Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Isnin, 11 Oktober 2010

Sape Yg Tersenyum Tu..??

Udoh seminggu Si  Polan tu meninggei dunie. Die meninggei mase kemalangan yang belaku kat Kota Lame Kanan, Kuale. Maknenye malam ni malam ke-7 la. Emok ngan Bapok aku pegi ke ghumoh arwah. Deme ade buat tahlil sikit. Aku idok ikut deme sebab esok aku ade peghikse akir taun pulok. Tinggei la aku sesoghang di ghumoh. Kunun-kununnye nok stadi(study). Lepah semayang isyak, aku pun mule la belajo. Sebab kedudukan meja belajo aku tu ngalang(menghalang) lampu, aku pun angkat meja tu betui-betui bawoh lampu. Aku ngadap hale ke pintu nok ke dapo(dapur). Sume lampu aku padam. Tinggei lampu ruang tamu je...

Malam itu ghase sohhh(sunyi) je.. Emok ngan bapok tentu lambat balik sebab ghumoh arwah jauh. Bapok pulok mun dapat jumpe kawannye, macam gheghayan(lupa diri)... belabun idoknye tawu beghenti. Idok la aku kesoh pun. Bukan kali petame aku duduk ghumoh sesoghang pun.. Dalam pukui 11 tu.. aku dengor ade oghang datang. Aku dengor dengan jelah(jelas) die mukok(buka) kasut... pahtu letok kasut ke tempat letok kasut di dinding luo. Sape pulok tu ? Aku sangkekan abang aku yang baghu balik daghi melepak... Tapi awei beno pulok die balik.. Aku panggei due tige kali ... soh... Aku dengor die menapok naik tangge. Aku cepat-cepat ngale ke pintu. Selok(selak) pintu aku buke.. Tapi tak ade tande-tande ade oghang di tangge.. Pintu aku bukok..Sah takde sesape.. Aku mule seghoyo (takut sesikit).. Pintu aku kunci semule...

Aku nyambung belajo. Pejam celik mate aku mace buku-buku yang langsung tak ade gambo di depan aku. Ade la dalam sepuloh menit mace buku.. tetibe bulu tengkok aku meghemang. Aku tengok bulu rome yang haluih(halus) kat lengan aku bedighi macam kene karan. Kepale teghase kembang. Aku ghase aku macam tengoh dipetie(perhati) seseoghang. Yang petie aku tu betui-betui di depan aku..!! Pelan-pelan aku angkat kepale... Ya Rabbiii... Aku ghase nok nyeghit bile aku tengok di depan aku ade oghang tengoh bedighi mandang tepat ke aghoh(arah) aku. Dan oghang itu betui-betui mirip arwoh si Polan..  Si Polan yang emok ngan bapok aku pegi ke majelih tahlilnye itu la. Cepat-cepat aku tundukkan kepala balik. Aku idok beganjok sikit pun.

Peloh mule keluo. Ape aku nok buat ni..?? Sekali lagi aku angkat muke... aduihhh.. ade lagi ! Aku kelih(tengok) lebih lame.. Arwoh tu idok bebaju... Kain pelikat hijo mude ngan kekunin-kunin tu memang same ngan kain pelikat yg selalu arwoh tu pakei. Aku cam sesangat. Tangan kanannye menyekok(cekak) pinggang.. Bile die tawu aku nengok die.. Pelan-pelan die tersenyum.. senyumnye makin lebor..  makin lebor... Tapi bukannye semakin manih... senyumnye tu menyeghamkan sungguh .  Idok tawu aku nok nyakapkan.. Aku ghase macam lenguh satu badan melawan ghase takut ! Tapi aku masih bulih betahan... Aku tundukkan kepale lagi.. Ghase takut lame-lame betuko menjadi maghoh(marah). Aku nekad. Kalo aku tengok ade lagi.. aku nok bedighi  kendian pegi beghadap dengan die. Ape nok jadi.. jadi la ! Sekughang-kughang aku puah ati.. Aku angkat kepale lagi.. Hah.. udoh ilang... Cepat-cepat aku beghambat ke pintu yang ngale ke dapo tu. Tutup dan kunci kemah-kemah.. Ghase takut belum ilang sampei la emok ngan bapok aku balik.. Aku ceghite ke deme.. deme suke(gelak) je.. Puah aku cube yakinkan deme tapi lansung idok dihajab dideme. Mungkin kome yang mace ceghite aku ni pun susoh nok pecaya kan ?
Hanye selepah kighe-kighe setaun kendian baghulah deme pecaya ngan ceghite aku tu..  ngape ye ? 
Tinuj : Cikgu Sahak tawu sangat kesoh yang teman labunkan ni..


10 ulasan:

makdara TERdiva berkata...

tunggu esok baru leh bace N3 seram kat atas ni..sbb taknak mmpi seram lg mlm nnti..huhu!

tinuj berkata...

Salam YOP,
Untuk kesahihan ceghitenye teman kene tanye yop TID mike. Walo ape pun menaghik ceghite mikeni. Kalo ade kemera mase tu mike tangkap side by side baghu ori. Tang name Kota Lama tu teman syokan jangan sebut ikut loghat paghit, bahaye, yang ni kene tanye yong Halima ato yop D08.

DKosongLapan berkata...

awok dah agak dahhh.....
pasei ape le awok mace malam 2 nii...
udahle bujang...... yang gambo tu pulak...
gambo kat cherating kalo tak salah..
yang laki bini konvoi superbike tu kan????
hampeh mikeee....

a.samad jaafar berkata...

MDT : Teman udoh cube nulih jgn jd segham tu...

a.samad jaafar berkata...

TINUJ :Abang teman tu lagi beghani oghangnye..

a.samad jaafar berkata...

D_08 : Teman idok pulok cadang nok jadikan ceghite ni segham.. tu yg pakei loghat kuale tu.. Mane sambungan ceghite mistik mike tu.. uii.. lupe la tu..cittt !!!

Tanpa Nama berkata...

ngancokk mike. tibe2 tak jadi tgk bedminten malam tadi mace ceghite ni. tunggu pagi ni baghu awok pos komen. huhuhu. segham betui le.

-kelisa

eMMe berkata...

SERAM baca di pagi hari....

DKosongLapan berkata...

sunggoh le CHor....memang awok lupe....nanti2 le awok sambong...

P/S sebabkan gambo mike ni awok terbawak dalam mimpi...

sekamar rindu berkata...

salam....

berulang kali membaca.nak faham entry ni..