Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Jumaat, 18 Februari 2011

Mad.. Normah Udoh Gile !

NOTA : JUJURNYA, AKU MULAI ADA RASA BIMBANG ANDAI KALIAN SEMAKIN BOSAN DENGAN CERITA-CERITA KENANGAN YG SERING AKU NUKILKAN DI SINI... JIKA ITU YANG BERLAKU, MAAFKAN AKU... HANYA INI YG KUMAMPU...

Bile Normah meghebah(berak) tepi-tepi jalan, soh beno la yang die tu udoh gile.. Bile Normah kencien bedighi sambei cekok pinggang kat tepi kedei Pak Mat Rawi .. depan-depan oghang pulok tu.. konpem yaamat la die meghoyan. Normah bekemban, ngelewo satu kampung.. "Panaih yaamat kome", kate di Normah. Haghi tu, kain Normah basah ngan daghoh 'kotor'.. habih melantong(bau tidak menyenangkan) satu badan. Bile ditanye, katenye die pun idok tawu.. "Keluor ikut 'situ' !", kate di die .. Pahtu buat-buat muke pelik. Aku kesian ngan die ni...

Memang Normah gile. Memang ! Tapi Normah ni begaye  oghangnye to. Lawa... begetoh lagi. Bukan sebaghang getoh.. getoh buku kome...hihihi.. Ate, ghamei juge la oghang jantan yang nitik ayo lior mun secawan due bile nengokkan Normah, temasuk aku...!  Satu haghi tu, Normah ilang. Daghi pagi abangnye mencaghi idok juge jumpe. Engkohnye dibawok di Pakistan juei kapet ke dalam semok. Ntoh ape dibuat di deme ntoh la. Tapi...  yo la kite bebaik sangke yak... Ghase aku, deme main dango kot.. Idok pun, musti Pakistan tu ngajok Normah nyaghi belalang yak... Banyok belalang kat semok dekat-dekat tanoh wakap ta... hahaha.. ye ke ???

Nyemah(mujur) la nampok di Pak Man yang kebetulan ngambik pisang kat sini. Mun idok... sahih la tige pat haghi baghu jumpe. Pahtu, tentu je oghang kampung ngabokan yang Normah udoh soghok(sembunyi) diantu yak.. Oghang kampung aku gemo gitu.. Asei oghang ilang je, teghuih caghi bomoh. Yang bomoh pulok jenih bomoh mangkok tingkat... Ikut sedap labun je.. "Ni musti soghok di oghang bunian", kate di deme.. hmmmm.. (Errr.. sebenonye aku malaih nok ceghite panjang hei ni.. nanti jadi ceghite 18SX pulok...)

Sebelum kawin dulu, ghamei bebudok mude yang gilekan Normah . Ate, oghang lawa yak... Tapi lah-lah ghamei pulok yang ngange bile Normah kawin ngan oghang kaye daghi Kulompo. Bisnesman, kate di deme. Yang teghoyok pun ade kome... Hebat betui Normah ni... Majelih kawin Normah, pecoh rekod di kampung aku. Kugiran melalak 2 malam betughut-tughut. Lembu nyeghangkang 2 ekor. Oghang yang datang usoh labun la... ghamei yaamat-amat.  

Ghasenye, sampei sekaghang belum ade majelih kawin yang hebat macam majelih kawin Normah. Aku ingat lagi.. malam kedue tu, Normah ngan lakinye tughun ke laman ghumoh nengok kugiran. Pahtu, Normah nyanyi lagu 'Cubit-cubitan'. Sedap Normah nyanyi. Lepaih potong kek ntoh beghape tingkat ntoh, Normah ngan lakinye menaghi same-same... deme cium-cium.. deme peluk-peluk. Tekejut oghang kampung. Tapi ghamei juge temasuk aku yang bukan main syok nengoknye... Siap tepok tangan ligat-ligat macam beruk dapat pisang !...

