Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Jumaat, 20 Mei 2011

Bomoh Terhebat Dalam Sejarah Kampung Aku

Peringatan : Cerita ini adalah gabungan cerita-cerita lisan daripada mereka yang pernah melihat juga daripada pengalaman aku sendiri. Pastinya cerita ini akan mencabar rasional dan logik akal pembaca. Terpulang kepada pembaca sama ada untuk mempercayai atau sekadar hiburan sahaja. Seperti biasa, aku tidak berminat untuk menekankan unsur-unsur seram sebaliknya lebih kepada gaya penceritaan aku yang... yang.. selalu kalian baca laaa... Nama bomoh yang diceritakan di sini bukan nama sebenar. Kejadian ini berlaku waktu aku masih bergelar pelajar lagi... Harap maklum.

Deme kate, Abang Jan udoh jadi bomoh. Abang Jan dapat mimpi sughuh die pegi ke Hulu Peghok nu.. Masuk utan jumpe gue.. Masuk gue jumpe kitab. Bukan kitab Permata Yang Hilang.. lain.. Ni kitab ngajo die ngubat oghang. Kitab bulih tolong oghang caghi mende-mende ilang. Kate deme la.. Dulu Abang Jan idup susoh. Dulu ghumoh Abang Jan tolak ngan lidoh pun bulih tumbang. Sekaghang gajoh ghempuh pun idoknye ngombin(goyang).. Silap-silap masuk ghumoh Abang Jan, bulih sesat kite kome..

Oghang yang datang beghubat ngan Abang Jan bukan main ghamei. Siap kene ambik nombo gilighan tu.. Hishhh.. Ghamei.. ! Deme kate, keghabat ghaje Peghok pun ade datang. Nenong.. nenong.. bunyi siren polis ngighingnye.. Arwoh Sudirman pun ade. Oghang beso-beso politik pun mencemor duli, datang mintok tolong ngan Abang Jan. Itu deme kate.. Yang aku sendighi nampok, Jamal Abdillah ngan adiknye Jamilul Hayat memang ade. Aku siap tolong die caghikan kasutnye yang ilang disapu di kutu kampung lagi. Ceh ! Buat malu je deme tu..

Caghe Abang Jan ngubat lain pesien, kate di deme. Satnike jenih antu jembalang datang..! Hahh.. nengor yang ini yang buat aku idok tahan nih.. Bab antu ni aku memang gemo. Yo la aku terkencin.. yo la aku pengsan.. idoknye ngape.. Janji aku dapat tengok sendighi mane ghope yang dikate antu jembalang tu.. Ye aihhh.. Bukan aku beghani kome.. Idokkk.. Tapi aku nok tengok mene ghope deme ta.. Betui ke bughuk yaamat-amat antu jembalang tu.. Iskk.. ikut ati jam-jam itu juge aku nok melompat pegi ke ghumoh Abang Jan..

Kali petame pegi.. oghang betui-betui ghamei. Tapi Abang Jan 'pospon' ngubat malam tu pulok. Ghopenye, mun kalo bulan teghang bendeghang macam siang, Abang Jan tak boleh ngubat. Kene tunggu bulan gelap. Hisshh.. antu jembalangnye tau pulok malu yak.. Sedor dighi deme tu bughuk la tu.. Cehh.. !! Perah (err..frust.. hihihi..) betui aku.. Tige pat malam kendiannye aku ngan kawan-kawan aku datang lagi.. Sebenornye.. keme nok tengok, nok intei.. betui ke antu jembalang yang datang.. ato oghang-oghang yang die upoh yang nyamar jadi antu.. Keme nekad. Keme berlime sumenye.. Pilih yang super beghani je.. Yang kaki penakut.. elok la duduk ghumoh layan drama melayu kat tibi... Tapiii.. aku pun bulih tahan juge tahap penakutnye kome.. pade hei.. idea ngintei ni, idea aku hihihi..

Lepaih isyak keme sampei ke ghumoh Abang Jan.. Keme pekene teh taghik dulu kat laman ghumoh Abang Jan.. Kedei minum tu dibukok sebab ghameinye oghang yang datang ke ghumoh Abang Jan.. Ce kome bayang.. Sambei-sambei nok nunggu Abang Jan mole ngubat, aku ngan Kama round kelilin ghumoh.. Kat depan pintu ghumoh bersusun-susun satnike jenih bunge. Setiap oghang yang datang nok ngubat ke, nok mintok caghi mende ilang ke.. musti kene bawok 7 jenih bunge.. Idok bulih kughang satu pun.. Malam tu, idok kughang 30 oghang yang datang. Geleng kepale aku nengokkan gelagat oghang-oghang yang ade kat situ. Aku..? tobat aku idok pecaye ngan Abang Jan.. Baik aku ngubat ngan oghang-oghang agame. Abang Jan ni kome, sejok jadi bomoh handei, idok la peghonoh nengok die semayang.. Ate, mane ghope nye tu ??

