Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Rabu, 4 Mei 2011

Mad..Aku bertambah yakin..

"Mad.. dulu aku yakin.. sekarang aku semakin yakin dan tersangat yakin.."

"Amendenye Ron ?"

"Satu masa dulu nko ada cerita tentang Syed Mokhtar Bukhary kat aku.. Dia, nko kata berjaya kerana sikapnya yang sangat pemurah.. Sanggup memperuntukkan beberapa peratus daripada pendapatannya untuk bersedekah.. Hasilnya, Allah melipatgandakan rezekinya.. Akhirnya, dia menjadi antara orang yang terkaya di negara kita"

"Ate.. Ngape ??"

"Ni la aku nak cerita ni.. Beberapa bulan yang lepas aku bincang dengan orang rumah aku.. Aku beritahu dia, kita mesti perbanyakkan amal jariah dan sedekah. Moga Allah memberkati hidup kita.. Ikhlaskan hati sungguh-sungguh.. Bersedekahlah dengan berlapang dada dan hanya kerana Allah.."."Gaji pada bulan itu, aku nekad Mad.. aku hanya ambil untuk keperluan aku dan keluarga je.. Orang rumah aku pun katanya begitu..""Sepanjang bulan itu, aku dapat rasakan bahawa hidup aku menjadi cukup tenang dan gembira.. Sungguh Mad !"

"Uiihh.. Menaghik .. Pahtu..??"

"Bulan berikutnya aku buat juga perkara yang sama.. Masuk je bulan ketiga.. MasyaAllah..", dia geleng-gelengkan kepala. Mukanya berubah sayu..

"Mad.. Bulan ketiga tu, rezeki aku datang mencurah-curah.. Aku pun tak tahu bagaimana dan dari mana ia datang.. Sawit aku menjadi terlalu subur.. buahnya besar-besar, sedangkan aku dah kurang menjaganya. Malah, aku tak letak baja pun sebab masa tu aku kan tengah gila mancing..". "Indon yang menyabit sawit tu pun pelik. Orang yang dulunya berhutang kat aku dan liat benar membayar, tetiba je datang membayar hutang.. Bukan sikit Mad, beribu nilainya.. aku ingatkan aku tak kan dapat balik duit tu.. Masa tu la pulak aku dapat tunggakkan itu ini.. Pelik kan Mad..?" 

Aku kagum dan takjub mendengarnya. Aku tahu, kawan aku ini bersedekah bukan mengharapkan pulangan daripada Allah.. Dia orang yang cukup ikhlas.. Aku yakin itu. 

"Mad.. terima kasih sebab mengingatkan aku ye.. Nko pun tentu banyak bersedekah ye Mad..?".

Errrr...errr... Saat itu aku terasa bagaikan ingin menumbuk mukaku sendiri. Bukan hanya dengan satu tumbukan.. Tetapi secara bertubi-tubi.. Aku ni cakap je lebih.. PTUIHHHHH !!!!

22 ulasan:

Encik MamaT berkata...

hahahah... adoii... takpa2.. kita start balik mad... hahaha.... kita tau.. cuma kadang kita nak buat tu berat skit.. hehe

toyolkiut berkata...

teringat kt arwah ayah..
dia orang yg sangat pemurah, smua orang ingat dan kenal ia sbb sifat dermawan ia..
TK pun nk sngt mikiki sifat2 bgitu..
moga kita sama2 mndapat berkat dlm pkara sbegini..

cemomoi berkata...

btui... kita ni banyak dok ingatkan orang je tapi tak brapa nak buat... sebab tu kekadang dengo penceramah bebas pon kantoi sebab banyak nasihatkan kat orang sampai terlupa kat diri sendiri

tima kasih tolong ingatkan kat kawe nih juga

DKosongLapan berkata...

Chor.....
awok pun same macam mike chor....hajat tu ade.... tapi tak peghenah tercapei...... sabo je leee

MOH KEMBARA berkata...

Assalamualaikum Yob Mad, sedeqah ni mana yg kita mampu, miker senyum kat Fuzjee tu dah kira sedeqah tu...tambah malam2 jemaat..hah ..ha ..hah!! Err...ketawa cam setan pulak. Yob, bagi roti basi, nasi basi, tulang ikan pd kucing ke burung ke, sedeqah gak Yob. Semoga sedeqah miker ke anok isteri diberi ganjaran oleh Ya Rabb!

amirah berkata...

hahaha..bertubi2..takpe, pasni boleh buat.tp yg tenang tu memang konfiden..sebab pernah rasa!husben pun same..lepas sedekah, ringan je rasa..alhamdulillah, syukur pd Allah..apa pun bio le ikhlas

tajnur berkata...

