Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Selasa, 24 Mei 2011

Bomoh Terhebat Dalam Sejarah Kampung Aku.. Bagian 2

sambung yang haghi tu ...
Sekali lagi aku katakan.. aku tidak menekan unsur-unsur seram dalam cerita ini. Bagi aku, ketakutan terhadap makhluk halus yang kita sebut hantu jembalang itu patut dikurangkan sehingga ke tahap seminima mungkin. Ade ke yang sanggup membaca n3 yang panjang ni ???

........ Ayam itik di gheban Abang Jan menjeghit-jeghit.. Bunyi cicok bersaut-saut... Banyok.. Iskk.. Abang Jan ni menternok cicok ke ape ?? Heghan aku.. mane datangnye cicok yang macam itu punye banyok. Bunyi angin yang kuat teghuih juge ade. Bunyi atap zin belage-lage cukup kuat. Aku ngaku, aku mole ghase takot.. mujo cume tahap takot yang 'geli-geli'.. Tapi dalam takut-takut tu.. aku ghase seghonok pun ade.. Aku haghap sesuatu yang 'lebih' lagi.. Aku bukok sikit tingkap ceghomin yang kebetulan betui-betui kat belakang kepale aku. Aku intei-intei kat luor ghumoh.. Aku nampok pokok mempelam tepi ghumoh Abang Jan bergoyang kuat. Pokok bunge ghaye kat sebeloh pokok mempelam itu pun melentuk-lentuk. Yang peliknye kome, idok pulok aku dapat ghase angin yang kuat tu.. Patutnye tentula muke aku yang mulus ni ditampor-tampor di angin tu yak.. Ini, idok.. Ate, ngape pokok ta bergoyang ? Mustahil itu keghoje manusie kome.. mustahil sebab pokok mempelam tu beso. Pokok bunge ghaye tu tadi memang melentuk-lentuk tapi aku idok nampok sape-sape kat situ..

Antan Ndu ghapatkan badan ke aku. Tangannye mole megang lengan aku. Udoh gayat la dienye. Makin lame makin kuat pulok die megang aku..
"Mad.. ape tu Mad ?", Idok aku jawab. Sohhh(senyap/sunyi) je aku..
"Mad.. hoi Mad.. Aku nok kencin !". Aku tengok die.. Dalam gelap tu baghu aku peghasan.. Itam yaamat muke die.. Bukan pasei die udoh jadi antu... memang kulit die tu itam.. hihihi.. sori Antan yak..
"Kamu ni nok kencin sesaje..! Tu la.. lain kali ce kamu pakei pampers..," Antan Ndu tembi(siku) dade aku. Pahtu die diam..

'Angin' tetibe beghenti. Di luor ghumoh, keme dengo ade bunyi macam kayu diketuk-ketuk kat simen kaki lime ghumoh Abang Jan. Memole setempat.. kendiannye, bunyi tu macam bergeghok musing kelilin ghumoh. Laju !.. Sume oghang mete(diam).. Idok ade yang beghani mukok mulot. Sohh.. Aku metuikan sile. Lenguh doh kaki aku. Baghu je aku nok belabun ngan Antan Ndu.. DUM.. DUMM..!.. "Assalamualaikum..!".. Pintu diketuk kuat daghi luor. Ade oghang bagi salam. Soghenye macam gagho haluih.. Bunyi die mendenguih cukup kuat...  Aku tengok Abang Jan. Die angkat tangan tinggi-tinggi.. Pembantu die datang nyalekan lilin tige batang.. betui-betui setengoh depe di depan Abang Jan. Abang Jan aghahkan pembantu die ke pintu. Salam jangan dijawab.. Bio kan die, kate Abang Jan. Due pembantu Abang Jan bedighi depan pintu yang ditutop ghapat. DUMM..!! DUMMMM..!!!.. Bunyi ketuk makin kuat. Kaso ! "Assalamualaikummm.. Assalamualaikummmm.. !!!".  BAAM.. BAMMM !!!! Sekaghang daun pintu tu ditendang pulok.. Pembantu Abang Jan menahan daun pintu daghi dalam. Due tige oghang lagi oghang jantan mungkah nolong deme. Bekali-kali pintu ditendang.. Lah-lah.. diam.. Gamoknye, mende kat luor tu letih la kot..

Keadaa soh(senyap/sunyi) balik..

