Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Sabtu, 9 Oktober 2010

Eemmookkk...Sedapnye Lakse ni..

Antaghe mende makan yang aku suke, lakse la. Tapi belum sampei ke tahap minat. Minat ngan suke tu lain kan ? Dalam banyok-banyok lakse, lakse Kuale Kangsar yang paling aku respek. Bukan keghane sedapnye.. tapi keghane ghase(rasa)nye yang bebeza daghi lakse-lakse yang tejuei(terjual) di negaghe kite. Tak pecaye kome ghase le sendighi. Lagipun, ghase lakse di kuale ni seghope je di mane-mane kedei pun kome. Tang tu yang hebatnye. Aku peghonoh(pernah) makan lakse yang paling sedap di Sg Petani, Kedah. Kate deme kuah laksenye dibuat ngan belut. Ntoh ye ke idok lantoknye la.. asei(asal)kan jangan deme pakei ulo(ular) sudoh la..

Aku ade ceghite tentang lakse ni kome...
Mase tu aku masih bebudok lagi. Aku dalam tingkatan 3. Peghikse(periksa) SRP udoh selesei. Ate.. keme datang sekoloh untuk main jela kome... Keme disughuh(suruh) main bola.. main kerom(caroom).. nengok bidio(video).. memacam lagi.. Ceghite he(hal) nengok bidio ni kome.. aku nok ceghite sikit je tentang satu  peghistiwe(peristiwa) lawak ngeri yang jadi mase tu.. boleh ye.. 

Gini.. Satu haghi ade soghang cikgu bawok ceghite peghang(perang). Beh(best) kome..kate di cekgu. Aku ambik tempat duduk agok depan juge la. Cekgu pun masang kaset bidio tu. Masang bidio ni kan mcm masang vcd kome.. lengoh(lambat) sikit. Keme sabo je nunggu.. Memasin ngange ngadap tibi(tv) beso di depan dewan. Yang cekgu ne tadi, pas on bidio tu.. die keluo(keluar) dewan jap sebab manggei(panggil) bebudok yg belum masuk dewan. Kat skrin tibi.. daghi gambo bintik-bintik betuko ke gambo gaghih(garis) beso macam awan larat... pahtu..pelan-pelan warne-warne keluo... Tetibe keme sume dengo soghe(suara) pelik daghi speaker.. Bunyi macam pempuan nok beghanok(bersalin) !.. Ade juge soghe oghang jantan yang mcm lepah(lepas) beghambat(berlari)... Pahtu, muncui(muncul) la gambo.... Kome(kalian) bulih agok gambo ape kan.. Dewan ghiuh..! Yang jantan suke(gelak) punye la kuat. Cekgu yang masang tadi muncui tetibe daghi belakang.. ngaloh(kalah)kan pelughu(peluru) die nuju ke alat pemain bidio..laju-laju tutup bidio tutup tibi. Aku tengok muke cekgu tu hijo(hijau) kebighuan menahan malu. Pecoh ghahsie(rahsia) !!! hihihi... Itu la kali petame(pertama) aku nengok mende idok senonoh tu ... Eh ! Sebaghang pertanyaan selanjutnye.. DITUTUP !!   hahahaha... 


