Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Khamis, 5 Mei 2011

Rezeki.. komen daripada Tajnur

tajnur said...




Assalamualaikum wbt

Teman yang sebenornye malaeih jugak nak mencelah, tapi `ataeih nama oghang kaghei` yg dedulunye ada jembatan titi gotak iskandor bridge. iyorle teman nyebutnye jugak. 

Sebelum kite dilahir didunia lagi, semua ketentuan telah ditetapkan oleh Allah SWT. Surah AlHadid:22مَآ أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ۬ فِى ٱلۡأَرۡضِ وَلَا فِىٓ أَنفُسِكُمۡ إِلَّا فِى ڪِتَـٰبٍ۬ مِّن قَبۡلِ أَن نَّبۡرَأَهَآ‌ۚ Tidak ada sesuatu musibah yang ditimpakan di bumi dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam Kitab (pengetahuan Kami) sebelum Kami menjadikannya.`

Begitu juga hadis Nabi diri Huzaifah bin Asif berkata bahawa,`Rasulullah saw bersabda: Setelah air nutfah (sperma) tinggal dalam rahim selama 40 atau 45 malam, datanglah malaikat kepadanya, lalu berkata,

“Wahai Tuhanku, akan menjadi orang celaka atau orang bahagiakah
anak ini?” Lalu ditulislah, celakalah dia atau bahagia. Kata Malaikat itu lagi, ”Wahai Tuhanku, laki-laki atau perempuankah dia?” lalu ditulislah dia, sama ada dia seorang lelaki atau perempuan. Dan ditulis pula amalnya, umurnya, ajalnya, dan rezekinya. Kemudian lembaran itu dilipat, tidak ditambah dan tidak dikurangi isinya`

Cumanye Yob Mad, didlm rezeki yg kita dapati terdapat hak2 org lain yang perlu disedeqahkan supaya berkat harta kita w/pun sedikit. Wallahualam.

p/s Pjg bebenor teman mengeghepak!

May 4, 2011 1:48 AM
Aku bekenan yaamat-amat komen daghi sedaghe Tajnur nih.. Aku ghase, ini lah komen yang paling baik yang peghonoh aku dapat.. Kome selalu la kot yak.. Tapi aku kalo bab agame ni kome, aku idok beghope beghani mengulahnye.. Aku gemo mace dan nengor je.. 
Saje aku detok komen ini dengan haghapan ade antaghe kome yang boleh nyambung sikit lagi tentang konsep rejeki ni..Aku suke mace.. Bok kate oghang la yak.. Mun idok gheti yo le nanye ke oghang yang gheti..
nota bawoh sekali:
Antara rezeki yang terhebat ialah rezeki memperoleh ketenangan dalam hidup.. Bukankah ujian yang terhebat itu ialah apabila Allah campak kerunsingan ke dalam hati/minda hambanya ? Apalah ertinya kebendaan dan kemewahan andai ketenangan dicabut dari jiwa kita...

36 ulasan:

Encik MamaT berkata...

hehe.. berkesan entry tu mad... hehe... kadang2 terasa diri kita ni.. alahai.. nak nasihat senang.. nak buat tu yang payah.. bukan kita tak tau... semua tau belaka.. hehe

amirah berkata...

suka juga dgn komen tajnur tu..betul tu bro mad, nikmat ketenangan fikiran lagi besar dr nikmat kekayaan

jurnal murahan berkata...

yeop mad,

ketenangan hidup vs kesenangan hidup


;-D

toyolkiut berkata...

komen tajnur mmg terbaik, dan nota bawoh tu mmg tepat..
klau d nilai ngn harta benda, ketenangan jiwa yg paling susoh kita nk nikmati..

makdara TERdiva berkata...

Assalamualaikum geng MDT,
saya pun tak pandai nak bagi komen pasal hukum/hakam atau bab2 agama sebab takut salah tulis jadi lain..suka dengor dan baca jer..

sekurang2nya jadi pengetahuan berguna buat kita2 yg cetek ilmu agama ni.. sape ye Tajnur tu.. :)

Suara Kalbu berkata...

Ida suka "Nota Bawah Sekali".

Mendalam maknanya tapi memang setuju.. ketenangan dalam hidup, tenang hati dan jiwa yang kita cari

D_08 berkata...

betoi le CHor...awok pun same dnegan mike CHor....bab2 agame ni awok suke mace nye....tapi nak uleh lebih2 takot terseghong dan terpesong...maklomler elmu awok sikit sangat banding dengan oghang lain......
rezeki memang Allah dah ator...tapi ngape ade jugak oghang yang tak bersyukor bile udah kaye....makin nak meghampeh hak oghang lain???

cemomoi berkata...

teman seghupa juge le... dengo ostat ngajo le ye...

tajnur berkata...

Assalamualaikum wbt
Berdegho jantung teman buat dek Yob Mad ni. Macam le teman punya blog. Sebenornye Yob, teman ni poghonah belajor kat Pondok Yahyawiyah, Pdg Ghengih dan kat Maahad Ehya Assariff, gunung Semanggui. Lepaih tu tukor bidang dan pandei2 le belajor kat luwor negara TT, lepaih gawat x ade koghoje! Pendekata, pengalaman sbg guru akedemik dan guru agama mmglah ada! Skrg ni Yob, kitab tafsir muktabar kan banyak cuma perlu banyak rujukan dan banyak bertanya pada mereka yg arif jika kita kekurangan. Tak ade menesia yg betui2 pandei melainkan semua kene belajor, biyor pun org Arab sendiri.Didlm tafsir Ibnu Katsir dlm mukadimahnya bahawa Ibnu Abbas r.a. berkata, AlQuran terdapat 4 wajah utk kita memahaminya iaitu i) tafsir yang memahaminya adalah org Arab dgn perkataannya ii) tafsir dimana tidak diuzurkan oleh seseorang atas kejahilannya iii) tafsir dimana ulama` lebih mengetahuinya iv) tafsir dimana seseorang pun tidak mengetahui melainkan Allah.
Itu kata Ibnu Abbas r.a. dimana pada peringkat kita tidak dimaafkan atas kejahilan kita tidak mahu belajor. Tentulah ada cara (qawaid) dimana orang macam kita boleh mempelajarinya dan dengan kaedah Usul AlFiqh juga macamana handei seseorang tu, deme mesti mengikut kaedah usul tersebut supaya tidak tersimpang. Wal iiya `auzubillah. Wallahualam.
p/s Nanti senang2 kite sambungle bab `rezeki` ni, InsyaAllah