BukKK !!..

Ade mende jatuh di depan Abang Jan. Keme sume toleh ke situ. Tengkoghak(tengkorak) manusie tergolek di depan Abang Jan. Begeghak-geghak sekejap kendian tetibe je tebako sendighi.. Aku tengok Abang Jan pandang tepat ke tengkoghak tu.. Rilekkk je.. Eceh..! Eksen je muke die. Belum pun nyempat nok naghik napaih(nafas), tetibe kome.. Makcik yang duduk ujung baghih di depan aku menjeghit.. Aku dengo die teghoyok pelan.. Die betui-betui takot. Adeihhh... ape pulok nih.. Lepaih soghang, oghang lagi menjeghit tapi deme taat betui labun Abang Jan tadi.. idok la deme tu beghiye-ghiye nyeghitnye.. Aku kecikkan mate sebab nok nengok ape ke mende yang deme takut kan tu.. Dalam samor-samor cahaye lilin tu aku nampok ade mende panjang bekilat.. Ghase susoh nok pecaye.. Daghi mane la pulok datangnye ulor sebeso pehe yang tengoh nyalo(menjalar) tu.. Ulor ape ntoh le kome.. Ate gelap.. Mungkin ulor sawa kot.. Padan la deme takut. Uishh.. nyemah idok hale ke aku kome woo.. Mun kene ke aku.. Aku ni memang takut kat ulor kome.. Pengsan tu udoh kompen !

Ulor beso tu teghuih ke depan Abang Jan. Angkat kepale sekejap.. Macam tadi juge, Abang Jan buat muke eksen. Ulor beso lughuihkan badannye.. Macam silap mate.. Ulor tadi kendiannye macam minyok disambor api.. tebako..! Langsung takde kesan. Susoh nok pecaye kan ?? Tapi kome nok pecaye ke idok.. tepulang la.. Tapi memang Itu la yang jadi.. Aku betui-betui pelik. Yaamat-amat pelik... Pahtu, Abang Jan panggei soghang yang nok beghubat ke depan. Oghang pempuan dalam 50-an datang ngesut-ngesut ngale ke Abang Jan. Abang Jan sughuh die duduk sebeloh Abang Jan. Abang Jan bisik-bisik ngan die. Oghang pempuan angguk laju-laju.. Abang Jan tunduk..Mulot die kumat kamit mace jampi ..

PRANGGG...!!

Ceghomin tingkap tetibe pecah bedeghei. Sebijik telo melayang masuk ikut situ.. Begolek depan Abang Jan. Abang Jan kutip pahtu ketuk sikit telo tu kat pinggan. Aku idok nampok ape yg keluo daghi telo tu. Aku idok nampok. Yang aku nampoknye, asei je pempuan tu tengok telo tadi.. die geleng-geleng kepale.. Itu je.. Pelik kan ? Macam mane telo tu bulih mecohkan ceghomin tingkap.. Seolah-olah keghahnye umpame batu tapi di tangan Abang Jan, telo tu diketuk sikit pun pecoh...

Pendekkan ceghiter....
Sekaghang ni udoh tibe masenye Abang Jan nok ngambik mende ilang pulok. Jam di tangan udoh nunjuk pukui 2 pagi lebih sikit. Soghang lelaki badan sederhana, agok gemok duduk bersile sebelah Abang Jan. Kate di deme, oghang tu pegawei polis Bukit Aman. Die datang ngan due lagi kawan die. Kate deme lagi, die tu ilang pistol.. tu pasei die datang.. nok mintok mun kalo bulih Abang Jan dapatkan balik pistolnye tu.. kate deme la.. Sekali lagi Abang Jan tunduk. Lame.. Aku nengokkan kelakunye betui-betui. Mate aku idok bekedip. Tetibe keme tesempo(terkejut) lagi..

PRRANGGG..!!!