Oghang mole masuk ke dalam ghumoh... Aku, Intan (Faisal) ngan Antan Ndu nyisip-nyisip celoh oghang. Kama ngan Mizi idok masuk. Deme nyoghok dalam keghete Nahar. Keme tengok daghi dalam ghumoh, Kama ngan Mizi tengok daghi luor. Pembantu Abang Jan keluor.. Die kene pastikan takde sape-sape lagi kat luor. Bahaye duduk di luor, kate deme. Mun kalo ape-ape jadi Abang Jan idok noknye betanggungjawab.. Dalam ati, aku ghiso juge kat Kama ngan Mizi kat luor tu.. Haghap sangat deme idok ape-ape nanti..

Sume oghang dimintok duduk ghapat-ghapat ke dindin.. ghapat-ghapat sesame sendighi. Kalo bulih bio bertemu-temu lutut. Sume oghang ikut. Sume oghang patuh. Dade aku tetibe bedebo-debo.. Hishhh.. Rilek la Mad..! Idok lame pahtu, Abang Jan datang. Die duduk di depan. Die nampok tenang dan hebat. Abang Jan pesan.. Jangan ade yang laghi.. jangan terjeghit-jeghit.. Kome kene tenang.. Kalo ade yang ghase lemoh semangat lekah berdungkei(beredar keluar) daghi situ.. Jangan tunggu.. kene teghuih balik ! Abang Jan duduk menunduk.. lame juge.. Aku peghatikan betui-betui.. Abang Jan angkat muke.. die tengok muke pembantunye. Ghopenye itu isyaghat Abang Jan nok molekan upacaghe.. Sume lampu ditutup.. termasok lampu kat luor.. Tinggei lampu jalan je yang masuk ikut celoh-celoh tingkap...

Dalam sepuloh ato lime belah menit... tetibe je ade bunyi angin mendeghu.. macam ghibut kome.. Ayam itik di gheban Abang Jan menjeghit-jeghit.. Bunyi cicok bersaut-saut... Banyok.. Pahtu... bersambung laaa.. dah panjang sangat dah ni...

32 ulasan:

ukhti syikin berkata...

hahaha... encik samad buat saspen.... huhu .... beghani yer kome...

amalhaj berkata...

manyak bebnor kitab miker mad. teman ndak minjam boleh ker teghutama kitab "permater yg ilang" tuh...

toyolkiut berkata...

huk aloh..
baru stenba dok molek nok piling abih doh!
dok napok bayang lagi nih..
cepak kik sambung eh?

CintaZulaikha berkata...

50% ja paham...nak paham bahasa perak nih buat kpala terbelit..hee~~

Encik MamaT berkata...

ni yang tak gemo ni.... haha... tgh layan ada sambung2 plak.... potong stim... abang jan dapat kitab tajul muluk kot.. hehe

tajnur berkata...

Assalamualaikum wbt
Jika betoi le namanye Abg Jan, ate mmg dah kene le gayenye sebab asei usui keturunan jin adalah dari `Jaan`. Kite macamane baik dan ghedatnye jangan sekali2 mengeindeing2 dgn jin sbb kite berlainan jirim penciptaan. Lagi pun taraf kite sebagai `khalifah` dimuka bumi ini tak perlu bergantung kpd golongan jin dlm apa jua perkara samada baik apatah lagi yg jahat! Mrk yg dirasuk oleh golongan jin adalah mrk yang lari dari peringatan Allah (AlQuran) dan berjiwa kosong. Surah Toha:124وَمَنۡ أَعۡرَضَ عَن ذِڪۡرِى فَإِنَّ لَهُ ۥ مَعِيشَةً۬ ضَنكً۬ا ) Dan sesiapa yang berpaling ingkar dari ingatan dan petunjukKu, maka sesungguhnya adalah baginya kehidupan yang sempit`
Malah manusia ini, Allah bagi seorang `pendamping` atau syaitan kembor yg dpt membantu serba-serbi dan disangkanya berpetunjuk. Biasalah kalo nama setan, pandeile berlakon pelbagai watak sbb umur pun beribu2 tahun.
Surah AzZukhruf:36وَمَن يَعۡشُ عَن ذِكۡرِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ نُقَيِّضۡ لَهُ ۥ شَيۡطَـٰنً۬ا فَهُوَ لَهُ ۥ قَرِينٌ۬ Barangsiapa yang berpaling dari pengajaran Tuhan Yang Maha Pemurah [Al Qur’an], Kami adakan baginya syaitan [yang menyesatkan] maka syaitan itulah yang menjadi teman yang selalu menyertainya.
Tak kire le, ade juge golongan pula bunyinye mmg mahir menggunakan perubatan dari ayat2 AlQuran tapi mereka sebenarnya terperangkap dlm tipu-daya iblis. Teman idakle nak citer panjang bab2 ni tetapi bolehle rujuk dlm kitab Talbis Iblis (tipu-daya Iblis). Tidakkah mereka perhatikan dalam Surah AlHijr:89-91وَقُلۡ إِنِّىٓ أَنَا ٱلنَّذِيرُ ٱلۡمُبِينُ (٨٩) كَمَآ أَنزَلۡنَا عَلَى ٱلۡمُقۡتَسِمِينَ (٩٠) ٱلَّذِينَ جَعَلُواْ ٱلۡقُرۡءَانَ عِضِينَ Dan katakanlah: "Sesungguhnya aku adalah pemberi peringatan yang menjelaskan". (89) Sebagaimana [Kami telah memberi peringatan], Kami telah menurunkan [azab] kepada orang-orang yang membagi-bagi [Kitab Allah] [9]. (90) [yaitu] orang-orang [1] yang telah menjadikan Al Qur’an itu terbagi-bagi [2].
Wallahualam

