Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Sabtu, 7 Mei 2011

Kritikan..

Dalam idup ni, hebat tara mane pun kite.. idok le kite dapat laghi daghi keritik oghang. Kite buat baik kene keritik.. buat bughuk lagi la yak..Silap haghi bulan mau dimaki hamun di oghang pun kite.. Tapi..ni yeop Mad nok kabo ni.. Usoh kome hajabkan sangat mende-mende ghope ini.. Usoh la pulok kome lagut melayan mulot oghang sampei kome jadi libang libu, ghesoh(resah), idok bulih tido dan palin teghuk jadi bedendam keghane itu.. Lah-lah kome juge yang ghugi..

Kite kene sedor, oghang idok peghonoh diam.. Ade je idok kenenye kite ni. Kekadang la.. oghang yang doh tumpo(meninggal dunia) pun dikate dioghang.. Pelik yaamat-amat kite ni.. Ate, udoh gitu sipat manusie.. mane muatnye kome weih.. Tinggei lagi, ape yang patut dibuat bile kite bedepan dengan keritik, maki hamun dan caci maki oghang ? Ape ..??? Lawan balik ??.. JANGAN laaa mun kalo bulih komee.. Bukannye ape to, kekadang bile kite lawan balik.. kite pulok jadi pemaki hamun, pengkeritik dan pencaci maki yang lebih teghuk daghi oghang yang tadinye memaki-mengkeritik-mencaci kite. Sudohnye, kite sendighi pulok yang humban dighi kite jadi lebih huduh-lebih hine-lebih bughuk daghi sebelumnya... Pahtu.. kite malu sendighi !!

Alangkah baguihnye kalo kite dapat lawan kate-kate deme yang keritik-maki hamun -caci maki kite itu dengan diammmm jeee.. Usoh dilawan. Kite lawan deme balik dengan perbetuikan akhlok dan lughuihkan balik saloh silap kite. Kome pecaye la, sudohnye kite tentu jadi insan yang hebat ! Dan sekali lagi kite kene ingat.. kalo kite haghap sume oghang teghime kite, sume oghang sayang kite dan kite terlepaih daghi tohmah cela oghang, maknenye kite nok kan mende yang sangat mustahil tejadi.. kite beghangankan(mengangankan) mende yang idok ujud same sekali.. Ye aihhh ..

***********************************
"Mad.. Si polan kate kamu cacat.. lubang idung kamu beso sebeloh !"
"Haahhhh.. Bab* betuiii !! Hape.. idung die elok beno ke ?? Bulu idung terjulur 6 inci pun idok tau direpair.. nok ngate oghang.. Ce kome tengok gigi die.. Boye(buaya) tengok pun bulih pengsan !!!"
"Adeihhhh...!"... 

17 ulasan:

POSH76 berkata...

kritikan tu biarlah membina

toyolkiut berkata...

mmg azali manusia gitu..
melihat kkurangn orang jd bahan cerita, yg sikit d tambah biar lg sedap dan sensasi.. tp mmg benar,keburukan diri sendiri tak la pula kita nk tengok dan nilai..

tajnur berkata...

Assalamualaikum wbt
Bile nyentuh bab `kritik` ni yob mad, kene le ade kayu sekilnye (scale ruler kate oghang sblah leghah teman) Mun idok sampei penyudohnye engkoh amin sedap mulut je. Deme je yang betoi. Ate oghang le ni,`biut tak dapat diajor, coghodik tak dapat diikut`. Bunyinye kasor tapi aje yang betoi. Bukankah kite ada AlQuran dan hadis sebagai pegangan hidup dan kayu pengukor! Surah AliImran:60ٱلۡحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَلَا تَكُن مِّنَ ٱلۡمُمۡتَرِينَ Perkara yang benar ialah yang datang dari Tuhanmu. Maka jangan sekali-kali engkau menjadi dari orang-orang yang ragu-ragu.
Sebab itu apabila Imam Malik rh.a. berkata,`Apabila aku berhujah dgn seseorang yang cerdik, aku sentiasa menang dlm perdebatan tetapi aku akan kalah bila berhujah dgn orang jahil`. Imam Malik pun malaeih nak komen byk2. Maknanya yob Mad, adakala nye usoh le kita bertekak sampei2 nak berkokak dgn oghang yg mulut jelabeih bile bercakap. Tu belum kite ceghite pasei oghang jadi `batu api` kuat ngancom. Oghang mcm ni tak ade untungnye dlm masyarakat mmlah jadi pykt pulak. Bersabor le byk2 dgn cara baik dan tinggei je le deme tu kat Allah SWT. Surah AlMuzammil:10وَٱصۡبِرۡ عَلَىٰ مَا يَقُولُونَ وَٱهۡجُرۡهُمۡ هَجۡرً۬ا جَمِيلاً۬ Dan bersabarlah terhadap apa yang dikatakan oleh mereka (yang menentangmu), dan jauhkanlah dirimu dari mereka dengan cara yang baik. Wallahualam bissawab.