Tapi idup Normah ngan lakinye idok la hebat ghope majelih kawin deme. Elok-elok je(sebaik sahaja)  idok lame lepaih Normah habih pantang anoknye yang petame, Normah jadi gile. Kate di deme, gile meghoyan. Usoh kome tanye aku ape menatang meghoyan ta.. aku dok tawu ! Lakinye tak nok jage. Tengoh-tengoh malam diantonye Normah ngan anoknye ke kampung aku. Sian mok bapok Normah... teghoyok deme. Idok deme sangke cukup tak ngasi(tak guna) menantu deme tu. Deme nok maghohkan menantu tu, deme segan. Ye laaa.. menantu tu kan ke oghang kaye... Sejok malam tu, sampei la haghi ni... lebih sepuloh tawun doh.. lakinye idok balik-balik jenguk Normah ngan anoknye... Hagham bejadoh punye jantan !!!..
SEKIAN DULU..
Ni entri yg aku buat mase aku tengah ilang mood...

9 ulasan:

Fiqas berkata...

salam mad, kesian normah, bukan begitu jln hidup yg dia pinta.. masa waras, dipuja2, bila dah sakit dibuang, nasib kita ni cam mana la pulak ye...

pst, sy tak pernah jemu baca n3 mad ni..:)

Aku Dan Teksi berkata...

jantan tu kalau taknak negok normah,negokla anaknya tu.

toyolkiut berkata...

kisah nyata yg mengharukan..
rasa sebak pun ada.. terfikir jika TK di tempat kak normah tu.. akal memang x waras dah, x tau apa kita buat, tp pandangan masyarakt pd keluarga kita.. emm..
tergamak kan suami nya layan macam tu.. nasib anak x tau la camne..
tuhan menduga dngn bmacam cara..

a.samad jaafar berkata...

sahabatku fiqas...ini kisah benar yg berlaku di kampung saya.. namanya sengaja diubah.. hari tu saya jumpa dia tengah merokok sambail berjalan ke kedai...sedih saya tengok dia ni

mungkin jgk n3 ini antara yang terakhir ttg pengalaman masa kecil saya...t kasih atas kesudian membaca catatan serba lemah darpd saya.. saya mhargainya..

a.samad jaafar berkata...

sahabatku TK.. saya doakan TK dijodohkan dgn insan yang terbaik utk TK.. cumanya, TK juga harus berani dan pandai memilih.. kadang2 harta mengaburi mata.. dlm kes ini, barangkali suaminya yg kaya itu malu beristerikan wanita yg sakit jiwa.. padahal, mungkin dia sendiri adalah puncanya..

a.samad jaafar berkata...

sahabatku Aku dan Teksi... barangkali jantan itu malu beristerikan isteri yg gila.. jatuh la standard dia sbg bisnesman kan..

kelisa_samudera berkata...

ape kamu kate samad? entri ni antaghe yg terakhir ttg pengalaman mase kecik kamu? kome nok kene punggey ngan batu ke? buat lagi banyok2. aku nok bace. kikikiki.

samad, tinggi sangat penghargaan kamu ke aku dalam blog TK tu. segan aku dibuatnye. ape la beze kita ni sahabat. takde beze ape pun. kamu ingat kamu selekeh, ntah2 aku lagi selekeh daghi kamu. teghime kasih banyok atas penghargaan darimu sahabat. aku benar2 menghargainye. kita semua asey daghi kampung, dan aku ghase kamu dan aku saling memahami.

pasey yg kamu ngajok gi kenduri kawin ngan D tu, kamu paham2 aje le ape jawapan aku. kighe aku setuju bebenor la tu. teghime kaseh sebab sudi ngajok aku pegi kendughi kawin. suke yaamat aku. kekekeke

M a W a D D a H berkata...

tak berubat ker si normah tue..kesian lak ke dia...maybe ada cara utk pulihkan die...mane tau...

makdara TERdiva berkata...

kesiannya normah tu..bahaya sakit angin meroyan ni..sbb tu masa dalam pantang, dielakkan dari banyak berpikir yg bukan2 atau susah hati..ish..ish ish..