Laa.. pecoh lagi ceghomin tingkap ghumoh Abang Jan. Patutla ceghomin tingkapnye belubang sane sini.. Engkohnye gitu pesien Abang Jan ngubat/nolong oghang. Sape yang campok mende-mende tu daghi luor idok la aku tawu kome. Nanti la aku tanye Kama ngan Mizi yang ngintei kat luor tu.. Daghi ceghomin yang pecoh itu la sepucuk pistol tercampok ke dalam. Abang Jan bangun sebab pistol jatuh jauh daghi die. Bunyi tapok kaki Abang Jan melangkoh kuat betui. Debuk-debuk bunyinye. Macam badannye beghat bebeno. Die idok becakap sepatoh pun. Yang aku dengo soghe die je.." huh..huhh..huh..huhh..".. Lain macam kome. Tegok segale bulu kat badan aku. Segham... Abang Jan letok pistol tu ataih tujuh bunge yang memang daghi tadi diletak kat depan die. Pembantu Abang Jan sughuh oghang tu cek pistol yang ade.. Betui ke idok pistol tu die yang punye. Oghang tu ambik.. belek-belek lebih kughang. Die keluorkan tige bijik pelughu daghi pistol tu. Senyum oghang tu kughang seinci nok sampei ke telinge. Die pun angguk laju-laju.. Oghang tu salam Abang Jan. Siap cium tangan Abang Jan tu due kali..  

Adeih.. letih la nok nulih lagi.. Kome pun tentu doh letih mace ceghiter aku ni kan. Mun ade yang nok bace laa.. Yo aku gi tanye ape ceghiter Kama ngan Mizi yang ngintei daghi luor tu yak..

Ceghiter Kama ngan Mizi.. pendek je la ye..
Idok lame lepaih lampu dipadam.. deme dengor bunyi angin. Macam ghibut. Tapi angin tak ade. Pokok-pokok kelilin ghumoh habih begoyang. Deme ngeligih(mengigil) takut.. Deme tutup tingkap keghete ghapat-ghapat. Mase itu la deme tepandang due makhluk yang kecik sikit daghi budok baghu lahir. Deme yakin.. itu la toyol Abang Jan yang oghang heboh beceghiter tu. Toyol tu ngelewo kat laman ghumoh. Sekejap-sekejap deme manjat motu yang ade kat situ. Deme macam bebudok main kejor-kejor. Bile angin beghenti.. daghi semak tepi gumoh Abang Jan, deme nampok ade oghang bejuboh hitam jalan pelan-pelan ke pintu ghumoh Abang Jan. Oghang tu tinggi. Lebih kughang sepaghuh tinggi tiang lampu.. Lame die di depan pintu tu, kate Kama. Pahtu, deme tengok oghang bejuboh hitam tu jalan ke belakang ghumoh... Aku tanye deme, sape yang buang memacam mende ke dalam ghumoh tadi ?. Deme diam.. Kome nok tawu ape kate deme ?  "Eh.. sape pulok yang buang memacam mende ke dalam ghumoh tadi tu Mad ?..Aku pulok yang ditanye di deme balik. Hmmmm.. "Moh la kite balik.. Tido !"...

SEKIAN

29 ulasan:

Encik MamaT berkata...

hahaha.... sume takde jawapan.. bahaya tu... berkawan ngan jin.. abang jan tu idup lagi ke samad?


tah2 yang tinggi tu mcm cite do re mi tu tak? hahaha...

CintaZulaikha berkata...

entri ini sgt panjang dan mengundang kesabaran hehe..berpeluh2 baca bahasa perak nih..kehkeh

toyolkiut berkata...

sebab baca siang2 ni, feel seram tu dh ilang..
TK senyum mmanjang je baca ni..
hehe..

berubat/berikhtiar cr pelik tp ada hasil.. mcm x logik je, tp TK pcaya ia wujud, sbb TK pnh jg tngok pkara2 sbegini..
jin dan toyol..
emm.. gabungan ideal kot..

amirah berkata...

rasanya teh saya (abg ali) ada ceghiter pasai dia ni..tp sungguh ler mmng ramai bebeno yg dtg sana ek..tp sungguh le sy ni x peghonoh nengok rumahnya ghoper mana, dgr2 gitu je..dulu ramai bebeno org mencarinya sebab nak berubat..agoknya no telefon ghumah kami dekat2 dgn no tel ghumahnya.byk beno org silap no telefon mencariknya..

ukhti syikin berkata...

wahhh encik samad susah boleh ganti tamar jalis buat buku "bercakap dengan jin" hahaha

a.samad jaafar berkata...

en mamat weih..
ni berdasarkan pengalaman aku sendiri.. tak sempat nak masukkan pengalaman org lain sbb nanti jadi novel plk.. hihihi.. rasanya blogger amirah (A to Z of us) boleh mengesahkan citer ni.. die satu kampung ngan aku tapi aku idok kenal dianya.. cuma abg dia tu kawan aku..walaupun beza umur agak jauh.. hrp maklum..

