Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Isnin, 16 Mei 2011

seHari Guru.. Hari-hari Garu..

Ate, haghi ni deme kabo.. deme nyambut Haghi Gughu. Haghi deme yang digelor 'Cekgu'.. Haghi yang bukan ghope haghi ghaye tu to.. haghi yang errr.. kome tanye la cekgu ! Ade cekgu dapat hadioh penuh meja penuh lantei.. Ade yang ngudit nengok anok-anok mughid usung hadioh kulu kelo, tapi bukan ngale ke die.. bagi ke cekgu lain.. Ceh ! Sayuuuu ati deme.. err gamoknye laa hihihi..

Bagi cekgu yang dibagi hadioh dianok mughid deme, itu tande deme diingat dikenang.. Ate, patot yaamat-amat la deme tu kembang idung bebaye batang maker pen sebab bangge.. Bagi yang idok dibagi hadioh dianok mughid deme.. ade yang idok ambik kesoh pun.. Udoh biase kate dideme. Tapi ade juge cekgu yang teghase.. Biase la yak.. Cekgu tu manusie juge.. Sabo la cekguuu.. mane muatnye.. Bukan deme idok siyor nok bagi  ke cekgu tu, tapi sekaghang ni kan ke jaman ekonomi meleset ? ...hihihi.. ye ke ???

Kate deme, keghoje cekgu makin haghi makin susoh.. err.. kome tanye le cekgu ! Haghi-haghi gaghu ! Maksud aku, gaghu kepala la.. Mane idoknye kome.. Ce kome banding bebudok jaman sekaghang dengan jaman kite dedulu. Huiiihhh.. banyok beze kome ! Bebudok sekaghang ni ghamei yang nakei yang bebukan.. Lain pesien deme tu. Iskk.. kome pun tawu kan.. Letih badan letih akei cekgu-cekgu nengokkan peghangei anok mughid deme. Tu paseinye la ghamei cekgu tensen.. seteress.. err.. yang gile pun ade ?? Eh.. yo betui kome nih !

Kate deme, keghoje cekgu makin haghi makin susoh.. err.. kome tanye lagi sekali ke cekgu ! Haghi-haghi gaghu ! Maksud aku, gaghu kepale yak.. Mane idoknye kome.. Kate deme, cekgu bukan keghojenye ngajoooo je.. Satnike mende dihanduh ke batu jemale deme.. Ape kome ?? Cekgu jadi pencegoh maksiat di sekolah??? Iskkk.. yo betui kome..  Handeiii.. mmg konpem handei bebudok sekaghang yak.. Sabooo la cekgu wooo... InsyaAllah beso ganjaghan yang Allah sediekan untuk cekgu di kendian haghi.. Aku pun malaih ahh nok labun banyok-banyok.. Sume oghang tawu dan paham masaeloh kome yang digelor 'Cekgu'.. Kepada cekgu-cekgu...

 "SELAMAT HARI GURU BUAT SEMUA CIKGU.. Jasamu sentiasa dikenang"
Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara

17 ulasan:

NzA berkata...

gembira bila dihargai, bahagia bila disayangi.......

kakcik berkata...

Dulu - kalau murid cuti, cikgu pun cuti. Tapi sekarang, kerja cikgu melambak ghuak - ngajo pagi, malam belum tentu sampei ke ghomah (maksudnya masih di sekolah). Tanpa guru, tiadalah doktor, jurutera dan sebagainya...

D_08 berkata...

Assalamualaikum Chor..
same macam si cikgu tinuj....awok nak wish mike Selamat haghi cekgu jugak..... nampok ateh meja tu bersusun hadiah tu Chor....hehehe.....

cemomoi berkata...

slamat hari guru… pelita yang terbakar harap terus bersinar

bunga berkata...

selamat hari guru..

wahida berkata...

selamat hari guru kepada cikgu di Malaysia...

kerjaya cikgu sekarang makin mencabar...

MOH KEMBARA berkata...

