Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Selasa, 19 Oktober 2010

Mad.. Moh Tengok Tb(tv)...

Mase aku bebudok dedulu, peel(perangai) aku same seghope(serupa) ngan bebudok sekaghang la. Abih ati mun(kalau) dapat melangut depan tb. Tapi macam aku ceghite dalam 'Roda Kehidupan' dulu... punye le sekse nok dapat nengok tb kome. Keghap beno beghambat(berlari) kulu kelo(ke hulu hilir) nyaghi ghumoh yang ade tb mase tu. Tapi.. bukan sume nok ijinkan aku masuk. Dikunci dideme pintu la.. kene halou la... dibuli dideme pun ade. Kadang tu.. tuan ghumoh pulak tak ade... beghambat la pulok ke ghumoh lain..Bukan alang-alang beghambah kome... ngaloh dikejor di anjin keme tu.. Tejeghombab(jatuh tersungkur) tige pat kali tu biaseee... Lah-lah(akhirnya), ceghite yang nok ditengok abih gitu je.. Kadang-kadang tu pulok, mok aku maghoh ngan peghangei(perangai) aku tu.. malu kan mok bapok kamu je, katenye. Ate.. idok dibaginye la aku ke mane-mane. Macam bebudok sekaghang juge, bile dilaghang ... errmmm.. ngobok(menangis dengan kuat) sakan la jawabnye..

Dulu tb sume itam putih kome... Bile nok nuko(menukar) siaran.. kene pulah 'telinge' kat sebeloh kanan tb. Tapi, bukan payoh sangat pun. Siaran tb cume ade tb 1 ngan tb 2 je.. Tb 1 cerita untuk oghang Melayu. Tb 2 selalunye lebih kepada oghang Cine ngan Indu. Beghite Cine beghite Indu kat tb 2 tu la.. Sebab itu le keme dedulu jaghang(jarang) mukok tb 2 ni..  Siaran tb mule pukui 5 petang mun idok silap aku la.. Dalam pukui 12 malam tu.. ade la lagu Negaraku.. pahtu oghang ngaji sekejap. Abih oghang ngaji...zezezezezezezeze....muke tb jadi putih berbintit-bintit... Kene tunggu pukui 5 esoknye la pulok..


Kampung aku agok ceghuk(pedalaman) sesikit. Tu pasei(sebab) kekadang gambornye idok beghape nok jelah. Tapi deme, tuan punye tb handei(pandai).. Deme caghi batang buloh palin panjang.. Ikat di deme areya(antena tv) kat ujung buloh tu.. Mun kalo idok mau jelah juge.. mole le deme nyaghi tudong peghoyok(periuk) yang beso sekali. Deme selit pahtu ikat kemah-kemah kat areya tadi.. Huissh..! Mau pulak gambornye nyegholang teghang(sangat terang).. Pakei buloh ni.. kaco(masalah)nye bile angin kuat... Buloh goyang..gambor kat tb pun goyang.. Idok pasei-pasei(tak pasal-pasal) tb yang kene maki...Gambo goyang tahan le juge kome.. Mun tampei(err..apa ye ?)nye ghibut...ngan buloh-buloh tu sekali ghuyup(musnah) ke tanoh..hihihi.. Errr... kome paham ke ape yang aku labun(cerita)kan nih..????


Satu petang kawan aku, Antan Ndu ngan Kama manggei(panggil) aku di ghumoh. " Mad.. Moh tengok tb..!!". " Ceghite Otomen petang ni... Sambung lawan ghaksakse(raksasa) haghi tu..". " Kite tengok kat ghumoh Pak Lan yak.. Deme kate ade tb warne Mad.."  Haah... warne ..???. Nengokan warne..aku ngan seluo pendek idok payoh bebaju  melompat ke bawoh ghumoh. Bile keme sampei.. ghamei(ramai) bebudok udoh tercogok depan tb. Aku dapat tempat beloh belakang .. tepi dindien. Betui la warne.. Abih ati aku !. Tapi kome jangan ingat tb tu macam tb warne jaman sekaghang ni. Tb nye tetap le itam putih. Lainnye yelah... depan sekerin tb tu deme lapih ngan papan pelastik. Papan pelastik tu ade 3 jalo warne. Atah sekali meghoh(merah).. tengoh kunin.. bawoh hijo.. Bile muke hero di 'close up'.. mukenye jadi camni.. Ghambutnye meghoh.. Dai(dahi)  ngan matenye kunin.. Mulot ngan giginye hijo ...!!! Ace kome bayangkan... Hebat kan...??


Pssstt..!! Jika kome suka akan entri tentang TV ni.. Aku bercadang untuk bercerita tentang radio dedulu pulak.. Kalau kurang berminat.. cukuplah yang ini saja.. Bimbang kome bosan je.. hihihi... Sila beri respon. 

5 ulasan:

DKosongLapan berkata...

CHor.....awok lalu zaman mike ni CHor....
tapi awok tak penah meghase le kene tol nak tengok tibi kat ghumah oghang.....sebabnye apok awok ade beli tibi....dan tibi tu elok lagi sampei sekaghang...jenih zenith.... yang seghonok nye tibi kene ade lesen...kekekeke...lawak jee.


P/S: dulu2 DBP ade cadang nak letak name radio 'tetuang udara' ...ini fakta ni ...bukan auta

eMMe berkata...

ye ke bro? dulu takde lak rasa cam tu..coz mak ayoh awok mampu beli tivi yg ade pintu cam sliding door..hehehe...mike ade? telibisyen ghope itu?

tinuj berkata...

Yop,

Jaman kite je nampaknye meghempat nak ngelih tb ghomah oghang. Yang ye nye apak kite susah, baik meli menda makan daghi meli tb. Syuko lah bagi deme yang beghade.

a.samad jaafar berkata...

D_08 : teman ade tb lame sebuoh kat ghumoh ni.. tp ghosok doh.. teman beli kat pasar lambak.. teman detok kat ruang tamu.. teman simpan sebagei nostalgia gitu...hihihi

a.samad jaafar berkata...

eMMe : Aseinye dulu keme oghang susoh Me.. mane lalunye meli tb..tp alhamdulillah mak bapak dulu nyughuh keme belajo.. agoknye idok melampo kalo teman katekan ..sekaghang ni keluarge keme la yg palin bejaye di kampung.. bukan nok angkat dighi.. sekador penghargaan pade mak bapak teman Me uii..