Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Jumaat, 1 Oktober 2010

Moh Main Bola Komee...

Ntoh ape le ngigonye(mimpi) kawan aku soghang ni ? Idok memasei-masei ngajok keme main bola. Pade hei, keme idok peghonok nengok die nyepok bola pun. Ye kome.. Aku peghonok nampok die duduk tepi padang atah motu(motor) nengok keme main. Sekali tu.. bola datang hale ke die ngan laju. Aku ngekek nengok die melompat laghi, pahtu betenggong pekop telinge mcm oghang takutkan letopan bom. Ape baatannye die ne takot beno kan bola idok le aku tawu.  Tapi hari tu, die pulok ngajok keme main bola. "Siap le kome,  patoh tige tangan yang nyage goi     ( gol la tuh...!) tu nanti.. Na'ah kome mun kene pelantok (penangan) aku.. "  , kate die. Aku senyum je... Aku ni gemo senyum kome..  hihihi


Lepah(lepas) Asor dalam pukui 5 lebih koghang, die datang ke ghumoh aku. Nok minjam kasut bot (kasut bola) . Kamu Mad ade dua pasang... tak kan pakei due-due sekali kan, kate di die. Aku selogho ..Aku kate,   "   Memang aku pakei due-due. Mase gelecek pakei yang itam.. mase nendang ke goi pakei yang belang putih tu..". Ngekek die suke. Handei...handei... kate die. Sempat juge ditumboknye peghut aku...!


Keme tughun same-same ke padang. Aku tengok die atah bawoh. Baju cantik. Seluo teret(seluar track) itam yang dipakeinye agok kecik. Sentein(senteng) mun 4 inci daghi buku lali. Nampok haluih(kecil) je kaki die. Stokein meghoh aku punye. Kasut bot yang dipinjam kat aku pun nampok macam katon bile di kaki die. Uii.. die senam sesikit. Acoh-acoh nyepok. Aku senyum sesoghang nengok kan he die tu. Setat main le keme...


Die beloh elo(hilir), aku beloh ulu(hulu). Nok ngalohkan Samad kate di die. Deme yang main bola ni pun ade due tige gaye. Ade yang tampeinye(tampil) beghambat je sampei ke sudoh. Ade yang banyok bejalan daghi beghambat. Dan ade yang gemo cekok pinggang je macam gembala nengok kambingnye makan. Jalan sesikit, beghambat kekadang. Kawan aku tu jenih yang ketige. Sekali sekala bile die dapat bola, aku bior kan je. Acoh le sikit-sikit. Bile die bawok bola.. aku nengok die macam nok tumbang je. Maghoh beno die bile deme pas bola ke die. "Nok nyughuh(suruh) aku mampuih ke kome.. ! "  , kate die.


Cuace panah sikit petang tu. Baghu dalam 20 minit keme main... Mase tu die bedighi dekat kotok penalti.  Pemain petahanan udoh silap. Peluang buat gol.. Tapi oghang bawok bola tu saje nok bagi peluang ke kawan aku tu.. Bola ngolek depan kawan aku. Aku tengok daghi jauh dengan penuh minat. Aku nampok  die genggam penumbok. Molut dikepap kemah-kemah(kepap tu bahasa standardnye ape ye ??). Die kumpui tenage sekuat ati.. Bukk !!! Bole ngolek agok laju ngale betui-betui ke penjage gol. Aduiii...!!! Aduiiii...!!! Kawan aku melompat-lompat kendian terduduk. Keme dapatkan die. Keme cek kaki die. Keme terkejut. Ketein(keting) die patoh ! Macam mane ketein bulih patoh. Die nyepok bola. Die bukan tesepok tanoh pun. Tapi kompem ketein die patoh. Keme angkat die ke tepi padang. Die maghoh... "   Uiii ! Ngape letok aku tempat panah.. Sane tu ghedup(redup).. angkat le situ..".  Keme ikut je la keghenoh(kerenah) die. Tapi idok lame lepah itu, keme anto die ke hospita Kuale...


Esoknye keme nyenguk die di hospita. Ikut kate dokto, tulang die ghapoh(rapuh). Bedasokan x-ray, kedue-due tulang ketein die agok keitaman. Banyok bintit kat tulangnye. Bile keme tanye ngape bulih jadi camtu...selambe je die jawab... """  Aku mane ade makan nasik. Haghi-haghi melantok megi(maggi)... Betui la mok aku kate... makan megi gheput tulang ".  Eerrrr.....betui ke ???

6 ulasan:

DKosongLapan berkata...

laaa.....gheput tulang ghopenyee....... tapi semangat kawan mike ngajok main bola yang tak tahan tuuu.....kekekek...... ate sekaghang ni dudok kat ghumah je le die ye???

kelisa_samudera berkata...

kah kah kah. lawok lawok. errrr kome main kat padang mane? ade mase boleh awok gi nengok. kekekeke

a.samad jaafar berkata...

D_08 : itu le kali petame dan teakir die nyetuh bola. sebenonye ade ceghite yg lebih gile ttg die tp mcm lucah sesikit, jadi teman delete walaupun udoh sepaghuh teman tulih..

a.samad jaafar berkata...

Kelisa budiman (hihihi): utk pengetahuan mike.. teman nulih ceghite zaman dedulu ... mase teman mude.. sekarang mane la teman lalu beghambat pun.. tumpu main reket je la..

Tanpa Nama berkata...

haihhh. lain macam je mike. apehey bubuh budiman kat belakang nak awok tu. kekekekeke

-kelisa

a.samad jaafar berkata...

Kelise...penghormatan tuh...dalam sastera lame ade kisoh ttg burung bayan yang pandai beceghite.. digelo..Bayan Budiman..ok dok?