Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Ahad, 3 Oktober 2010

Keghane(kerana) Cinte Saye Tughut(turut)kan.....

Ini kesoh daghipade isteghi...Pedoman buat bebudok yang tengoh sekoloh...

Ade soghang budok pempuan. Belajo dalam tingkatan 5. Ade potensi untok bejaye dalam akademik. Die ne cantik. Pewatokannye lembut. Keluargenye agok susoh le juge. Die anok mughid(murid) isteghi aku. Keghane niat nok mantu(bantu) sekador mampu, isteghi aku nolong nyuei(jual)kan keghepek pisang yang dibuat di moknye. Keme idok ambik untung sesen pun. Macam labun tadi le, saje nok nolong. Budok ni pun ghajin nolong moknye. Bulih dipuji pe'el(sikap) budok ni kome...

Satu haghi isteghi aku dapat tawu yang budok ni ditangkap sebab begaduh. Uiii...Pempuan ditangkap gaduh kighe2 hebat ni. Teghuih isteghi aku ke opih caghi budok tu. Isteghi aku nok tawu beno. Ape pasei pulok budok ne bulih begaduh ne ? Macam susoh beno nok pecaye...

Engkoh(rupa)nye deme begaduh ghebutkan boipren(boy friend). Ngange molut isteghi aku nengonye. Nok dimaghoh bukan anok awok. Ate, nasihat je la mane-mane yang patot. Tapi isteghi nok juge tawu, sape oghang jantan yang hebat beno tu.. sampei bebudok bulih bekelai(bergaduh) beghebutkan die. Cek-cek engkohnye budak jantan yang keghojenye selalu ngelewo(merayau) kat pekan tu. Udoh habih seolah tp idok le noknye keghoje. Yang ditawunye kulu kelo(ke hulu ke hilir) berseluo pendek mawok motu bapok die. Bukan la nok menghine kome. Tapi kome ghase, bebaloi ke deme beghebutkan die ?

Habih SPM je keme dengo deme nok kawen. Keluarge budok pempuan tu maghoh kemain. Macam-macam deme buat. Macam-macam deme nasihat. Idok dihajabnye kome . Ngelupor nok kawen juge. Siap ugut nok laghi ngikut mamat tu. Heghan betui. Moknye kabo.. yo(biar) la belajo dulu nok.. Idokkk.. Nok kawen juge ! Ate, mane ghopenye... Kawen juge la budok nangoi(mentah) tu.. Yang buat keluarge budok ni tamboh-tamboh sedih ye lah bile keluo keputusan SPM idok lame lepah deme kawen tu.. tengok-tengok budok tu dapat keputusan yang baguih. Kalo mintok U..kompem dapat ! Tapi ape deme bulih buat yak ? Teghoyok mok budok tu kome...

Idok lame deme kawen, bunting(mengandung) la budok ni... Idok lame die bunting, selamat le die beghanok kan budok pempuan soghang. Tapi mase dalam bepantang tu, lakinye mule buat peghangei. Tampeinye asik ngejo budok pempuan yang belajo kat kolej komunti tu. Anok bini di ghumoh idok dihajabnye. Budok mude la katakan. Pikio nok seghonok je. Budok yang jadi bini die tu, makan ati le kome. Nok ngadu kat sape. Dulu awok yang beghiye-ghiye nok sangatkan mamat tu. Ha ! Ambik kamu.. tapi dalam-dalam makan ati tu..dapat juge lagi soghang anok pempuan. Isteghi aku cume nengo daghi jauh. Sedih yaamat-amat isteghi aku..

Tadi tu ceghite dulu...due tiga taun dulu kome.. Sekaghang ni ntoh ape pasei ntoh la. Budok tu udoh beceghei(bercerai). Sebelum pose dulu jumpe kat pasor ngan mok die. Katenye die keghoje kilang le ni. Nok sambung belajo, anok takde yang nok nyage. Memang sian beno nengok die. Asei(asal)nya budok yang ade potensi untuk bejaye tapi keghane saloh langkoh, die hidup meghane. Sekughang-kughangnye buat mase ini la.. Esok mane tawu ye dok ? 

Ceghite ni ade pengajarannye kalo kome mau bepikio(berfikir). Bagi kome yang tengoh sekoloh ato mak bapok yang anoknye masih sekoloh, ati-ati le kome.. Cinte ni lain pembawoknye . Usoh le kome labunkan... kununnye, Keghane Cinte Saye Tughutkan.. Ceh..! Getek aku nengonye....
Ini bulih masok kategori ngumpat ke ye...? Alamokkk...






5 ulasan:

kakyong berkata...

itu lah..
kdg2 kena juga dibuat sesi supaya pelajar ni jgn terlalai dgn cinta.. cinta zaman remaja kalo terlalu ikut rasa, buruk padahnyer...

sharouk berkata...

Usul: Perkataan yang tepat untuk pelajar ini ialah MABUK CINTA. Dah banyak awok nengo kalo doh mabok cinte memang tak hajabnye ape orang kate. Kalo nak nego yo mase belum mabok, mun kalu dah mabok, tak payah le.

tinuj berkata...

Salam yop,

Payahle kalo dah budak betine tu tak nengo ajo. Kalo bawak ke ghomah sakit tu sah dokto kate telinge ok tak sakit. Telingenye boleh dengo cumenye tak nengo ajo je. Dijauhkan bala jangan terkene pade batang idung kite, kite memasin ade anak..

Encik Gorilla berkata...

Meh bior aku hambat mamat jibauk tu.... Tapi kalo difikirkan ...kat mana2 pun sama gak.... kat tempat aku...kawen ngn laki isap dadah... lebih kurang la citernya....

DKosongLapan berkata...

kekadang awok getik dengan deme2 yang saje2 je nak kabo pasei hei centa deme kat pesbuk atopon dekat blog deme....getik meno.....sampei hei potong ghambut pun nak dikabo....tu tak lagi kesah deme bergadoh....adoooi...bebudak sekaghang nii......