ayah aku kata, dia guna khidmat jin.. ntah ye ntah tidak, aku pun tak tahu..

a.samad jaafar berkata...

cintaZulaikha...
bersabarlah kawanku...hihihi..

apa2 pun t kasih krn sudi membaca.. lain kali tulis pendek2 plk.. err,.. kalo bentuk cerite susoh nak dipendekkan tau.. dah cuba.. saya tak reti..

a.samad jaafar berkata...

sahabatku kiut.. sila rujuk komen saya kat atas..(reply komen en mamat)..

mmg tak nak buat citer seram pun.. err.. sebenarnye, saya tak reti hihihihi...

a.samad jaafar berkata...

Amirah...
maka sah la mike adik Ali hihihi.. tapi saya masih tak kenal Amirah..

sebenarnya, byk lagi kisah pelik ttg bomoh tu.. tapi ruang yg terbatas tidak memungkinkan saya citer semua. Kisah selepas kematiannya juga banyak tau.. gempar jgk kampung dibuatnya.. err.. tanya abg teh...hihihi..

petai jeruk berkata...

Salam..

Saya org perak tapi dah lama tak cakap perak tengah, asyik cakap perak utara..sesekali baca cerita org perak tengah ni semyum manjang...syabas.

kakcik berkata...

Kakcik kene mace laju2 - nak naik balik ke bilik keghusus..

a.samad jaafar berkata...

Ukhti Syikin..
"bercakap dengan Jin" ?? hihihi..
Jauh panggang dari api tu... saya tang merapu gini boleh la..hihihi..

a.samad jaafar berkata...

Petai Jeruk..
t kasih sudi berkunjung ke sini.. blog ni blog merapu je hihihi..

a.samad jaafar berkata...

kakakku kakcik..
kakcik tak kenal ke bomoh yg saya citer ni ? jadi sebutan satu mase dulu.. Rasanya org Loh pun tahu bomoh ni..

POHPALEH BURGER berkata...

huii dasat citernye... kalo dipanjangkan lg pun aku bace ni bro mad..

makdara TERdiva berkata...

dah macam misteri nusantara plaks!

tp ending citer ni bikin hati gerammm jer..huhu

diana berkata...

cerita dalam umah tu macam tak habis je..

kat kampung mana ?
dia ada lagi tak??

tajnur berkata...