Assalamualaikum Yob Mad, Terima Kasiiiiiih! Sonok ni sebab kebetulan sekarang akak jadi guru ganti utk 2 bulan, ganti cikgu bersalin. Selalunya ngajor kat universiti, deme panggil tutor atau lecturer, bila ngajor kat sekolah baru rasa macam cikgu betoi! Memang Yob, deme ni bukan jer ngajor, malah jadi pembimbing, penasihat, pemberi inspirasi, mak, kakak, pencegah maksiat...ha ha ha! Memacam koje deme nih!

diana berkata...

rasanye sikit hari lagi bakal2 cikgu ni diberi latihan ala2 tentera..
baru mental cikgu ni kuat..
tahan maki dan sebagainye..
maklum la..budak2 sekolah sekarang kalau marah cikgu,ikut dan je dia maki..

amirah berkata...

memang garu jugok le kepala..nengok kepala husben teman tu, dah nampak kulit kepala dah..hehe

makdara TERdiva berkata...

murid2 skrg terlebih berani..sampai cikgu pun takut nak tegor..tak mcm zaman2 kita dulu..

bila cikgu jeling jer..tunduk kelantai..bila cikgu marah tak berani nak kabor kat mak/pak takut nanti kena marah balik..berbeza sgt skrg..

tajnur berkata...

Assalamualaikum wbt
Selamat Hari Guru, cikgu Mad,
Isyy usohle dikenangkan hadiah yg bebudak bagi tu, anggaplah deme tu pun idok berduit. Simpan je utk kegunaan deme. Yang seghonoknye jadi cek egu ni, mole2 ngajor kengkawan cek egu lame kate,` Kome kalo nak ngajo ade petuenye, kalo kome dah maghah tunjukkan kemaghahan jangan disimpan2 nanti ghedatkan badan. Aa tapi kalo dah malu, jangan le tunjukkan kem*l*an pule`. Lagi satu Yob Mad, mase kite kekecik dulu, nyemedang je kite kene tembi, buli dek oghang maklum je le badan kecik, tapi bile dah dpt peluang jadi cek egu, nile mase nye kite nak keluwor `tembi` `sigung``sekih``kuteih` saknike bende le aseikan deme mesti blajor!

tinuj berkata...

Salam Yop Mad,
Lame meno teman tak noleh blog mike,Pasei bab hadiah nyemedang je teman tak beghape nak dapat pede haghi guru, ponkenye temanni gaghang sangat dengan deme tak meseghe alam, idak pulak teman nak mengecikkan ati, ate udah beso itu atinye tetap beso itu.

Encik MamaT berkata...

rasa anak murid dulu lagi ganas kot.. cuma sekarang mak bapak je yang selalu campur tangan... hehe... itu la kan.. selamat hari guru jugak... samad pon cekgu jugak kot... cekgu bahasa perak.. hahaha

toyolkiut berkata...

anak sdara TK blk skola bgtau, ia sorang je x bawak adiah pada cikgu..
alahai, cmne TK blh lupa ye, dlm tv tu hr2 najib dok bg ucapan pasal hari guru ni..
nk sedapkn ati ia, TK cakap xpe la, esok kita bg ye, sbb kita lambt, mesti orang dok sibuk nk tngok2 apa kita bg, glamer sikit.. hehehe..
ia br lima taun, apa kwn buat semua nk ikut buat jgk..

ye la, rasanya cikgu skrg ni tbeban dngn mslh disiplin plajar, cakap susah x bgtau pun payah.. itu sebab keje cikgu skrg ni tensen.. mklum la, kdng2 tu plajar lbh bijak pandai dr cikgu..

selamat hari guru..

Kunang-Kunang berkata...

Assalamualaukum Mad,

Tugas guru makin berat sekarang selain kelakuan murid yang makin mencabar kesabaran.

Selamat hari Guru pada semua cikgu2.

eita berkata...

selamat hari guru....jenuh membaca..tapi tak faham jugak....
yang faham nya hadiah anak murid bagi....
(sambil garu2 kepala)

apple hijau berkata...

pernah jadi guru masa memuda dulu...memang seronok bila tiba hari guru penoh bonet kete dgn hadiah dr murid2..tapi apakan daya jodoh tak panjang dlm bidang perguruan.

selamat hari guru utk cikgu cikgi sekelian...