kakcik berkata...

Manele ade oghang yang seghobe sempeghone dalam duniye ni Dik Mad... Cumenye biyole kita tawu mawok dighi. Usoh nuden jaghi ke oghang laen... idok elok... :) (kakcik ngingatkan dighi kakcik juge ni - semedang je nampok silap saloh oghang, tepi kain sendighi koyok ghabok idok sedo pulok!)

Encik MamaT berkata...

hehehe... kalo tak nak orang kata.. boleh la kita pindah dok lam utan jadi tarzan.... hehehe.... dah namanya manusia.. biasa la tu... kadang kita pun tak terlepas dari mende tu...
nak tegur tak salah.. nak kritik tak salah asalkan kena gayanya :>

eita berkata...

nama dah manusia kan....lihat kut mata, dengar ikut telinga pastu mengeluarkan kata2 yang tak elok dengan mulut...
tergeliat lidah membaca nya....

amalhaj berkata...

sabor itu sepaghoh daghi iman... jadi miker sabor ajer ler.....

ckLah berkata...

Kritikan membina, diharapkan.
Kritikan berbaur dengki, cuba dielakkan....

Abang Jonni berkata...

biasalah... dah nama manusia... macam2 perangai... huhuhu.


rambut sama hitam... ketiak lain2.
hahahaha..

cikceriacorner berkata...

salam abg mad..

kalo kritikan membina xpe kan bang..

tp kalo kritikan yg menjatuhkan seseorg xbaik kan..

D_08 berkata...

Chor...
kite ni manusie biase..... tak lekang daghi dikate oghang....oghang baik pun di kate oghang....ape lagi oghang yang tak beghape baik macma kite ni chor.. kite ni tak maksum..... betoi kite bulih diam....tapi dalam hati kite macam mane??? entah2 beghape banyak sumpah seghanah kite bagi pade die.....

MOH KEMBARA berkata...

Assalamualaikum Yob Mad, akak lebih banyak berdiam dr melayan org yg tak tentu hala. Lagipun akak tak bape berlonggok. Jgn kaco org, org pun tak payah kaco kite. Kalau org maki kat kite, jgn layan. Akak idok ler kena maki dan sumpah, sbb tak der pasa org nak buat cam tu. Sabor jer...

jurnal murahan berkata...

jadilah cahaya yg menunjuk, bukannya hakim yg menghukum

jadilah model untuk dicontoh, bukan pengkritik yg keliru dengan niat-nya


.

wahida berkata...

sesekali kritikan itu bagus...tapi bila dah selalu sgt dikritik, akan buat seseorg itu rasa down sentiasa...

amirah berkata...

sungguh ler tak boleh ditutup mulut manusia ni..kalo dh takde modal, mesti nk kritik org je

makdara TERdiva berkata...

Assalamualaikum geng,

paling tak suka nak ber'argue' dgn orang..lebih2 lagi kalau org tu jenis yg taknak mengaku salah..geram jer..

saya lebih suka pendekatan buat derkk jer..hihi

biarlah org nak kata apepun..janji kita tak kacau kehidupan org lain..

Solihin Zubir berkata...

manusia... sering saja mencari slh org smpai slah sindri x nmpk..
tp, kritikan tu biarlah membina..
jgn smpai mengaibkan.. ye dop? heheh..