Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Jumaat, 4 Februari 2011

Kesoh Aboh yg Paling Best...err.. pade aku la ! Bagian 2

Peringatan : Ini hanyalah catatan berdasarkan 'cerita mulut' seorang tua. Diolah dan dijadikan cerita bertulis. Pastilah berlaku kesilapan/kesalahan fakta. Aku sengaja tidak melakukan rujukan ilmiah kerana aku mahu ia kekal sebagai sifatnya, yakni sebuah 'cerita mulut'... Terpulang kepada penerimaan kalian yang sudi membaca. Ini sambungan n3 aku yang bertajuk "Kesoh Aboh yg Paling Best...err.. pade aku la !

........ Aboh kecut peghut tengok muke Woh.. Woh bukan sebaghang oghang.. Aboh tawu yang Woh mewaghisi handeinye tok kamu.. Silap-silap die lagi handei. Die gemo begughu ngan oghang yang handei-handei. Aboh pulok, hapoh pun meghacun. Woh sughuh ikat tangan aboh ditanggei. Tapi mase tu aboh sedap la juge ati... tak kan abang sendighi nok naye adiknye... Deme bagi aboh ngan kawan-kawan aboh ayo. Lege beno dapat ayo..

" Aku yang nyughuh deme bawok kamu ke sini. Kamu dengo betui-betui labun aku ni ! Kamu balik. Kamu jage kampong... Asei kamu keghoje lagi aseka ni... Siap kamu..!!". Keghah betui labun Woh kamu ta. Sikit pun idok die senyum. Macam bukan adik die je dibuatnye aboh. Tak gune betui ! hihihi.. Aboh angguk-angguk je.. Aboh tawu pelantok Woh kamu.. Hajab dibuatnye.. Jangan buat dok pasei... Lepaih tu, Woh kamu sughuh bebeghape oghang komunih bawok keme keluo dari marekah deme. Keme di bawok tughun bukit. Keme dilepaih soghang-soghang. Deme idok bagi keme lepaih dalam kumpulan. Gamoknye deme ghiso keme datang nyeghang deme balik yak. Aboh yang ketige dilepaih dideme. Betui-betui tengoh utan. Banyok pokok ghotan tempat ta. Deme petiye aboh sampei la aboh deme idok nampok lagi.

Tengoh utan tu, mane aboh tawu nok ngale ke mane. Aboh main ghedoh je. Jenuh aboh bejalan, tapi utan... utan juge. Badan udoh penat. Bile penat aboh ghehat kejap. Pahtu, jalan lagi... tapi aboh ghase macam aboh udoh masuk lagi jauh ke dalam utan ta. Aahh... sudoh ! Haghi doh nok gelap balik. Jalan keluo daghi utan idok juge aboh jumpe. Mase itu la aboh terjumpe oghang tue tengoh bejalan dalam utan tu. Aboh heghan.. ape dibuatnye dalam utan sesoghang.. Langsung lupe nok betanye pun. Die yang tegor aboh dulu. Die tawu aboh sesat. Die sughuh aboh jalan ikut beloh kanan  yang ditunjuknye. Oghang tu pesan, jalan teghuih... jangan toleh ke belakang kalo kamu nok sampei ke jalan beso. Pelik betui... kejap je aboh udoh sampei ke tepi jalan. Jalan tu jalan nok ke Gerik. Ghasenye ataih sikit daghi Kati gamoknye. Idok jauh daghi jalan ta, aboh nampok Sungei Peghok. Huiih.. Lege yaamat-amat aboh ghase. Ate, mungkah la aboh ke kayo. Minum bebeno la aboh kat tepi sungei ta..

Aboh ambik keputusan.. aboh kene balik ikut sungei. Musti idok sesat... lagipun jalannye cepat sikit. Aboh beghanyut ikut tepi sungei. Tibe pade ghumpun buloh, aboh ke darat dulu. Aboh caghi kalo-kalo ade buloh yang ditebang dioghang... kot-kot ade lebih-lebih buloh yang  tinggei dideme. Betui-betui nasib aboh baik. Ade pat lime batang yang panjang yang pendek. Jadi laa.. Buloh ta aboh ikat ngan kulit  pokok seniyei... jadi la ghakit. Tuhan tulong aboh... Aboh beghanyut ngan ghakit sampei la ke kampung aboh di Jamuan tu... Kesoh aboh tu, idok aboh ceghite pade sesape pun. Arwoh mok kamu je yang tawu. Mun tawu di tok kamu, Woh jadi ketue komunih... kaco jadinye... Baik aboh usoh heboh-heboh yak...

Sejok hagi tu aboh idok lagi keghoje aseka. Pagi aboh bebendang, petang aboh ngambik upoh menebaih kebun ngan manjat nyior. Idok pulok deme mencaghi aboh. Gamoknye, deme ingat aboh udoh mati tembak dikomunih. Pengalaman mudoh beno tangkap dikomunih tu, buat aboh ghajin begughu ngan tok kamu. Kendian, tok kamu anto aboh begughu ngan Tuan Syeikh Osman. Jadi oghang kanan Syeikh Osman sudohnye...hihihi. Woh kamu selalu balik. Kampung aboh idok dikaco dikomunih sikit pun. Idok lame pahtu, Woh kamu kate die udoh beghenti jadi komunih. "Deme doh tak betui.." kate di die. Ade aboh tanye die, idok ke takot tangkap di deme ? Nohin je die. "Cube la mun deme beghani..". Mase tu, sape beghani ngan Woh kamu tu. Betui-betui handei... Woh kamu mole mengubat oghang... jadi pawang, gantikan tok kamu. 

