Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Jumaat, 2 Disember 2011

Tanya Pada Pokok

Bacalah setakat yang termampu.. Memang banyak pengalaman yang aku peroleh sepanjang di perkampungan orang asli, namun mana mungkin kesemuanya dapat dikongsikan di sini. Tentu sahaja akan menjemukan.. Apatah lagi, aku ini tidak pandai bercerita...


Ceghiter mamat Penang itu idok la aku telan bulat-bulat. Aku bukan jenih yang mudoh pecaye gitu-gitu je. Pade kenalan aku, lelaki Semai aku bisik, "Bawakan aku ke tempat yang dorang kata dorang sesat itu". Die senyum. Die tawu peghangei aku.

"Tapi tempat tu jauh.. Jalannya sangat teruk.. kena berjalan kaki untuk masuk ke sungai.. Susah tau.. Lagipun.. berani ke ?". Lelaki Semai mandang aku ngan muke syahdunye..

"Susah itu pelajaran.. Takut pada tempat yang salah  itu racun pada hati..". Aku bagi senyum sambei tepok-tepok bahu die. "Aku mandi dulu..".

Suboh tadi, aku ingatkan nok mandi.. tapi bile cekoh[sentuh] ayo sungei tu. Ya Robbi.. bedi[sangat sejuk] ! Tangguh sampei jam 9 ni la.. Itu pun ayonye tetap ghope itu juge bedinye. Mandi tetap kene mandi. Campok tuala ngan baju ataih batu, ngan seluor pendek aku celup badan aku pelan-pelan ke  dalam ayo sungei yang yaamat-amat nin[jernih] tu. Tuhan je yang tawu.. punye la segornye badan. Mase mandi tu aku tepikio balik ceghiter mamat Penang tu..

Biasanye, kalo sesat dalam utan sebab di'main' mende-mende haluih.. bukan tanoh yang ditikam. Tikam tanah kalo nok munuh hantu.. Ade la saghat-saghat[syarat] lainnye. Tapi mun kalo sedor udoh di'main' mende-mende haluih sampei tersesat.. lain pulok caghenye. Kate oghang tue-tue, mende petame sekali yang kite kene buat, bukok kasut.. pahtu, bukok baju.. terbalikkan baju tu.. pakei balik.. InsyaAllah jumpe la jalannye. Caghe lain yang palin baguih.. azan ngan kuat.. Kalo ghajin..buat solat sunat 2 rakaat. Err.. idok jumpe juge jalannye.. mungkin azannye idok betui la kot..hihihi..  Ade juge yang kate, kite kencing dan buat bulatan di kelilin kite.. langkoh keluor dan jalan macam biase.. Yang ni khas untuk oghang jantan .. Idok senonoh langsung !

***************

Sepanjang jalan nuju ke tempat tu, aku teghingat novel 'Bahlut'-Faisal Tehrani yang aku bace sebelum datang ke tempat oghang asli ni. 'Bahlut' ceghiter tentang pejuangan oghang asli suku Semai dalam mempertahankan tanah adat deme. Keadaan jalan yang aku lalu, memang sebijik macam yang diceghiter dalam novel tu.

Tempat yang dituju sampei juge sudohnye. Motu keme paking di tepi jalan. Henpon aku keluorkan. Gunenye untuk ngambik gambor pokok-pokok beso yang akan aku jumpe sepanjang utan tu nanti. Kalo caghe biase, kite cataih[cantas] pokok-pokok kecik buat panduan kite mase nok patoh balik nanti. Ni ade caghe moden.. ambik je gambo pokok-pokok yang beso.. Pokok itu la yang jadi tukang 'cakap' yang bulih bawok kite balik ke jalan masuk tadi. Tengok je utan tu, aku udoh mole ghagu-ghagu ngan ceghiter mamat Penang..

"Mana jalan masuknya ?", tanye aku pade lelaki Semai.

"Mana ada.. Kene redah je.. Orang jarang masuk ke sini..".

"Ahh.. maknanye dorang semalam tu bukan sesat sebab kacau di hantu la kan.. Dorang cari lorong yang memang tak ada.. Pastu kata kacau di hantu sebab mulut si gendut celupar.. Ceh ! Kesian hantu kena fitnah ye .. hahaha...".

Keme ketawe bile ngenangkan ceghiter mamat Penang. Keme tetap juge ke lubuk sungei tu.. Keme menjala lime nam kali tebor.. Ikan Kelah ngan Sebarau baye-baye lengan yang keme dapat tentu jadi pembukok seleghe tengoh haghi nanti.. Sekian..

12 ulasan:

kakcik berkata...

Maknenye demem gebang je lebih ye Dik Mad? Memacam peel maknusie ni... hehehe...

penjajah minda berkata...

hahaha sekali silap lorong daa.

~SaL IjOu~ berkata...

Apa pulak menjemukan...sentiasa teruja nak tau cerita dekat sini~ =)

"Susah itu pelajaran.. Takut pada tempat yang salah itu racun pada hati.." ~ suka kata2 ini..

x pasal2 hantu pulak yg kene fitnah ye~ haha

Salleh - Putrajaya berkata...

bestnye gi mancing..., hehe. Teman nie suka jugak mancing..., tp x penoh nye dpt ikan banyok...., agoknye sume ikan takut dengan teman kut... Teman penoh ikut nelayan ke laut..., tekong duk bising pasa heran sbb tak pernoh dpt ikan sikit cam hari tu... Paling banyak teman dpt ikan kalau gi mancing 2 ekor aje.., tu pun ghenik2 aje..., hehe

Jurnal Murahan berkata...

orang penang memang sembang kencang kahkahkahkah


jangan marah ye orang2 pineng dekat sini

ashrafi berkata...

Assalamualaikum.

Salam perkenalan di sini.

diana berkata...

makna kata..
nak buat apa pun ..
nak kemana pun...
ilmu perlu ada..
tak gitu mat??
hehehhehe

Abhamz berkata...

salam, suka baca cerita deme..

Queenie berkata...

betullah tu dik, kena kacau orang halus, tu pasal tak nampak jalan balik sebab semua benda2 dia halus2 belaka...

org asli kan lurus...

kongsilah citer lagi..takder jemu punya..
psst, sebarau besor lengan? besoornyaa.......masak apa tuh?

Fiqas berkata...

mmg kesian kat hantu tu.. free2 je kena fitnah...

Encik MamaT berkata...

bukan encik mamat kan.. hehehe

Cikya berkata...

dah lama tak memancing...

dulu memancing pom ketika lombong kat rumah limpah air, musim tengkujuh.

dalam banyak joran, satu je yg sangkut ikan. joran saya, member bawak balik rumah suruh mak dia masak.
sebab dah kena sound dengan mak sebab pergi main hujan kat lombong.."grounded" orang semai cakap.ekeke

kenangan zaman lama.