Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Isnin, 2 Mei 2011

BICARA DARI KAMPUNG

MALAS LA.. ASYIK CITER LOGHAT PERAK JEE.. AKU NAK BERSAJAK LA PULAK..


pendatang baru segeralah kembali ke bumimu
rindukanlah tanah kelahiran
pada malam menghitung hantu
pada siang membakar api luka
kenangan yang panjang menyalur air mata
hempaskan nada-nada sumbang menyesak dada
kerana doa ibu sentiasa ada disisimu

biarkan gelembung rasamu membumbung tinggi
keluarga di kampung adalah penadah yang setia
hati makin pilu pendatang baru yang terharu
istirahatlah di bumimu
bulan sedang pucat di atas kepala
kaki membara di atas pengembara
dan nyalakan terus unggun cinta..

16 ulasan:

tajnur berkata...

Assalamualaikum wbt
Ate kalo Yob Mad dah maleih nak labun loghat Peghak, iyor teman je yg mengeghepak. Lagipun keme ni berjujo sbelah saiyin matematik. Jadi kalo nak berliut2 sajak2 mmg teman tak bersetipikek. Ooo jadi sajak ni ngesahkan yop mad le? Ate kate oghang,`bagei seluang pulang ke laut`? Walo pun dah sampei ke laman kampong sendiri, namun (nostalgia kata oghang sblah leghah teman) kenangan mase lampo tak bulih nak ditarik bersame! Sampei bilelah nak disiutkan unggu cinta tu weih? Wassalam.

a.samad jaafar berkata...

hahaha.. Tajnur..Tajnur..
mike ni muat teman gelok sensoghang..ate, pekat meno la labun peghok mikenye..sampei teman pulok bekeghut mace komen mike..

ape2pun t kasih le ghajin nyenguk teman..ce kabo ni.. ape pasei log mike kosong ta ?? ghadang yaamat teman ni.. hihihihi..

err.. sajok ni teman pun idok ghope nok paham Tajnur weih hahahaha...

jurnal murahan berkata...

yeop mad dengor ye, dengor ye,, ehem,,,



"hati ini bagai lembu susu"
"padang itu, kini bersimen"

adeh tak tau nak sambung menda tak sedap badan ni cha, rase nak demam pun ade

toyolkiut berkata...

oh, maafkn TK..
x brapa nk paham ni..
orang bandar balik kampung ye..

cikceriacorner berkata...

salam abg mad..

ni sajak buat sendirik ek..

bestla...

Suara Kalbu berkata...

Salam,

Sajak yang menarik dan punya makna.
Berbakat rupanya

apple hijau berkata...

peeerrrggh!!

sesekali yop berpuitis gini...dahsat. he he

Cik SHiNJU berkata...

Wow..hebat :)

cemomoi berkata...

cuti panjang lepaskan rindu kat kampung

Encik MamaT berkata...

hehe... ni yang aku lemah nak memahami bahasa puitis mendalam ni.. hehehe

shaniza berkata...

He..he..aku pun org Perak juga

Aku Dan Teksi berkata...

Tak berapa fahamla sajak-sajak ni.Bahasa seni bersendi.

mcm ni lah berkata...

follow dan tinggalkan jejak utk dijejaki

makdara TERdiva berkata...

saya kalau bab nak translet kan sajak2 ni memang gagal! sob..sob..

a.samad jaafar berkata...

teman-teman semua..yg sgt saya hargai.

untuk komen bagi entri ini saya 'mati akal' membalas komen kalian..

apa2pun, saya ucapkan terima kasih kerana tetap sudi membaca..

DKosongLapan berkata...

apa yang awak repekkan itu??? saya tidak faham dan tidak memahaminya.....hehehe....

sesekali mike bersajak chor......