Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Rabu, 16 Mac 2011

Usoh Melawan Cekgu...

Kawan ngajok aku temankan die minum pagi tu. Bini die takde di ghumoh, katenye. 

Tengoh nunggu ode ta.. ade oghang lalu kat kaki lime kedei. Dipetiyenye(perhati dengan sungguh-sungguh) oghang tu.. aku pulok peghati die. Ape yang pelik sangat ngan oghang tu..? Bile aku tanye.. die teghuih gelok.. siap geleng-geleng kepale lagi.. Gini Mad....

********************************
Mase jaman sekolah dedulu , mamat ni betui-betui keho oghangnye. Belagok samseng. Nok pelupoh oghang je keghoje die. Bukan sesikit bebudok yang ditumbok, dilempangnye. Udoh ghase dighinye kuat yaamat la tu.. Budok pun beghabih takot kat die ta.. Peghonoh bebeghape kali cekgu manggei die... bagi nasihat.. jangan le kamu keghoje nok mukui oghang je.. esok-esok ngamuk bapak bebudok ta.. ne'ah(nahas) kamu.. Kamu uboh peghangei kamu ta.. Keme pehok sekolah pun, udoh makin ilang sabo ngan kamu ni.. Ate.. keme haghap sangat la kamu beghuboh yak.. 

Bebuih-buih mulot cekgu nasihat ke die.. Errrmmp.. Idokkkk... Idok lut ! Hapah pun tak gune belabun ngan budok sekor ni... cekgu-cekgu mole ilang sabo.. errr.. tapi ghamei juge cekgu yang takut hihihi...

Satu haghi, mamat ni mukui budok lagi. Kali ni dapat ditangkap di cekgu. Maghoh betui cekgu diseplin tu.. Ntoh ape yang dilabunnye, ntoh la.. Budok tu idok pulok melawan. Diammm je dienye. Tapi muke kughang hajonye usoh labun la kome.. Mun tughut ati cekgu diseplin tu, mau dihempok-hempoknye budok tu ! Tapi cekgu la katekan yak.. Sabo je la.. Lepaih je jumpe ngan cekgu tu.. teghuih je budok tu balik. Pade hei, jam baghu je pukui sepuloh pagi.. Kan ke kughang hajo tu kome..?

Setengoh jam pahtu.. mamat tu datang balik. Kali ni die datang bawok paghang panjang ! Kewo(merata-rata) die mencaghi cekgu diseplin tu. Mulotnye memekik-mekik manggil name cikgu tu.. Mulot kughang hajonye memaki-maki cekgu.. Oghang udoh habih takot komee.. Cekgu-cekgu pempuan ghamei yang ngangkat kain laghi.. Hisshh.. Kelam kalibut betui haghi tu komeee.. Paghang panjang dibawok kelilien sekolah. Lah-lah.. jumpe juge die  cekgu diseplin yang tengoh ngajo tu..

Ate.. bile ditengok di cekgu tu mamat datang mawok paghang panjang, putih muke daghi gigi la cekgu tu. Idok betangguh die.. mungkah laghi ! Budok tu kejor.. Cekgu pulok ghebah ghempah beghambat. Kekighe 'Run For Life' la tu..hihihi.. Cekgu teghojun tangge... lompat longkang.. lompat pasu-pasu bunge.. lompat teh pagor.. jeghit-jeghit mintok tulong.. Due tige kali tawaf bangunan sekolah.. Idok ade yang baghani nulong. Sian betui cekgu tu... Tapi nyemah la.. Idok lame pahtu, polis datang. Ghopenye, ade yang dapatkan polis kat balei polis yang memang dekat je ngan sekolah tu.. Budok tu pulok.. bile nengok polis.. ilang laghi ntoh ke mane..

#****************************
Aku menung nengor ceghite kawan aku tu.. Sebabnye, oghang yang ditengoknye tadi pempuan pakei baju kebaye moden warne ungu. Bio betui die ni..

" Itu la Mad.. Lepaih je die habih SPM, die pegi keghoje di Kepong.. Idok lame pahtu.. bile die balik ke kampung, oghang ghamei tekejut.. Die udoh jadi pondan... Sampei la sekaghang.. kihkihkih ".  

Laaa... Gitu keee.. Tu la komee.. Usoh melawan cekgu yak.. Tuloh !!

