Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Rabu, 2 Mac 2011

pesan buat anak tersayang..


anak-anak permata hati..

katakan pada ayah..
pernahkah ayah membohongimu..?
pernahkah ayah memungkiri janji..?
walau hanya sekali..

nah..
jika ayah pernah melakukannya..
silalah membohongi..
berjanji dan mungkir..
semahumu.. !!

namun..
ayah pasti.. yakin dan pasti..
pabila nanti ayah 'tiada' lagi..
kalian akan sedar..
bahawa ayahlah satu-satunya insan..
yang tidak pernah sanggup untuk
mungkir pada janji dan membohongimu..

12 ulasan:

kakcik berkata...

Adikku Samad...

bagai ada yang tersirat di sebalik yang tersurat.

Jawatan sebagai ayah mahupun ibu bukanlah kecil tanggungjawabnya...

toyolkiut berkata...

emm..
slalunya bila dh tiada baru teringat2..

a.samad jaafar berkata...

kakakku kakcik.. mmg ada yg tersirat.. ingatan buat anak2..semakin mencuba menjadi yg terbaik semakin saya terasa sulit..

MOH KEMBARA berkata...

Salam Yob Mad, gitulah pancaroba dan dugaan jadi mak ayah ni...akak pandai cakap sbb bukan ada anak tapi buleh bayangkan. Layan suami jer cukup ler. Harap takder yg serius ya Yob!

Queenie berkata...

nak tiru tulisan kakcik boleh tak?
adikku samad...

nak tulis begini:

sebagai seorang wanita aka ibu, dari dulu lagi...kalau akak lihat orang perempuan pimpin atau dokong anak rasa macam biasa...tapi kalau lihat seorang ayah pimpin atau dokong anak...memang rasa macam luarbiasa, padahal biasser jer kan? taktau kenapa.

Dalam mendidik anak-anak terkadang sebagai ibubapa kita sering terlupa yang kita terlebih dulu menderhaka...

Moga segala yang tak elok tidak terjadi dalam keluarga kita semua... insyaAllah...

kelisa_samudera berkata...

memang benar kata kakcik itu. bukan tanggungjawab yg kecil untuk menjadi ayah dan mak. kadang2 kita terfikir bila sudah punya banyak wang, pekerjaan menjadi ibu bapa menjadi mudah. tetapi itu tidak betul.

saya juga sedang berusaha mendidik anak mengenal Tuhan dan Nabi. semoga perkenalan anak saya dengan Tuhan dan Nabinya akan memudahkan urusan saya nanti.

Fiqas berkata...

seringkali terdetik dihati saya, apakah saya sudah cukup menjalankan tanggugjawab sebagai ibu? apakah saya mampu mendidik ank saya sebaiknya...
setiap mlm saya pandang wajahnya , saya rasa sedih, sbb saya rasa takut pada masa akan dtg,apakah saya akan mampu terus mendidiknya kejln allah, sedangkan diri saya pun byk kekurangan...

a.samad jaafar berkata...

sahabatku Fiqas..kata2 fiqas menunjukkan fiqas seorang ibu yang baik.. jgn terlalu byk berfikir yg terlalu.. saya kadang2 tersentuh dgn beberapa catatan fiqas di blog fiqas..bagaikan ada yg tak kena.. maaf jika tersilap ye geng..

a.samad jaafar berkata...

TK.. itulah fitrah manusia..

a.samad jaafar berkata...

kak halima yg saya sgt hormati.. err.. mmg takde yang seriyes..hihihi

a.samad jaafar berkata...

tetamu baharu kakak Queenie hihihi.. t kasih.. sya agak rapat dgn anak2.. kadang2 terlalu memanjakan mrk sehingga menimbulkan rasa kurang senang pada isteri..

Ya.. kita dahulu juga pernah menderhaka.. moga Allah mengampuni kesilapan dan kekhilafan saya.. t kasih kak..

a.samad jaafar berkata...

sahabatku kelisa.. ternyata hanya agamalah yang mampu mengawal kehidupan kita dan secara tidak langsung membentuk anak-anak yang cemerlang..