Cik SHiNJU berkata...

Tapi kita boleh berdoa utk mengubah takdir tu kan?

kakcik berkata...

Teman yang tak ceghodik ni tumpang mace je... dapat juga nimbe ilmu sedikit sebanyok. Terima kasih kome. :)

Miecyber berkata...

Syukur dengan pemberian Allah...

Tips Kejayaan

LIPISLADY berkata...

Sallam,

Kita wajib berdoa untuk yang terbaik,
sekurang-kurang bila takdir yang tak baik yang datang, kita boleh mengambil iktibar darinya dan masih boleh bersyukur kerana yang kita lihat tak baik itu sebenarnya adalah yang terbaik buat kita. Wallahualam.

POHPALEH BURGER berkata...

usaha, doa & tawakkal tangga kejayaan.. ye dok? ;)

MOH KEMBARA berkata...

Assalamualaikum Yob Mad, teman selalu terkeliru Yob/Yong Tajnur ni dgn sorang lagi blogger yg nama dia akan2 seropa. Apa2 pun tima kasih berkongsi ilmu!

Aku Dan Teksi berkata...

Komen yang banyak pengajaran,Tajnur
Mungkin mempunyai pengatauhan ugama yang luas

a.samad jaafar berkata...

sahabatku joyiman..
Tajnur mmg mempunyai pengetahuan agama yg luas, berdasarkan komen dia pada komen n3 ini.. walaupun dari daerah yg sama dgn dia, tp setakat ini sy belum kenal dia..

a.samad jaafar berkata...

sahabatku mat..
mmg bercakap lebih mudah..hihihi

a.samad jaafar berkata...

amirah..
tajnur tu oghang kite.. tp, sy belum kenal lagi dia

a.samad jaafar berkata...

Jurnalmurahan..
hidup mendambakan ketenangan..

a.samad jaafar berkata...

Kiut yg dihormati..
antara cara utk memperolehi ketenangan ialah dgn bersedekah,,.

a.samad jaafar berkata...

geng terdiva..
err...sama lah kita ye..hhihi

a.samad jaafar berkata...

suarakalbu..
moga Allah limpahkan keberkatan dlm hidup kita..dan moga dari itu kita peroleh ketenangan

a.samad jaafar berkata...

sahabatku D_08..
untuk mencapai darjat syukur itu yg payahnya...ada yg berkata, syukur itu lebih tinggi darjatnya bbanding sabar..

a.samad jaafar berkata...

cemomoi..
lihat drpd n3 cemomoi..cemomoi juga hebat orangnya..

a.samad jaafar berkata...

Saudara Tajnur..errr..lelaki ke???
alangkah beruntungnya kalau saya mengenali saudara..

a.samad jaafar berkata...

shinju...
kena tanya Tajnur...hihihi..

a.samad jaafar berkata...

kakakku kakcik...
dalam membincangkan soal agama, jika ilmu kita cetek, yg lebih baik belajar dan mendengar aje.. bukan apa, takut tersilap.. ye tak kakcik?

a.samad jaafar berkata...

miecyber..
t kasih sudi berkunjung ke blog saya..

ya..bersyukur dgn apa yg ada/..

a.samad jaafar berkata...

LIPISLADY...
t kasih krn sudi berkunjung ke sini..

komen yg cukup baik ! T kasih..

a.samad jaafar berkata...

POHPALEHBURGER..

saudara sekarang pun sudah, sedang dan pastinya akan berusaha ke arah itu..insyaallah..

a.samad jaafar berkata...

kak halima yg saya hormati..
teman pun idok kenei lagi siapa Tajnur tu..ntah lg ntah pempuan..

tajnur berkata...

Assalamualaikum wbt
Yob Mad, disini yang teman kenei udah beghapik cuma kakciknurseroja je. Oghang sekampung dgn yob mad le tu, cuma gamaknya lain loghong simpang siyurnye. Nak masuk keblog kokcik tu, ghamei betui cepiyo2nye pulak, jenuh nak dilayannye. Yang lelainnye mungkin kak halimah (moh kembara) tapi asei gaye nak masuk blog denye, asyik terkolap lidah keme nak nyebut! Terkanjei ghase nye...

M a W a D D a H berkata...

bgus kalau kita boleh berkongsi2 ilmu di sini antara pembaca dan pengomen...

dtg blog ni boleh belajor bhs perak...tergeliat lidah2 bila bace..hihi

a.samad jaafar berkata...

sadaghe Tajnur..
teman pun idok kenei lg kakciknurseroja tu..kak halima tu soghang yg mesghe yaamat..

ate, mike idok ke cadang2nye nok nulih dlm belog mike ta..? mun kalo mike menulih teman yakin mike bulih nulih dgn baguih..

a.samad jaafar berkata...

mawwaddah..
bagus jugak idea tu.. lain kali jika ada komen yg terbaik, akan saya kongsikan bersama ye..