Balik ceghite tentang lakse yak..
Antaghe(antara) bebanyok kawan aku, ade soghang yang bapoknye kaye kome.. Anok tokey balok. Baguihnye die ni, die gemor(suka) belanje keme yang daghi keluarge yg kighe-kighe(kira-kira) layok menerime zakat ni makan to(tau). Satu haghi..die belanje keme makan lagi. Menu haghi tu di kantien.. lakse. Die oper(offer) keme makan sebanyok yang keme mau. Ate.. ape lagi.. melantok(makan dengan banyak) le keme ni. Memole(mula-mula) keme ambik semangkok soghang. Ntoh ape pasei haghi tu laksenye sedap bebeno kome. Ikut ati mau keme jilat sise kuah kat mangkok tu ! Beno kome.. Kawan tu sughuh tamboh. Mongkah(bingkas) keme nuju ke kaunter.. mintok semangkok lagi.. Kali ni keme nok kuah yang betui-betui kow.. Mase kakok kantein cedok kuah.. keme sughuh(minta) die kaco kuah tu dulu. Bio kuah tu pekat la kununnye. Tetibe soghang kawan aku peghasan ade satu mende putih yang bulat kat dalam peghoyok(periuk) kuah tu. Keme mintok kakok kantein cek.. Apa mendenye tu kok, kate keme. Kakok tu kaco lagi. Sekali kaco teghuih dapat. Kome tawu ape mende tu ? ... Katok kome... Katok !! Katok tu udoh masok(masak) sesangat. Kulitnye pun ngelupah.. tu yang jadi putih tu.. Bulattt je peghutnye.. Tebeliok(terbeliak) mate kakok kantein tu.. Mate keme pulok ape kughangnye.. Bagei nok tekeluo(terkeluar) dan meleleh bijik mate keme ke pipi ghasenye.. Tengkok.. kepale jadi kembang tetibe ! Ade yang muntoh. Ade yang pakse-pakse muntoh.. cako-cako(cakar) lidoh.. ludoh ke tanoh betubi-tubi.. Ade yang macam nok lakukan aksi akrobatik.. Memacammmm... Aku ??? Aku sejoookkk(cool) je....hihihi..
Errr...bulihke sejookkk disamekan ngan maksud sebeno 'cool' tu haa ? Lantokk la yak..

10 ulasan:

tinuj berkata...

Horit padan muke mike yop melantak kuah lakse berpeghise Katok. Banyak jename lakse yang beh2 di kuale tu,bantei le lakse pak nghah kat Talangtu. Sebut pasei lakse kuale temolok oghang kuale dah disetkan dituhan jenih oghang kuale juge muatnye walo pun di bubuh katok. Kalo ubuh jelibo pun menkeme lantak abih ate udah sesen pun tak bebayo. Maaf sebenonye teman seghonok mace ceghite mike semase tengoh ngelih bidiotu. Keh...kehh.

makdara TERdiva berkata...

salam dr org perak juga...

kite pun suke laksa...:)nyum3x

a.samad jaafar berkata...

Tinuj : sampei ati mike horit kan teman ye.. hihihi... tapi teman suke sampei keghah peghut ngan pekataan 'HORIT' tu.. lame teman idok nengonye...

a.samad jaafar berkata...

makdara terDiva : t kasih kerana sudi ke sini..jemputlah datang selalu ye...

MOH KEMBARA berkata...

Salam, bestnya ada citer lakse. Tapi Yob Samad, saya lebih gemor lakse Penang. Kekadang mee nya saya tukor dgn meehoon sebab rasa beras. Mee laksa sekarang banyak rasa sagu, rasa tak pueh makan. Kat mana yg beh sekali laksenya Yob?

Ummi Hanie berkata...

humang aihh....
tak tergamok awok nak makan tempat tu lagi...yucksss

eMMe berkata...

me pun suke laksa, ni la first time dengar citer kuah laksa ade katok, harkkkk toih! takleh nak bygkan, mmg tak terpikir, akan terjadinye kes sebegini, peh ni, kalo teringin sgt nak makan laksa, masok sendiri le, dijamin kebersihannye, hehehehe....

a.samad jaafar berkata...

Moh Kembara : Lakse penang mmg beh.. teman pun gemo.. kalo kat kuale deme kate yg paling beh lakse pak ngah.. tp teman ghase sameeee je..

a.samad jaafar berkata...

ummi hanie : kat sini lakse yg top lakse kura2..orang cina yg menjualnye.. teman idok la beghani makannye..nok cube ?? hihihi

a.samad jaafar berkata...

eMMe : masok sendighi paling baguih yak.. tapi laksa yg teman ceghite tu memang lemak berkrim la hihihihi...