Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Khamis, 14 Oktober 2010

Muhasabah Tentang Kehidupan

Catatan I :
Anakku yang pulang dari rumah kawan sepermainannya membawa cerita... 
Dia berasa kasihan melihat keluarga kawannya itu makan tengah hari berlaukkan ikan goreng dengan kicap. Katanya," kasihan kan ayah..".  Jawabku, "cuba lihat berapa pinggan mereka menambah nasi.. dan bandingkan pula dengan ayah yang makan berlaukkan ayam, ketam dan sayur yang segar...".  Pantas dia menjawab.. " mereka tiga dan ayah hanya satu...!".

Catatan II :
Suatu masa aku meronda-ronda di sekitar kampungku...
Aku terlihat sepasang warga tua sedang berbasikal mendaki sebuah jalan berbukit curam. Sengaja aku berhenti dan memerhatikan gelagat mereka. Si suami mengerahkan segenap tenaga bagi meneruskan kayuhannya. Si isteri memegang kejap pinggang kurus suaminya. Kata anakku, " mesti mereka sedih sebab tidak mampu memiliki kereta kan ayah..". Jawabku, " ayah pasti mereka pasangan yang bahagia. Yang berbasikal jarang terpisah dan berpisah. Yang berkereta besar... rumahtangganya kerap punah dan musnah..". " Ohhh... pemandu bas sekolah Zaki tu dah bercerai ke ayah ?? ". Errrrrrr....Cis !!! 

Adakah kalian faham maksudku... ??

6 ulasan:

eMMe berkata...

cerdik anak mike..soalan2 yg dia tanye tu..leh buat ASJ terkedu utk menjawapnye..hahahhaa...
tapi mmg betul pun kan...kebahagiaan bukan teletak atas wang ringgit...

DKosongLapan berkata...

Salam CHor....
mike memang bijak bermain dengan ayat......
ayat2 mike penoh dengan maksud.....
kalo kite setakat mace gitu2 jee....memang tak pahammm....
tapi kalo kite mace dengan teliti.....
paham le maksud yang mike nak sampeikan....

P/S: mike bulih menulih novel ni Chor...

makdara TERdiva berkata...

errrr..paham sikit2..
kebahagiaan tak boleh diukur pada luaran..yg kita nampak kaya, sebenarnya miskin kasih syg..yg kita lihat hidup susah, sebenarnya mereka kaya dgn kasih syg..

tiba2 rasa terharu baca N3 ni..sob..sob..

a.samad jaafar berkata...

MDT : jawapan yg diberi sgt tepat.. amik sentuk kat dapor sbg pingat..hihihihi

a.samad jaafar berkata...

eMMe : Anak teman memang 'bijak'..bijak tang ape ntoh le hihihi..

a.samad jaafar berkata...

D_08 : Nulih novel... mau 80 kali pengsan baghu siap teman nyiapnye weh ...