Mase cepat juge belalu...

Satu haghi aboh ngan Woh kamu, panggei di tok. Tok baghu balik daghi Sungai Manik, Telok Intan.  Tok kamu kabo.. " Oghang Cine hagham bejadoh udoh melampo-lampo di helio ( Kampong Bekor dan Sungei Manik)" " Habih oghang kite semelih di deme ! Celake !!.. Kamu bedue pegi tolong oghang di sane... Jangan dibiokan.. Ghamei oghang kite udoh bekumpui di sana...". "Aku udoh janji ngan deme nok anto kamu bedue..". Dade aboh bedebo jangan labun. Bukan takut.. Maghoh !. Daghoh mude aboh mengelegok... Petang tu juge keme beghangkat ke helio.... Peghang melawan Cine komunih bemole...

err... mungkin besambung..

13 ulasan:

ckLah@xiiinam berkata...

Kalau dibuat novel ni, rasanya lebih menarik dari Novel Bila Lagi Mentari Melimpahkan Sinar (Ahadiat Akasah), antara novel bertemakan Zaman komunis paling menarik pernah saya baca. Tapi syaratnya, mesti tulis dalam gaya labun Perak juga. Cerita benar dari orang yang mengalami sendiri lebih berkesan sebenarnya, daripada kita membaca dari sudut pandangan orang ke tiga (istilah sasteranyalah). Cer sambong ceghite lagi Yop!

***Baru sampai rumah dari Shah Alam. Dah baca komen di xiiinam tu, tapi tk smpat mbaleih lagi,pasei ghamei benor yang komen...nak kena pikior bebenor sblm njawab. Penat sungguh memandu tadi. Jangan dighiso Yop. Idaklah teman nak terguris hati sampai buat n3. N3 tu dah tolih smlm senornye.....lepaih cabut rumput celah pokok serai tu. Tapi publish hari ni. Teman bukan jeneih cepat 'sentap' kata bebudak muda skrg...jangan dighiso ye...:D

ckLah@xiiinam berkata...

Dalam buku Sejarah Tingkatan 3 ditulhnye dema Kg Bakor dan Kampung Sungai Manik. Ceh, salah dema ngeja ghopenye...agak! Kampung Bekor yang betulnye ye...

Cikgu Nurin berkata...

Teman sokong ckLah tu,buat novel labun Peghak juge, idak pun cer Yop bagi Mamat Khalid wat pelem guna labun Peghak, cam citer Antu Kok Limoh Balik Ghomoh....

a.samad jaafar berkata...

ckLah@xiiinam yg dihormati.. Kampung Bakor tu kat mane ? setahu saya, kisah ni terjadi di Bekor. Letaknya antara Sayong dgn Tanjung Blanja. Lihat Bekor hari ini.. bagai kampung mati..hampir semua penduduknya menjadi mangsa cina komunis. Saya dah confirmkan dgn sorang lagi individu yang terlibat.

Sambungan kisah ini mungkin lambat lagi. Saya akan cuba bertemu seorang lagi ahli selendang merah/tentera sabil yg masih hidup di Chopin. Jika dia juga enggan membenarkan saya menulis sambungan cerita ini..'angkat tangan' la saya hihihi..

Sebenarnya, saya juga berfikir.. alangkah baiknya jika kisah ini dijadikan novel. Malangnya, saya tidak punya bakat untuk menulis. Dan kalau novel itu berloghatkan Perak, tentu mencipta rekod kan ? hihihi.. tp siapa yang nak bace ???

a.samad jaafar berkata...

Cikgu Nurin.. saya tak mampu...kalau ada yg berminat utk menulisnya, saya sedia berikan kerjasama..

MOH KEMBARA berkata...

salam Yob, kalau buat novel kena banyak mukasurat sbb kena buat kamus sekali!He he!

kelisa_samudera berkata...

menarik tu mad. kan aku dah cakap ke kamu, kamu buleh buat novel. dah tibe masenye bakat kamu dikomersialkan (dgn caghe yg betui).

Fiqas berkata...

Salam yob,suka la baca cerita sejarah macam ni, tambah lagi kalau dari org yg mengalaminya.. maksud sy bukan dari buku2 sejarah la.. nnt sambung lagi la ye..

makdara TERdiva berkata...

kalau geng buat novel guna loghat perak..harus siapkan sekali terjemahannye yer..saya masih bertatih2 nak membaca.. :D

a.samad jaafar berkata...

kak halima yg dihormati > silap2 kamusnye lebih tebei daghi ceghitenye yak hihihi..

a.samad jaafar berkata...

MDT yg mesra alam > kalau nak menulih novel, saya kene beguru ngan MDT dulu..

a.samad jaafar berkata...

sahabatku fiqas > kalo dengor daghi molut deme sendiri lg best..

a.samad jaafar berkata...

kelisa sahabatku > kalo labun ttg bakat, mike jauh lebih bebakat..