Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Sabtu, 16 Oktober 2010

Daging Masak Rendang Buat Anak Tersayang

Balik kampung baru-baru ni, kakak bercerita tentang nasib sorang tua di kampung aku. Ceritanye terlalu menyentuh hati. Masa bercerita itu.. kakak tak sedar air matanya mengalir membasahi pipi. Harus cerita ini dijadikan sempadan buat kita semua. Lebih kurang beginilah ceritanya....

Mak Teh dah tua dan uzur. Mata kanan Mak Teh rabun teruk akibat selaput tebal menutup muka mata. Mata kiri dah langsung tak berfungsi. Suami Mak Teh lebih teruk. Nyanyuk- pekak-buta. Kedua-duanya menanggung siksa itu angkara kencing manis yang serius. Rumah Mak Teh betul-betul tepi jalan. Mak Teh dijaga anak perempuan ketiganya yang dah lama hidup menjanda. Anaknya inilah pemula cerita. Anaknya ini terlalu sombong dan berlidahkan mata pedang. Adik beradik yang lain semua dimaki dan dihina semahunya. Kesan sikapnya itu... adik beradik jadi takut dan tawar hati untuk pulang ke kampung. Usah kata adik beradik.. Mak Teh dan Pak Teh pun takutkan dia. Dek kerana terlalu jarang anak-anak Mak Teh pulang menziarahnya.. Mak Teh menanggung rindu yang terlalu.. terutamanya anak lelaki sulungnya. Pada aku pun dia selalu mengadu tentang kerinduannya itu.

Suatu hari kakak berjumpa dengan anak sulung Mak Teh di Pekan Karai. Anak sulungnya beritahu kakak... esok dia bercadang balik ke kampung. Kakak tumpang gembira. Barangkali.. terlerailah rindu Mak Teh. Balik dari Karai, kakak singgah ke rumah Mak Teh. Selain niat menziarah, kakak juga nak beritahu berita gembira tu kepada Mak Teh. Dengar je kabar kakak tu... Muka Mak Teh berseri-seri. Kata kakak, masa tu juga dia memanggil-manggil anak perempuan yang menjaganya itu. Sempat juga dia pesan pada kakak.. jangan sampai si Jah tu tahu ye... Kakak dengar perbualan kedua baranak tu...
" Jah.. Esok pekan sari.. pegi kamu ke pekan... Belikan daging 2 kilo..."
" Buat apa pulak daging tu..?? Kan ke mak tak boleh makan.. darah tinggi.. "
" Tak ape.. bukan selalu.. 2 kilo ye.. "
" Hai.. mak ni merepek betul.. sape nak makan sampai 2 kilo..."
" Beli je.. boleh sedekah orang.... Errr.. Beli biskut yang sedap-sedap sikit..."
" Biskut dalam tin tu banyak lagi la mak... "
" Biar.. aku nak buat simpan.. senang jamu kalau orang datang.."
" Ye la...ye la... esok Jah belikan..."
Kakak senyum-senyum melihat telatah Mak Teh. Pandai jugak dia berlakon. Kakak berjanji untuk membantu Mak Teh nanti. Gembira betul Mak Teh..

Esoknya..
Awal lagi kakak datang. Memang kakak selalu ke rumah Mak Teh. Kakak menunaikan sungguh-sungguh amanat arwah mak. Mak mahu kami adik beradik mengambil berat tentang Mak Teh. Mak berpesan sungguh-sungguh pada waktu-waktu akhir hayatnya... selalulah jenguk-jenguk orang-orang yang rapat dengan mak masa hidupnya.

Daging 2 kilo dan biskut Tiger perasa coklat di atas meja. Jah membasuh pakaian di luar rumah. Mak Teh mahu masak sendiri. Mak Teh tak mau Jah masak. Tak sedap. Lagi pun Mak Teh dah lama tak masak. Mak Teh nak makan hasil daripada air tangannya sendiri kali ni.. kununnya la. Mak Teh cuma mahu kakak kawankan dia bersembang saja. Dia bisik kat kakak..  anak sulung dia tu suka daging masak rendang. Bayangkan... dengan mata yang rabun teruk.. badan yang begitu uzur... Mak Teh gigih memasak.  Mak Teh tak mahu kakak bantu sedikit pun. Biar Mak Teh buat sendiri, katanya. Kakak berasa sedih bila melihat ada masanya, Mak Teh teraba-raba mencari bawang..mencari cili.. meraba garam.. mencari itu mencari ini.. Ada masanya Mak Teh seperti kepenatan. Badan Mak Teh mengeletar. Tangan Mak Teh menggeletar. Nak dibantu dia marah. Akhirnya.. dengan susah payah.. daging masak rendang siap juga. Mak Teh minta kakak rasa masakan tu supaya rasanya betul-betul sedap. Kakak cuma menambah sedikit garam saja untuk menambah rasa. 

Kakak minta izin untuk pulang. Masa pulang kakak nampak Mak Teh letak bangku plastik warna merah di tepi pintu.. Malam itu Mak Teh telefon kakak...

"Zan.. Lepas kamu balik.. Mak Teh duduk depan pintu tunggu anak Mak Teh.. Lama Mak Teh tunggu.. Masuk Zohor Mak Teh sembahyang.. habis sembahyang.. Mak Teh tunggu lagi depan pint tu..". "Kereta merah macam anak Mak Teh tu banyak lalu lalang Mak Teh tengok... Betul ke dia balik kampung Zan..? "
"Eh.. Dia tak pegi ke rumah Mak Teh ke ?? Abah Zan nampak dia sembang ngan kawan dia kat surau Zohor tadi. Abah sempat sembang lagi ngan dia.."
Kakak dengar Mak Teh terisak-isak.. Kakak jadi serba salah..
"Zan... biarlah Zan.. dah nasib Mak Teh.. Mak Teh tunggu sampai maghrib tadi Zan... Mak Teh tak bangkit-bangkit dari bangku tu.. ". " Apa dosa Mak Teh Zan...?? Mak Teh rindu sangat kan dia.."
Kakak sebak.. air mata mula mengalir laju.. Kakak tertanya-tanya sendiri.. akukah yang bersalah kerana membawa kabar yang kurang pasti kepada Mak Teh ?
"Zan... kejap lagi kamu datang rumah ye.. Mak Teh dapat masukkan gulai tu dalam tupperware... nak bagi kamu. Mak Teh dan Pak Teh kamu ni tak boleh makan. Banyak tu.. Jah mana larat menghabiskan.. Bagi la pada orang lain juge......"
Kakak terkedu...
Kakak dapat tahu.. Jah menjadi 'singa'...... 

6 ulasan:

tinuj berkata...

Mane ghope oghangnye si Jah ni????????

amalhaj berkata...

pekan kare teman peronah dengo dalam lagu. deme kate kundeh pekan kare sedap. deme kate rege barang2 pekan kare murhah. kat kampong maner si jah tu tingge yerk?

DKosongLapan berkata...

awok bende2 macam ni tak bulih ni CHor....tergamak anak die tuu...udah sampei ...hagham tak nyinggah ke ghumah mak dieee..kughang hajooo..... ishhh....kalo awok memang makan penampo leee....... kesian mak die tu......

Sharouk berkata...

Ish...............

a.samad jaafar berkata...

Amalhaj: Mende kat Kaghei idok la mughoh mane.. tp mende hardware ngan pertanian betui...Jah kat mane ? Ghahsie..

a.samad jaafar berkata...

D_08 : Sume masaloh puncenye si Jah tu.. mike kalo dengo die maki oghang.. mengucap panjang kome..