Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Rabu, 25 Mei 2011

Ayah(Aboh)..


Semalam aku teghime sms ghengkah daghi kakok aku. [Mad.. talipon kg.. Aboh nok bckp ngan kamu..].. Cepat-cepat aku kol ke kampung. Kakok yang jawab.. tapi teghuih je die kabo yang aboh nok belabun ngan aku. 

"Assalamualaikum Aboh.. Aboh sihat ?"
"Aboh sihat Mad.. Tapi Aboh udoh tige pat malam idok maunye tido. Aboh tebayang muke Mad je.. Aboh ghindu yaamatkan Mad.. Udoh dekat due bulan Mad idok balik..". Aku dengo Aboh menangis.. Aku tepempan. Tangan aku menggeletor.. Ya Allah... Aku terdiam..
"Mad.. Aboh mintok maap yak.. Mad sakit tapi Aboh idok daye nok datang jenguk Mad.."
"Eh.. Tak ade laa Aboh.. Mad tetap kuat dan gagoh macam Aboh mase memude dulu. Udoh seminggu lebih Mad keghoje balik ni. Mad doh sihat doh.. Tak ape.. Aboh jangan ghiso yak.. Jumaat ni Mad balik to.. ". Aku betui-betui ghase besaloh.    
"Mad doh betui-betui sihat ke ?".
"Doh.. doh sihat yaamat doh ni.. Kekighe kalo disughuh nebang pokok balok pun udoh bulih ni.. hihihi.."
"Hihihi.. Mad ni macam oghang idok sakit je.. Tu pasei Aboh tekejut bile dengor Mad kene operate.. Ate.., Idup macam seghonok je Aboh nengokkan Mad "..
"Mad.. Kalo laghat Mad balik la mun kejap pun.. Asei Aboh dapat nengok muke Mad sekejap pun udoh tenang ati Aboh..". Soghe Aboh begetor...


Sedihnye ati aku hanye tuhan saje yang tahu. Semalaman aku idok nyenyok tido. Tughutkan ati, mau je aku teghobang balik ke kampung. Aku nok segeghe peluk dan cium Aboh. Sungguh ..! Jam 4 pagi aku tebangun. Puah aku bepikio.. Aku ke yang saloh..??
Aboh.. Mad janji.. Mad balik Jumaat ni..

Psttt.. N3 berikutnye aku nok kongsi caghe Aboh mendidik aku.. Ok tak ? 

27 ulasan:

Encik MamaT berkata...

aku pon rindu kat kg jugak.. mau abah aku telepon.. segera harus aku balik.. ngeee...

shahrilhakime berkata...

Assalamualaikum Chor...
bertuah mike chor ade aboh lagi...... sementaghe ade mase ...ade kemampuan mike balik le.... macam awok udah tak bulih dah....dah 6 tahon dah awok jadi anak yatim......

ishhh...mike lain kali kalo tak buat entri yang bagi awok sentap bulih tak???!!!.....

eMMe berkata...

okeyyy..citer la yop Mad, awok mmg suke baca...tak sabar nak baca...

yop, kim salam kat abah yea...amik la gambar abh peh tu tempek kat blog ni, boleh....sedih yop baca entry nih...tetibe...teringat ayoh....

amirah berkata...

sedihnyaaa..kalo mak awok tepon gini mau awok tegoyok dah..tp kalo dah yob mad pun x beghape nak sehat kan..nak buat camane..lepah ni bila dah sehat ni boleh le balik nampok gayanya dok?awok pun balik jugok jumaat ni

Unknown berkata...

best ye ada abah??
akak tak de abah..
dia tak tahu anak dia kat mane..
heheh..
jaga baik2 abah kamu..
bayangkan orang yang tak de abah ni cemana hidup..
dah ada tu,hargailah dia..

terokai seni berkata...

argh kome buat teman risau juga udoh lama tak balik jenguk kampung nih

kuningkuning berkata...

mad, ak tingatkan ayoh aku kat umah. dah makan nasik ke belom oghang tue tu. tapi takpelah, petang ni aku balik nak makan same lah. hrmm.. seb bek aku duk umah sendiri je. alhamdulillah..

CintaZulaikha berkata...

sedihnya bla dok baca entri nih..naseb baik tak leleh air mata..
mana taknya abah kita dah lama tader, meninggal time kita sem 2 kat kolej dlu..humm~~

tajnur berkata...

