar berkata...

Gorilla.. sian die tu..tengo merintih sakit tuh..

a.samad jaafar berkata...

eMMe sahabatku hihihi.. peghogoh membawa maksud perbuatan yg menyebabkan oghang tekejut.. penguasaan loghat peghok eMMe makin cun !

a.samad jaafar berkata...

TinuJ : yang sebeloh teman ni mun lantoknye sakit.. nyako dindien le teman kahkahkah...

kakyong berkata...

kalo melaser ' badan gemuk sebab maleh mandi pagi' mau teman kena hambut... huhuhuuuu...