Assalamualaikum wbt
Teman yang sebenornye malaeih jugak nak mencelah, tapi `ataeih nama oghang kaghei` yg dedulunye ada jembatan titi gotak iskandor bridge. iyorle teman nyebutnye jugak. Sebelum kite dilahir didunia lagi, semua ketentuan telah ditetapkan oleh Allah SWT. Surah AlHadid:22مَآ أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ۬ فِى ٱلۡأَرۡضِ وَلَا فِىٓ أَنفُسِكُمۡ إِلَّا فِى ڪِتَـٰبٍ۬ مِّن قَبۡلِ أَن نَّبۡرَأَهَآ‌ۚ Tidak ada sesuatu musibah yang ditimpakan di bumi dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam Kitab (pengetahuan Kami) sebelum Kami menjadikannya`
Begitu juga hadis Nabi diri Huzaifah bin Asif berkata bahawa,`Rasulullah saw bersabda: Setelah air nutfah (sperma) tinggal dalam rahim selama 40 atau 45 malam, datanglah malaikat kepadanya, lalu berkata,
“Wahai Tuhanku, akan menjadi orang celaka atau orang bahagiakah
anak ini?” Lalu ditulislah, celakalah dia atau bahagia. Kata Malaikat itu lagi, ”Wahai Tuhanku, laki-laki atau perempuankah dia?” lalu ditulislah dia, sama ada dia seorang lelaki atau perempuan. Dan ditulis pula amalnya, umurnya, ajalnya, dan rezekinya. Kemudian lembaran itu dilipat, tidak ditambah dan tidak dikurangi isinya`
Cumanye Yob Mad, didlm rezeki yg kita dapati terdapat hak2 org lain yang perlu disedeqahkan supaya berkat harta kita w/pun sedikit. Wallahualam.
p/s Pjg bebenor teman mengeghepak!

a.samad jaafar berkata...

ko gelak mat.. muke aku habih renyuk aku balun nih ! hahaha..

a.samad jaafar berkata...

Kiut yg dihormati.
mulianya jiwa ayahanda kiut..saya mengaguminya..sungguh !

a.samad jaafar berkata...

cemomoi..
bercakap mmg lebih mudah daripada melakukannya..sepatutnya kita yg lakukan dulu kan..

a.samad jaafar berkata...

D_08 sahabatku..
moh le kite mole bulan ni yak..boleh?

a.samad jaafar berkata...

kak halima yg sgt dihormati..
betui la tu..tapi kalo boleh nak lebih lagi..kununnye la.. hahaha..

a.samad jaafar berkata...

amirah..
pernah cuba ye.. teruskan tau.. eh ! mengingatkan oghang lagi aku nih.. aih.. tumbuk muke sekali lagi hihihi..

a.samad jaafar berkata...

tajnur (tentunye oghang kampung teman)..

mike punye komen betui2 muat teman tesentuh.. t kasih la yeop yak..

komen mike adalah yg terbaik yg peghonoh teman teghime.. ghajin2 la mike ke sini yak..

sharouk berkata...

Ade sorang cekgu tu kat sekola kalo tak tumbang lembu sekor pada acara beso sekolah tak sah denye.
jadi memang le awok tengok di punye rezeki mak tuan , kata dek deme nalaa.....

melody mocker berkata...

bagus³.. huhu! ak pon terasa nk bg tumbukan padu maut kat perut ak.. lebih kita bersyukur, lebih kita dapat. lagipon kite bersedekah tu kan harta yang Dia pinjamkan. bukan hak mutlak kite.. hee. entri yang mengajar untuk lebih bermuhasabah.

jurnal murahan berkata...

hahaha

saye tolong tumbukkan ye hehe berkat tu rezki kite sedekah

a.samad jaafar berkata...

Jurnal murahan..
hahaha... aku tumbuk geli2 je..

a.samad jaafar berkata...

sharouk..
kalo die bagi seko, mike bagi pat ekor..bulih?

a.samad jaafar berkata...

melody moker..
muhasabah kita bersama..

t kasih krn sudi follow blog ini..

POHPALEH BURGER berkata...

rezki yg ada elok ler dikongsi2 ye dok? kan... tak semestinye wang ringgit je... kederat.. malah senyum pun bleh disedekah ;)

jemarioren berkata...

salam kenal. hoho...saya suka n3 ni. jadi panduan.