Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Sabtu, 19 Februari 2011

deme yang aneh...

Satu haghi tu, aku meghayo-ghayo ke pekan. Aku ni ade peghangei yang pelik sikit to... gemo yaamat meghati kelaku oghang. Dalam banyok-banyok oghang yang melintaih depan aku, mate aku tetegun nengokkan soghang lelaki kughuih yang belenggeng, idok bebaju. Mentelonnye koto dan koyok... Kancinnye pun idok dikenekan. Aku teghuih petiye oghang yang pade aku tentu la idok siuman tu...  Ade yang laghi bile seliseh ngan die. Ade yang cebik mulot... Ade yang gelokkan die... Ade yang buat muke simpati...

 Aku belajo sesuatu daghi tetiap kelaku deme itu. .. Belajo gheti kemanusiaan... Makna idup yang banyok soei jawabnye... 

Agoknye, udoh tentu ke kite yang kununnye waghah(waras) ni lebih baguih daghipade lelaki idok bebaju itu ?? Pade aku... Belum tentu ! Bukan ke ghamei antaghe kite yang ngaku seghebe waghah ini, yang kelakunye lebih hine daghipade menatang ??

......... Lalu aku beli setin ayo minuman... aku pegi dapatkan die. Aku beghikan senyum.. namun dibalaihnye ngan jelien yang tajam... Ayo tin aku sue(hulur) ke die... Sekali lagi ditenungnye aku... Cepat-cepat ayo tin dighabutnye... pahtu,  die teghuih bejalan ngale ke belakang kedei... Aku peghatikan je... dalam mase yang same ade pulok mate lain yang memeghatikan aku... Bior laaa....

12 ulasan:

Fiqas berkata...

itulah kita manusia ni...byk ragamnya... yang waras belum tentu betul2 waras... dan yang gila tu dah tentu gila kan...:)
kadang2 yang waras ni lebih menakutkan..

sharouk berkata...

Gile dah tak kire dosenye, yang waras yang susah banyak beno kirenye kan.

Abhamz berkata...

salam, biasale kite ni cepat nak menghukum, diri sendiri je yang betoi....

toyolkiut berkata...

slalunya..
mereka spt ni.. ada cerita sblknya..
klau kita tau latar hidupnya, mngkin kita tak pandang ia dngn cara yg tidak sepatutnya..

a.samad jaafar berkata...

Sahabatku fiqas.. saya tidak pernah memandang hina golongan ini.. sebenarnya mereka hidup dlm tekanan..selain faktor keturunan..

a.samad jaafar berkata...

TK..saya mempunyai dua sahabat yg masih tidak siuman hingga ke hari ini.. termasuklah salah seorang sahabat yg selalu muncul dalam n3 saya..dia hilang kewarasan akibat kecewa dlm hidup bersama isterinya.. saya cukup kecewa krn gagal utk membantu mereka..

a.samad jaafar berkata...

sahabatku sharouk.. betui sgt labun mike tu..dosa deme takat mase deme waghah je..kite ?? sendighi kene ingat..

a.samad jaafar berkata...

Abhamz yg dihormati..t kasih krn sudi ke sini..saya menghargai blogger sehebat saudara..

moga kita termasuk ke dlm hamba yg rajin bermuhasabah diri..

eMMe berkata...

salam yop! lame tak komen2 hehehe....ngah tenang jiwa nih, brani ek yop sue ayo tin ke dia, wat nye dia cubit pipi ke tarik rambot yop camner? hehehehe...takpe, yop, kite kene sentiasa bersikap positif dgn sume org, same ade org tu waras atau pun idok, heeee~tapi mE takot dia kejorr me...huhuhuh....

kelisa_samudera berkata...

saudaraku samad, kadang2 banyak yg boleh kita belajar dari org2 macam ni. mase awok ade lawatan ke wad psikiatri dulu, awok ambik pengajaran yg kita semua ni sebenornye ade tendency jadi gila. dan kita hidup dalam dunia ni pun bukan betul sgt.

cube kamu bygkan org2 malaysia ni pakai kot/blazer time tgh hari, tak ke tak betui namanya tu? kekeke

a.samad jaafar berkata...

eMMe..saya rasa mereka spt kita juga..tunjukkan sikap menghargai mereka sbg manusia..insyaallah dia akan menghargai kita..

a.samad jaafar berkata...

sahabatku kelisa.. hihihi ..betui..betui.. kadang ghase lawok pun ade yak..tak sabo jumpe mike to..