a.samad jaafar berkata...

ukhti syikin..
saja saya tulis panjang tu je.. biasanya kalau n3 panjang2 org malas nak baca.. nanti saya sambung ye..

a.samad jaafar berkata...

amalhaj...
kitab yg itu teman ilang... nok order la nih hahaha..

a.samad jaafar berkata...

teman saya Kiut...
mu sabo.. nanti saya sambung... hihihi

a.samad jaafar berkata...

cintaZulaikha..
hihihi... walau pun pening tp tetap baca..tu kira hebat tu.. biasanya. bila dh 3/4 kali ke sini..akan jadi mudah..

apa2 pun t kasih krn sudi memeningkan kepala hihihi..

a.samad jaafar berkata...

en mamat yg best.. hihihi..

bukan tajul muluk mat.. kalau tajul muluk tulis jawi.. abg Jan buta jawi..hihihi.. bahasa sanskrit kot..

a.samad jaafar berkata...

Saudara Tajnur yg dihormati..

SENGAJA TEMAN DETOK NAMENYE ABG jAN..MEMBAWOK MAKSUD YG MIKE ULAH TU LA.. BUKAN NAME BETUL TAJNUR WOO..

bile mace komen mike teman jadi gegham to.. jeles yaamat jadinya.. ate , yg ghadangnye idok juge mike nok nulih kat blog mike yak..

HAGHAP SGT MIKE TEGHUIH SENTIASA BAGI KOMEN YG SUPERB KAT BELOG TEMAN NI..

diana berkata...

ala..
sambung pulak..
cepat sikit sambungan nye ye..

eita berkata...

nak tahu citer terpaksalah teman datang belajar bahasa perak..jenuh besar kan mata dan minda nak bagi faham apa yang di citer...
hehehe....faham doh sikit bahasa ni....

eMMe berkata...

alaaaa...nape bersambung......bior le panjang pun...tgh syok2 baca nih...........huhuhuhu...cepat le letak entry baruuuuu....isk2....

jurnal murahan berkata...

buleh pulak ada sambungan, tensen gua ahahha cepat2 next post hahaha

Insan Marhaen berkata...

ngeligih lutut teman....

soooooour berkata...

adeh..mana sambungnnye ni..kawan da saspen da ni..hehe...

puteraduyong berkata...

huih...saspen saspen...

amirah berkata...

ui...udoh sedap2 baca, bersambung pulok yob..sabo2 hehe..ate, mcm kenei je sape bomoh ni..rekaan ke idok ni? ada lagi ke?

Aku Dan Teksi berkata...

nak tunggu sambungannya,maca cerita drama pulak.

makdara TERdiva berkata...

ceh! potong stim btul la.. :P

a.samad jaafar berkata...

MDT geng terdiva..
kekalkan stim itu... ni nak sambung nih...hahaha..

a.samad jaafar berkata...

Diana...
dah sambung dah.. harap tak termuntah membacanya hihihi...

a.samad jaafar berkata...

sahabatku joyiman..
ni tahap drama melayu budget paling rendah hahaha..

a.samad jaafar berkata...

eMMe...
mana boleh panjang2.. nanti ada yg oengsan plk.. hihihi

a.samad jaafar berkata...

JurnalMurahan..
tunggu sambungannya... eh ! dah ada..

a.samad jaafar berkata...

puteraduyung...
t kasih kerana sudi bertandang.. boleh faham ye..

a.samad jaafar berkata...

Insan marhaen..
ngeligih...??? uish.. lame teman idok nengor pekataan tu hihihi..

a.samad jaafar berkata...

sooooour....
t kasih kerana sudi ke blog saya.. kunjungan yg sgt dihargai..

a.samad jaafar berkata...

Amirah..
mmg sepatutnya amirah tahu dan kenal bomoh ini..

D_08 berkata...

Assalamualaikum Chor...
ini le paseinye ngape awok tunggu nak komen entri mike ni chor......sebabnye panjang lebo ceghite mike kali ni.....tapi takpe...awok sambong bace sambongan ceghite hantu ni.....uiiiii takoootttt