Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Selasa, 5 Oktober 2010

Aku dan GITAR..

Dulu aku ni mat 'trasher'. Gambo kat sebeloh ni gambo lame aku. Jaman 'gila' di UKM Bangi. Aku yang tengoh main gitar bebaju itam, tige daghi kanan tu. Tengoh tanpe 'kemaluan' aku nyanyi tuh..  Persembahan ni dibuat sempene menyambut pelajo-pelajo daghi Siam. Seminggu sebelum tu aku ngan kengkawan buat pesembahan untuk isteghi-isteghi  kenamaan daghi Korea ngan Taiwan. Saje aku letok gambo yang  kabor-kabor ni,  yo kome idok cam sebab aku macam malu  sesikit hihihi... Tapi sekaghang ni aku bukan nok labun he kumpulan aku tu... Aku nok labun he peghubahan2 yang jadi dalam idup aku.

Satu haghi tu, aku balik daghi kulioh. Aku dengo bunyi oghang nyanyi melantang-lantang. Aku macam kenei soghe(suara) tu. Cepat-cepat aku bejalan ke poye(foyer) fakulti. Sampei di situ aku nengok ghamei beno oghang. Ade pameghan(pameran) minggu media dan komunikasi. Deme tayang video sebuah konsert.  Soghe oghang yang nyanyi tu nganggu otok(fikiran) aku. Macam kenei je... Bile aku toleh ke skrin.. Aku terkejut. Itu aku.. !!   Ntoh ape pasei pulok aku jadi malu sesangat. Aku bedungkei(beredar) teghuih. Dalam pejalanan ke kamsis tu aku banyok bepikio. Lalu aku ambik keputusan.. aku musti beghenti !.

Bebeghape haghi pahtu aku ambik keputusan drastik. Ghambut yg panjang aku potong pendek. Ghiuh(riuh) kengkawan. Kate deme aku ilang identiti. Aku idok kesoh. Itu pilihan aku. Tapi aku teghuih main gitar. Aku minat. Persembahan lah(last) yang aku ikut, aku menolok untuk nyanyi. Aku nok main gitar je. Deme setuju asei aku ade atah pentah(pentas). Dan aku memang idok menyanyi lagi lepah tu. Kalo gian nok nyanyi, aku nyanyi mase jamming je..

Bile aku kawein(kawin la..) dan dapat anok yang petame, aku beghenti bemain gitar. Aseinye, sebab takut ganggu anok nok tido. Tapi sedor-sedor aku beghenti teghuih. Lagi pun gitar tu anok aku patohkan mase die mole pandai bejalan dan bemain. Aku idok kesoh sikit pun. Mase ni aku udoh mole minatkan agame.. Aku gemo(minat)kan Raihan yang meletop-letop jaman tu. Aku juge gemo nengo ceghamoh-ceghamoh agame. Kopiah putih mole mesghe di kepale.. 

Sepuloh taun beghikutnye...
Aku tetengok ghencane(rencana) tentang Cat Steven (Yusof Islam) di Astro. Die ceghite tentang gitar dan ngaborkan punke(sebab) die mole balik berdakwoh ngan caghe menyanyi sambei metik gitar. Minat beno aku nengonye. Yang haghu(haru)nya, malam itu juge aku meli sebuoh gitar yang baghu.. Aku balik bemain gitar. Tapi aku peghasan.. semangat yang dulu, udoh lame ilang...
 

7 ulasan:

DKosongLapan berkata...

Errmmmm CHor......umo....persekitaran kite...... main peghanan...... jiwe udah aghah ke lain..... nak mule balik bende yg lame ...memang payah....tapi takpele CHor...beghubah pade bende yang baekkk...... bagoiih tuuu.....Tahniah CHor....
P/S: ceghite ni kite hampir seghupee.....

eMMe berkata...

boleh pe main gitar, hiburkan anak nak tido, n hibur kan bini kat umah, ala..sore sedap, ape de hal kan....kan....

kelisa_samudera berkata...

awok dulu mase bujang mmg nak belaja main gitar. tapi sebab mmg jenih buta muzik, tak pandai2 sampai ke sudah. sekaghang ni dengor lagu dari laptop aje le.

tinuj berkata...

Salam yop,
Hei hebat betui mikeni yop, tu le dah sikit-sikit teman tahu ghesiye mike. Dah tue2 ni main gita ape salahnye, tapi jangan taksub pulak ghiso kut gite yang same ngempap ke muke mike oleh si denye disebelah miketu,baghu le ngoko dinden.

a.samad jaafar berkata...

D_08 : Beghuboh sesikit je hihihi
eMMe : Teman malu at dinding pulok le ni..
Kelisa : Belajo gitar kene sabo.. bakat pulok mbantu

a.samad jaafar berkata...

Sedaghe Tinuj : Ntoh ape pasei teman nok ceghite he itu pulok.. mmg jaghang sesangat megang gitar pun.. ghase udoh cukup tue.. kadang2 heghan ngan oghang yg doh tue tp ligat lagi nyanyi dan bemuzik.. idok ke deme jemu ?

kakyong berkata...

adik kakyong yg no3 dia koje jab perhutatan.. sampai skrg masih dok petik gitar lagi.. siap kdg2 buat persembahan kat hotel @ majlis bagai...
gitar nya plak memang spesel handmade dr abang nyer (adik yg no2)...
tp yg kakyong tak gemor tu.. bila leka dgn gitar (tak kira la yg main gitar @ yg mbuat gitar), sambil lupa anak bini...