Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Khamis, 19 Mei 2011

hakikat hidup




nasib setitik dakwat hitam pada selembar kertas putih : 
tetap dipersoalkan - tetap jadi tumpuan - kerap jadi perbualan. 
luasnya putih yang melatari : 
seolah-olah tidak langsung memberi erti...


sesungguhnya, kita hanyalah insan. tiada yang sempurna.
dan janganlah terlalu mudah menghukum...

25 ulasan:

toyolkiut berkata...

knapa ni..
lain mcm je..

klau dakwat tumpah sepenuh kertas tu camne?

a.samad jaafar berkata...

Kiut yg dihormati...
n3 ini tiada kena mengena dgn empunya blog..

kalau tumpah ke seluruh kertas boleh buat kertas karbon hihihi..

missSenget berkata...

kesalahan yang satu, mampu menutup kebaikan beribu..

secara normalnya, orang lagi mudah ingat benda yg sikit.. nak ingat byk2, malas.. hahaha...

jadinye, sbb kesalahan tu sikit, ingat laa pada kesalahan yg x seberapa tu..

a.samad jaafar berkata...

missSenget.. haruskah aku menerima pandangan 'tak boleh blah'mu ituh..hahaha..

missSenget berkata...

hahahahaha...

tiada paksaan untuk menerima..

kite kene berlapang dada..

hahahahahhaa..

xgitu incek mat?? =P

eMMe berkata...

jgn main dakwat, nnt kotor kertas putih tu,
jgn cari masalah, kalo tak nak pening kepala otak utk memikirnya, hehehehehe~

tajnur berkata...

Assalamualaikum wbt
Nilai titik dakwat yang jatuh pada selembar kertas putih bergantung sejauh manakah kita mencorakkannya. Kalau titik2 dakwat yang jatuh dpt diterjemahkan kpd perkataan yg bermakna, tentu dapat memberi manafaat kpd manusia. Bukankah 1 titik membtk 0 matra (dimensi) manakala 2 titik bercantum membtk 1 garisan(1 matra). 2 garisan yang bercantum pula membtk satah (2 matra) dan satah2 ini pula bercantum dimensi objek (matra) dan begitulah seterusnya. Maknanya dlm hidup ni yob Mad, walopun oghang mandang deiweik bebenor kite ni macam dakwat hitam tetapi biyorlah ada bekeih kesan peninggalan pada jiwa orang. Begitu jugalah hidup ini, jika kita tak belajor AlQuran dan Hadis Rasulullah saw, sebenornya kita tidak ada apa2 nilai atau sesuatu disisi Allah SWT.
Surah AlMaidah:68قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ لَسۡتُمۡ عَلَىٰ شَىۡءٍ حَتَّىٰ تُقِيمُواْ ٱلتَّوۡرَٮٰةَ وَٱلۡإِنجِيلَ وَمَآ أُنزِلَ إِلَيۡكُم مِّن رَّبِّكُمۡ‌ۗ Katakanlah: Wahai Ahli Kitab! Kamu tidak dikira mempunyai sesuatu agama sehingga kamu tegakkan ajaran Kitab-kitab Taurat dan Injil (yang membawa kamu percaya kepada Nabi Muhammad) dan apa yang diturunkan kepada kamu dari Tuhan kamu (iaitu Al-Quran).
Wallahualam

Insan Marhaen berkata...

begitulah tanda akhir zaman, air dikatakan api. api dikatakan air. yang kecil diperbesarkan semata kerna kedangkalan neraca pertimbangan.

Encik MamaT berkata...

lumrah kehidupan.... orang lebih gemar melihat kesalahan orang lain... dan mudah menghukum... hmmm...


apasal entry ko ni lain skit samad.. hehe

ckLah berkata...

...kalau @Lama Maya ckLah, latar hitam didakwati putih. :D

Fiqas berkata...

lumrah hidup mmg begitu kut, seperti pepatah melayu, gajah depan mata tak nampak, keman sebarang laut jugak yg jelas kelihatan... :)

CintaZulaikha berkata...

yup, betoi tuh..

ukhti syikin berkata...

kalau bukan mudah menghukum tu bukan orang nama nyer yerk :D

diana berkata...

biasanya macam tu la..
seribu kebaikan yang kita buat,
keburukan jugak yang orang nampak..
nak cari salah orang saja sedangkan dia tak cuba pun nak membetulkan diri dia jugak..
salah sapa tu???

amirah berkata...

betul tu, terpulang pd kita mcmana nak mencorakkannya..

kakcik berkata...

Sifatnya manusia - lebih mudah nampak kepada cacat cela tanpa yang sempurna diambilkira.

apple hijau berkata...

hitam putih kehidupan...

eMMe berkata...

yop, awok ade tag mike, amik yak?!

Ayen... berkata...

kertas kaler putih bersih bile letak dakwat kaler itam mmg jelas sgtlaa nampaknye,hehe....

makdara TERdiva berkata...

kalau org tu jenis yang selalu buat baik..tp sekali jer dia buat silap..sampai mati org ingat berbeza dgn org yg dah biasa buat jahat..manusia oh manusia

cemomoi berkata...

kuman kat sebebrang nampak aje, gajoh depan mata sikit tak kesoh

Finaz Jaafar berkata...

orang akan sentiasa nampak kesalahan dan keburukan orang lain tanpa melihat kesalahan dan keburukannya sendiri

MOH KEMBARA berkata...

Assalamualaikum Yob, falsafah akak, "Aku tak kaco kome, kome jangan kaco aku yek?", jadi tak mau campor hal orang. Buleh ke gitu Yob?

shida mj berkata...

kata org tue2 buat baik berpada2 buat jahat jgn sekali, takut jadi dakwat hitam itu le..gamaknye le yob..awak tak reti sgt..sebab tak tau kulu-keyo cite nye..hehe

Aku Dan Teksi berkata...

Bahasa sajak macam ni kurang faham sikit.maaf