31 ulasan:

Fiqas berkata...

salam yob, berlawanan betul sikap n sifat zaman skolahnya tu.. dari samseng terus bertukar ke pompuan.. betul2 kena tulah tu..

cikceriacorner berkata...

ye ke abg mad..

dulu macho..kini pondan plak..

csian dia..moga dia insaf..

jgn lawan ckp cikgu..xberkat idup..heheh..cikgu ampunkan dia..csian dia

Abang Jonni berkata...

bila jadi pondan... tu lagi menakutkan.... huhu

toyolkiut berkata...

laaa.. gitu jadinye..
dr suka buli, jd lembut yg amat la pulak ye..
emm..
mcm2 kn.. ntah apa sbb ia berubah jd smpai cmtu..kesian pun ada.. geram pun ada..

amalhaj berkata...

anunyer udah kene keghat ngan paghang panjang yang dibawaknyer tu kut..... tuh sebab udah jadi pondan.. hahahahaha. manyak moghal stoghi entry mike nih mat oiiii.......

a.samad jaafar berkata...

sahabatku fiqas..
hihihi..gitu la kesohnye.. sebenarnya, byk kisah ttg tulah melawan cikgu..itu salah satunya..cukuplah satu ye..

a.samad jaafar berkata...

cikceriacorner..
err..nampak mcm tak insaf je mamat tu..eh! awek laa..

a.samad jaafar berkata...

abg jonni... bahaya tang mana tuh ?? kihkihkih..

a.samad jaafar berkata...

Kiut..
kadang-kadang apa yang berlaku di hadapan kita, sukar dijangka..

a.samad jaafar berkata...

amalhaj..
gamoknye, balik ghumoh dipotong anunye di bapak die yak..kihkihkih..bulih ke cam gitu ? err... mike cekgu yak ? teman idok kose melawan mike.. hihihi..

Aku Dan Teksi berkata...

lawak- lawak .Cerita yang sentiasa berlaku dalam kehidupan kita

kelisa_samudera berkata...

bior padan dengan muka budak tu. tu la, chegu ni taraf dia ghendah sikit aje daghi mak bapak. jangan dilawan. ini sampei nak berparang2. sudahnye kamu pulak yang jadi bapok. baghu tahu.

kakcik berkata...

Adikku Samad...

ceghite beno ni yak? Mudah2an 'pempuan' tu balik le ke fitrah kejadiannya. Mati sok, susoh pulok oghang nok nentukan caghe ngendalikannye...

a.samad jaafar berkata...

saudara joyiman..
begitulah kehidupan... bermacam warna dan misteri..

a.samad jaafar berkata...

sahabatku kelisa..
bersikap sombong dan takbur tak ade kesudahan yg baik baginya..

a.samad jaafar berkata...

kakakku kakcik..
mun kalo bedeah la kawan saya tu.. habih la kite semue dibedeahnye belake..hihihi.. tp ceghite ni bukan die soghang yang cakap..yg lain [un kate gitu.. pelik yak ? dunia ni memang saghat ngan mende2 pelik..

eMMe berkata...

pelik tapi benar, tak mustahilkan jadi sebegitu rupa, adakah balasan dari Allah....??

a.samad jaafar berkata...

eMMe..
agoknye gitu la kot. ate, melampo sgt pun budok ni..

Encik MamaT berkata...

hahaha... samaad.. orang kg aku ada sorang... tarmimi nama dia... nama bukan main ganas.. dah besar orang panggil mimi je.. haha... auuuuw.. haha.. kecik bukan main ganas...

makdara TERdiva berkata...

lorrr..citer anti-klimaks! :)

a.samad jaafar berkata...

en mamat..
kihkihkih... tarmimi jadi mimi ye... manja betul namanya.. kadang2 pelik jgk mikirnya kan..

a.samad jaafar berkata...

Geng... MDT..
sori laa.. memang anti-klimaks punn..

Abhamz berkata...

salam, teman pun ade jugak kes macam kawan mike tu...

jurnal murahan berkata...

ahahah tulah, melawan cikgu. cikgu, ibu ayah, orang soleh, ada daulat...kene respek dema

Jank berkata...

kih kih kih kalau mase sekolah dia kejar mmg kena lari, tapi kalau yg dah pakai baju ungu tu kejar, terus lintang pukang

toyolkiut berkata...

tersengih bc komen kwn2 lain..

a.samad jaafar berkata...

Kiut..
saya pun seronok membaca komen teman2.. ada 2 kes yg serupa rupanya hihihi..

a.samad jaafar berkata...

Saudara Abhamz..
t kasih kerana sudi ke blog saya.. rasanya, saudara pun org KUALE jgk ye..

a.samad jaafar berkata...

Jank..
baru lepas bace n3 leleh Jank hihihi..

err.. betull.. yg pakai kebaya ungu tu lebih bahaya..hihihi

a.samad jaafar berkata...

Saudara JurnalMurahan..
t. kasih sudi ke blog saya..

Guru adalah insan yg wajib kita hotmati selagi arahannya tidak melanggar syarak..

ghost writer berkata...

siyes,aku bila baca yang pertama sekali aku kena translate bahasa nih ke dalam bahasa malaysia..letih giler nak membaca ikut lenggok perak kamu bro..haha.sori.

kuat tul natijahnya bila kita lawan cakap cikgu kan..dari yang sekerasnya leh jadi selembut-lembutnya...alahai.