Assalamualaikum wbt
Memang le ghamei oghang yg berupaya mdptkan `Ihanah`, `Istidraj` dan `sihir` dari Allah SWT tetapi apalah erti pemberian jika ia menyesatkan kita kembali. Bukankah iblis dan syaitan dari keturunan Jaan berusia beribu2 tahun dan byk pengalaman dlm tipu-daya(talbis iblis) sehinggakan jika sekiranya mrk tidak dapat menyesatkan manusia secara nyata akan halus. Malah ramai yg tidak percaya, jika sekiranya mrk menggunakan ayat2 AlQuran sebagai `idhiin` iaitu memisah2kan dan mengecai2kan digelar AlMuqtassimin(rujuk urah AlHijr:90-91). Kaedah inilah byk menggunakan atas nama `rawatan islam` dan teman tak nak le bincang dgn lebih lanjut, nanti akan mendtgkan fitnah. Namun mrk juga tidak terlepas dari tipu-daya ini. Beralih ke kisah Abg Jan, terdpt dlm kisah yang sama peristiwa Nabi Musa berdepan dan berdialog dgn Firaun. Surah Toha 66-68:قَالَ بَلۡ أَلۡقُواْ‌ۖ فَإِذَا حِبَالُهُمۡ وَعِصِيُّهُمۡ يُخَيَّلُ إِلَيۡهِ مِن سِحۡرِهِمۡ أَنَّہَا تَسۡعَىٰ (٦٦) فَأَوۡجَسَ فِى نَفۡسِهِۦ خِيفَةً۬ مُّوسَىٰ (٦٧) قُلۡنَا لَا تَخَفۡ إِنَّكَ أَنتَ ٱلۡأَعۡلَىٰ Nabi Musa menjawab: Bahkan kamulah campak dahulu. Tiba-tiba tali-tali mereka dan tongkat-tongkat mereka mengkhayalkan kepadanya seolah-olah benda-benda berjalan, disebabkan sihir mereka. (66) Maka yang demikian menjadikan Nabi Musa merasa takut sedikit dalam hatinya. (67) Kami berfirman kepadanya: Janganlah engkau takut (wahai Musa)! Sesungguhnya engkaulah yang tertinggi mengatasi mereka dengan kemenangan`
Dan kalau diikutkan dalam Surah AnNaml:10 bahawa ular hitam jelmaan tongkat Nabi Musa a.s. juga dinamakan `Jaan`. Apa2 pun mrk yang belajar sihir adalah dari syaitan (Surah AlBaqarah:102وَمَا ڪَفَرَ سُلَيۡمَـٰنُ وَلَـٰكِنَّ ٱلشَّيَـٰطِينَ كَفَرُواْ يُعَلِّمُونَ ٱلنَّاسَ ٱلسِّحۡرَ وَمَآ أُنزِلَ عَلَى ٱلۡمَلَڪَيۡنِ بِبَابِلَ هَـٰرُوتَ وَمَـٰرُوتَ Puak-puak Syaitan itulah yang kafir (dengan amalan sihirnya) kerana merekalah yang mengajarkan manusia ilmu sihir dan apa yang diturunkan kepada dua malaikat: Harut dan Marut, di negeri Babil (Babylon).
Dan ada segolongan manusia yang suka menuntut dan berlindung dari Jin lelaki (Surah AjJin:6وَأَنَّهُ ۥ كَانَ رِجَالٌ۬ مِّنَ ٱلۡإِنسِ يَعُوذُونَ بِرِجَالٍ۬ مِّنَ ٱلۡجِنِّ فَزَادُوهُمۡ رَهَقً۬ا Dan bahawa sesungguhnya adalah (amat salah perbuatan) beberapa orang dari manusia, menjaga dan melindungi dirinya dengan meminta pertolongan kepada ketua-ketua golongan jin, kerana dengan permintaan itu mereka menjadikan golongan jin bertambah sombong dan jahat.
Tetapi jangan lupe Yob, sehandei2 muslihat sihir oghang skrg tetapi lebih hebat lagi tipu-daya sihir `dajjal` yang akan manusia berdepan nanti! Wallahulam

cik aisha berkata...

saya pnya bahasa perak xmcm tu.tp suke dengor hat mcm ni.maklum le bahasa kat setiap daerah dlm perak mana sama...hehee

missSenget berkata...

baca entry ni smbil makan tomato..

err..

balik tido xde mimpi ape2 ke??

teringin nk nampk benda aneh2..tp mcm x kuat smgt je..haha

eMMe berkata...

best yop! awok baca sampei abih, suspen yop yg leh2 tu nape diam? ce cite ce cite kasi perabih, heheheh...
pst: terjojol biji mato den...aih ckp nogori plak, hahahah!

wahida berkata...

rumah saya banyak cicak, mencik!!

NARDtheNERD berkata...

eh. cerita betui ke ni u?
hehe.
:)

D_08 berkata...

Assalamualaikum CHor...
ate abg Jan ni idop lagi ke idak ni???? heheheh....ate mike idak tanye abg jan sendighi...sape yang campok bende2 tu semue dalam ghumah???

Aku Dan Teksi berkata...

Macam mana N3 ini terlepas pandang,
guna ikhdmat abg.jan kot.

Kena duduk dekat abg.jan tu,dan masa berubat cuba cucuk di sikit atau cucuh dengan api rokok ke sikit baru kita tahu(pengalaman)

Fiqas berkata...

semua tak de jawapan..suspens sungguh..

hisham71 berkata...

bomoh jan ni bukan nama sebenar ye dak .... idak ke bomoh ni dekat2 dgn jawang ... baru je teman melawat ghomah tu minggu lepas

hisham71 berkata...

member awok pernah pegi sebab hilang rantai.....penyudahnye dapat balik surat pajak je ... tau le sapa tukang gadai nye hehehehe

Tanpa Nama berkata...

Anak abang jan ni kaki kencing......amik duit dulu pastu dia soh balik......dia tk panggil pendamping dpn2 pesakit mcm dlm cerita ni....dia claim dia akan buat kemudian....so aku rasa mmg kencing la budak ni.......amik duit org dlm kesusahan pastu joli katak