Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Jumaat, 8 Oktober 2010

Bila Allah Menduga..

Kakok sedaghe aku ni dulu keghoje kilang di Kantan, Sg Siput. Bile kawein die beghenti. Laki die pun mampu nyaghe die katanye. Lame kawein baghulah dapat anok. Selepah dapat anok pempuan 
soghang, lakinye mule sakit-sakit. 12 taun lakinye menangung sakit. Sekejap elok sekejap segor(sihat). Dan pade taun lepah, tetibe lakinye diseghang sakit jantung. Due haghi kemudian, lakinye meninggal. Tinggei la die dengan anoknye tu. Die tepakse keghoje sebab nok nanggung anoknye sekoloh. Keghoje la die mengambik upoh nyuci kain, beghesihkan ghumoh oghang. Die keghoje daghi satu ghumoh ke satu ghumoh. Susoh betui idup die. Kalo dulu boleh dikatekan senang kini beghuboh teghuih. Keghete yang dibeli di lakinye dulu pun taghik di bank. Tapi aku kagum dengan ketabahan die...


Dugaan datang lagi.. awei pose yang lalu, anok die demam. Nampok macam sakit biase. Ate, dibawoknye anok die ke klinik. Kate dokto anaknye demam je. Cek lebih kughang- bagi ubat-balik. Lepah makan ubat sehat la kejap. Tapi gitu la... makan ubat sehat. Bile dadoh ubat ilang.. demam balik. Idok puah ati.. die pegi klinik lain pulok. Dokto yang di situ kate demam biase. Same juge.. Makan ubat sehat.. abih power dadoh ubat tu.. demam balik. Kali ni die terey pegi hospita Kuale pulok. Doktor kate kene ambik daghah. Tekejut die. Idok dibaginye pulok. Mane bulih... sakit ambik daghoh tu.. Sian anok saye katenye. Lagipun, muat peghonjang ape nok ambik-ambik daghoh... anok demam biase je.. Ate, udoh gitu.. idok la jadi deme nok ngambik daghoh anaknye. Bagi ubat demam juge la.. 

Anok demam kebah demam kebah teghuih. Idok maunye segor. Kakok sedaghe aku bawok pulok anoknye jumpe bomoh. Handei bomoh tu.. tetegor katenye. Usoh ghiso la.. bulih pulih balik ne.. kate di bomoh tu lagi. Aii.. seghonok kakok sedaghe aku tu nengor. Tapi... anoknye demam juge.. Besilih ganti la bomoh yang mengubat. ghope itu juge la anok die... Dibawoknye lagi ke klinik. Idok la tawunye pegi klinik yang same. Patutnye die pegi la klinik yang same. Bile ubat demam idok jalan.. nanti ubat lain la pulok dibeghinye kan.. Mun idok jalan juge.. tawu la dokto tu nok buat ape. Itu pasei le, bile kite jumpe dokto.. biasenye mesti die pesan.. Mun idok segor juge kome datang balik yak.. Ade sebab la die pesan gitu kan.. Ini idok.. Lepah satu klinik ke satu klinik... Emmpp.. pakat kate demam la dokto sumenye..Anok udoh makin ghaban..

2 haghi sebelum ghaye. Anok die pengsan. Mate anoknye terbeliok kome... Teghuih koma !! Bekejor mawoknye ke hospita Kuale. Daghi Hospita Kuale teghuih dianto(hantar) ke Ipoh. Masok ke ICU. Sape pun idok dibeghi masok. Dokto maghoh ape pasei udoh teghuk baghu ke hospita. Anoknye tu deme syak tekene kuman ayo kencin tikuih(tikus). Habih ditebok-tebok dideme badan budok tu. Sepanjang di hospita tu, kakok sedaghe aku idok ghenti teghoyok(menangis) kome. Sebijik nasik pun idok disentuhnye.  Die jadi macam saso(sasau) nengokkan onaknye yang kaku daghi ceghomin je. Die nok sangat duduk sebeloh anoknye tapi dokto idok bagi. Takut bejangkit pulok nanti. Sume oghang yang nengok keadaan kakok sedaghe aku mase tu.. pakat teghoyok belake kome.. Apatoh lagi nengokkan he anoknye tu.. Dalam mase 2 haghi je.. hampir selughuh sistem dalam badan anoknya diserang kuman tikuih tu. Dalam badannye penuh nanoh. Akhirnye.. ghaye yang kedue anoknye mehembuih napah teakirnye..

Aku menolong ngughuihkan(uruskan) keghoje pengebumian.. Cukup sedih nengokkan mayatnye. Mase nok menguboh mayat ade yang idok sengaje tetekan belakang badannye. Belubang..!! Lobang sebeso tapok tangan.. habih keme tekejut.. Daghi lobang tu keluo nanoh macam nanoh bisui(bisul)..nanoh campo daghoh sesikit. Semacam dagin ngan kulitnye jadi gheput kome.. Mase nok ngapan mayat tu.. lobang tadi kene le tutop. Bayangkan kome.. 3 gulong kapas yang beso tu idok cukop nok nutup lonang tadi. Mase ayo tekene tempat lobang tu.. ade daging yang tejatoh.. kulit tebuei-bei (terbuai-buai).. daghoh ngan nanoh teghuih juge keluo.. Deme yang idok kuat semangat idok beghani ghapat. Yang pitam pun ade.. Tapi mayat wajib disempeghonekan(sempurnakan)...Keme betui tehaghu.. Ghase insap sangat-sangat.. Mungkin itu bagian memasin.. Kakok sedaghe aku pulok...?  Usoh le kome tanye....

Moge Allah cucuri rahmat ke atas roh anoknye itu.. Al-Fatihah....


8 ulasan:

Ummi Hanie berkata...

sedihnyeee baca ceghite ni ...
ate berape umo anak tu ye?
akibat sealu ditebuk2 tu ke jadi berlubang mcm tu?sadis betol...

DKosongLapan berkata...

Takziah pade kakak mike..... beghat dugaan yang kakak mike hadapi......bukan calang2 oghang yang bulih lalu macam diee......anak sedaghe mike udah bagian die macam tuu....tapi mungkin die bahagie di sane dengan apoknyee.....awok ape aje yang berkaitan dengan anak2 ni tak bulih sangat....mudah beno nak menitik ayor mate...... CHor..... mike kene tengok2 selalu kakak mike tuu.....die adik beghadik je le temapt die bergantong sekaghang niii....

eMMe berkata...

ALFATIHAH...semoga roh dicucuri rahmat Allah swt.

tinuj berkata...

Salam yop,

Sedih juge nengo ceghite mike. Moge kakok sedaghe mike besabo dengan dugaan yang datang betali aghuih.Tak lupe Alfatihah untuk arwah, Alfatihah....

kelisa_samudera berkata...

berat dugaan deme ye. selalu kita meratap nasib kita, tapi rupenye ade yg lagi susah dari kita. semoga Allah melindungi kita semua.

sharou berkata...

Moga dicucuri Allah ke atas rohnya. Semoga keluarganya tabah dan bersabar kerana Allah penolong orang yang sabar.

a.samad jaafar berkata...

Beghat mate memandang beghat lagi bahu yg memikui kome... Sekaghang ni udoh bapoknye pulok kat hospita Tepen.. Ghiso die gile je..betui kome..

sekamar rindu berkata...

salam..

moga banyak sabar...