Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Khamis, 8 Disember 2011

Ini Kesoh Sedih Tau..!

Kejap tadi ade oghang kabo ke Pak Sahak, abang ipornye yang name Sudin tu udoh sampei hukum.. Meninggei duniye mase suboh tadi. Tepempan juge Pak Sahak nengorkan kabo tu. Ditahan-tahannye betui-betui ayo mate jangan meghecor-ghecor[meleleh] di tengoh Pekan Kaghei tu.. malu tengok di oghang. Tapi sudohnye beghiye-ghiye pulok ngoboknye[tangisnya] Pak Sahak. Idok la oghang heghan pun.. die memang sayang yaamat-amat kat abang ipornye tu.. Errmm.. teghoyok[menangis] je la Pak Sahak uiii..

Sampei je Pak Sahak ke ghumoh.. asei dikabonye ke bini die tentang meninggeinye si Sudin... lalong[menangis dengan suara yang kuat] bininye tu usoh dilabunkan.. King Kong dengorpun bulih menung woo... Siap golek-golek lagi ! Idok la daye Pak Sahak mujuknye.. ate, Pak Sahak pun same naik juge lalongnye kome.. Deme siap lebih kughang, pahtu negok la deme ngulu[ke hulu] ke kampung Sudin - lebih kughang 8 km daghi kampung deme.

Pak Sahak bawok motunye[motor] lelaju. Lebih kughang 15 menit kendian, Pak Sahak ngan bininye udoh pun terpacok di laman ghumoh Sudin. Tapi ghumoh Sudin soh[sunyi] je. Bingung la kedue-due laki bini tu. "Ke mana pulok dibawok mayat abang kite ni kome ?", tanye Pak Sahak pade bininye. Kebetulan lalu la kawan aku dekat-dekat situ.

"Assalamualaikum nok.. Pokcik nok nanye.. Ke mane deme bawok mayat Pokcik Sudin ni ?", jaghi telunjuknye lughuih ngale ke ghumoh Sudin.

"Hahh.. bile pulok Pokcik Sudin meninggei ?", heghan pulok kawan aku tu.

"Aik.. tadi kat Kaghei deme ngabo ke Pokcik, Sudin ni udoh meninggei.. Kamu tak tawu ke ?".

"Laaa.. bukan Pokcik Sudin yang ini.. Yang meninggei tu Pok Sudin Mudin kat baghuh[baruh] nuu.. hihihi..". 

Di situ  jugak kawan aku tu tegelok sakan. Tak patut betui yak.. Tapi Pak Sahak laki bini teghoyok[menangis] lagi.. cume, teghoyok sebabkan ape.. deme je la yang tawu...

SEKIAN..

15 ulasan:

hani@debumelukut berkata...

Sambil baca sambil cuba tiru gaya/dialek tu..itu pasal lh akak suka singgah sini, terhibur.

~SaL IjOu~ berkata...

aduh..haru kalo tersalah dengar atau tersalah fhm bab2 meninggal ni..~

Jurnal Murahan berkata...

kahkahkah biase la tu yeop tesalah2 info ni

CintaZulaikha berkata...

hahhahhaha..jahat tau. bg info tuh bior bebenor sket..kan dah terkena..

Waqheh berkata...

jahanam air mata pak sahak tu beb...

Ayen... berkata...

Kuang3x....sian kat sudin.

amirah berkata...

huhuhu...siannye demee..

eita berkata...

wat rugi je teriak tadi...

diana berkata...

tu le...
cakap bior terang ...
last2 menangis malu je le..

missSenget berkata...

tak pasai2 da nangis secara berjemaah..


adoiii laa..

ghost writer berkata...

sudah sampai masanya.doakan dengan tenang.suh banyak bersabar bahwa suatu yang kita sukai itu selalu tidak kekal bersama kita.

atuk berkata...

Assalamualaikum A.Samad

salam ukhwah

itu agaknye orang dulu2, bila nama sama, mereka gelarkan kpd setiap orang tu... supaya tak keliru

Wassalam

Fiqas berkata...

susah nama sama satu kampung... salah faham sering berlaku.. kesian depa laki bini, terkejut terima berita...

Encik MamaT berkata...

bersyukur sebab sedara dia belum meninggal...

Cikya berkata...

sapa tak sedih...


mahu teghiyok jugok kalu yang terdekat tiada..

tapi, Umat Islam tak patut mourning kan bila orang dah pergi.

saya, masa nak cium dahi arwah dulu,
nak pecah dada duk rasa,
sebab makcik/kakak duk pesan, cium jangan sampai menitis air mata kat wajah arwah...