Assalamualaikum wbt
Jauh benor ke ghomah yob dengan aboh yob tu? Keme nanye ni sebabnye keme tertingge baieh (bas) ceghite2 susor galor yob yg lepaih2. Ate kengkadang yang kuat sangat bertanye tu emak kite. Tapi ape2 pun usoh le yob bersedih, mmg ghope itule mak bapok kite bertahun2 memmbele kite sampei dah beso, bukan sesikit belanje dah keluwor. Kalo Yob Shahril pun dah jadi anak yatim 6 tahun yg lalu, teman ni hah semenjak umor 6 tahun lagi! Kene halo sane sini tu biase le sampeikan terpakse le `buangkan batik ke sungei` Ate sementagha Yob ade waghih, cepiyor2, seghei kemangi ke, lekeih2 le soghih2 sementara kesempatan.

Unknown berkata...

kim slm aboh keme yep!
rindu my ayah pulok:')

Hafizah Mohammed berkata...

..Salam yop mad..

Aboh kami ada lagi dan sihat bebenor

umor 67 taun,noreh getah org 3 ekar,

cuti sekolah ni kami nak balik nengok

dia..duduk barang seminggu..apapun

seronok baca cerita yop.

Ahmad Hamzah berkata...

sekarang saya tiap2 hari balik kampung, tapi tak dapat dah jumpa mak dgn bapak, sbb dua-dua pun dah tiada. terharu baca cite ni ish3

puanstoberi berkata...

sobs..windu ayah gak..sobs..
sama macam yob d08 - ujung bln 5 ni genap 6 thn ayah meninggal. sobs...
Al-fatihah utk ayah..

apa pun lekaih2 balik ye Yob :)

p/s : lama tk jenguk sini.. Yob da sehat ye..??

Admin berkata...

Kita sibuk dengan kehidupan dunia,sehingga terlupa pada seseorang,bukan wang ringgit yang dipinta tetapi kehadiran kita sendiri yg ditunggu.

Kekadang sy pun macam tu juga,bukan jauh pun dari Damansara ke Gombak dalam 15 km je.

Tunggu N3 Bomoh Terhebat.

p/s nak tahu dah bolehke buka blog sy.

Tanpa Nama berkata...

kami adik-beradik dgn abah tak byk ckp..sbb abah jenis yg diam..bercakap pun kalau ada cerita @ lama x jumpa tp x bermakna hubungan kami x rapat..

moh kita balik kg sama2..tp saya blik isnin sbb esok mau pergi ke seberang tambak.. :D

kasihibu berkata...

walaupun dah besar panajang dah ada anak anak, keluarga
tp kita tetap perlukan ibubapa kan?
ada masa bila tetiba rindu mengamit, terbayang bayang wajah ibubapa rasa pedih di hati menanggung rindu
rasa sayu di hati
segala rasa yang terasa.

mereka adalah segalanya dalam hidup sya.

Ateh Nour berkata...

Sallam, beruntunglah aok masih ada Abih, saya ayoh meninggal masa anak dara sunti lagi, tengok muka ayoh pun tak puas lagi.

Baliklah yop, sementara aboh masih sihat.

MOH KEMBARA berkata...

Assalamualaikum Yob Mad, tu dia...ayah bimbangkan anak. Dah besor panjang camner pun, mak ayah kita tetap riso akan anak2 deme. Gi lah balik jumpa deme. Akak InsyaAllah balik cuti sekolah ni.

Unknown berkata...

aduhai..sedihnya baca bab ni..mcmtu lah mak sy penah ckp kat sy dulu bila dia rasa rindu sgt kt anak yg ke 3 (abang) yg dh agak lama tk balik padahal duduk satu negeri je..
bagi sy, tk kiralah sy berduit atau tak..sy mst cari jln balik kg bila rindu kt mak abah..

ankeljonni berkata...

terharu baca... huhuhu...
baik2 balik kampung bro..

Jurnal Murahan berkata...

aku nak ikut mad

ellieandcarl'sstories berkata...

alaa mad pulang la.. sayu beno sgr cite nih..maklum la .. abah saya di perantauan.. mmg xdpt jumpe

Madd berkata...

susoh nk tgk aboh nangis la...
mujur la kawe duk kg ni...
boleh tgk mek aboh kawe...

saljihitam berkata...

fuyoooo perak dia. dasat wohhh. hehehehe

fiqas berkata...

salam yob,

kesian kat aboh tu, rindukan anak dia..
balik la yob..

toyolkiut berkata...

entry yg buat TK rasa sebak,
pe lg skrg ni, bnyk mslh mlanda,
sngt2 rasa perlukn dia..
x blh nk taip dh, air mata mleleh ni..

a.samad jaafar berkata...

Kiut,
sy begitu terasa bila kiut tidak berblog lagi..