Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Selasa, 26 Oktober 2010

Mad...Keghah(keras) Peghut Aku...

Label 18sx.. mungkin dapat menyinggung hati sesetengah pihak.

Kawan aku ni baghu sebulan kaweinnye kome. Kighe2 sumenye tengoh manih(manis) lah yak(kan).. Die nyage(jaga) kedei ghuncit kat kampung aku tu. Satu malam.. dibawoknye bini die tu ke kedei. Aku gatei(gatal) mulot negor(menegur) deme. Aku tanye, "ape ke he(hal) nye mawok bini ke kedei memalam hagh(hari) Lajim..? ". Nyongein(tersengih) je die.. " Keme tido sini Mad.." kate di die. Idok le aku heghan(hairan) pun.. Baghu-baghu kawein.. mane-mane pegi pun ghase dalam seghoge(syurga) kome.. Aku kelih(perhatikan) bini die tu... pemalu yaamat-amat(sangat-sangat).. lemah lembutttt je oghangnye.. Rejeki kamu le agoknye tu Lajim... aku cakap dalam ati je la kome.. Habih meli(membeli) gule kopi.. bedungkei(beredar) balik la aku...

Esoknyee...
Awei-awei pagi lagi Leman kawan aku datang manggei(memanggil) aku kat ghumoh(rumah). Aku tengok die senyum-senyum... Ade ceghite beh Mad, kate die. Tapi die idok le nok ceghite dulu. " Moh kite ke Kaghei(Pekan Karai-hampir dengan Bandar K.Kangsar)... ceghite sambei(sambil) ngeteh baghu beh(best) ", katenye lagi. Ate... ngikut le aku ni macam oghang tengin(bodoh) kat belakang motu(motosikal)nye..

Lepaih ngoder kundah(kuih kundas) ngan ghoti canei di kedei Hamzah tu.. Leman nepok lengan aku.

" Ace(cuba) kamu dengor aku nok belabun(bercerita) ni.. ". 
" Amendenye ...?? ".
" Pagi tadi.. lebih kughang(kurang) pukui 2 la aku ghase.. Lajim nelipon aku Mad...     Emijensi(emergency) katenye..  Heghan betui aku... ghiso(risau) pun ade. Aku tanye ngape.. idok dikabo(beritahu)nye. Die cume ngabokan yang die kene pegi sepital(hospital)... Mintok tolong sangat ni.. kate di die ". " Mase aku sampei ke kedei Lajim tu.. die udoh nunggu aku di luo kedei... Aku tengok die mekop telinge kanan die ngan kain .. Aku tanye le.. Ngape telinge kamu tu Lajim.. Die nyongien je... Aku idok puah ati la Mad... Aku sampei idok dapat megholoh(tidur) ghisokan die...yang die main ghahsie-ghahsie(rahsia) pulok ngan aku...mana bulih.. yak.. Lepaih aku desok-desok.. dibukok(buka)nye la kain kat telingenye... Ya Rabbi.. Cabeik(koyak) telinge nyeee.. Daghoh(darah) keluo meghejo-ghejo(mencurah-curah).. Aku tanye la ape pasei bulih jadi macam itu... Nengor(mendengarkan) aku nanye soalan tu..bininye beghambat(berlari cepat) masuk ke kedei.. Ngegei(ketawa berterusan)  si Lajim tu...".

" Kamu tawu sebab ape Mad..? ".
" Mane aku tawu... "
" Telingenye tu kene kokok(gigit) di bininye laa...!! "
" Deme gaduh ke Leman.. "
" Ye la gaduhh.. main-main 'gaduh' ataih katei(katil)..hihihi.."
" Hahhh...kahkahkahkah... "
" Uiii..Mad... Handei(handal) juge Lajim yak.. Kucin Siam  pun bulih betuko jadi ghimo(harimau).. !! "
" Kahkahkah..uhukk...uhukkkk..! "

Begitu le adenye.....

10 ulasan:

Nasir Bravo berkata...

hahaha..lawak betui la mamat lajim...
Ibu Kita dan Kita Sebagai Ibu

DKosongLapan berkata...

kkekekekek...... nampak lemah lembut.....sekali bertuko jadi ghimo....nasib baik dikokaknye telinge...kalo bende lainnn.......naye oooooo

tinuj berkata...

Hei yop, ini betui2 punye jantan si Lajimni,melelih daghah yang keluo kat telingenye takkan nak di pampeskankan juge kat tempattu.

Tinta.Muallimah berkata...

Ate...itule ghopenye...

Tinta.Muallimah berkata...

yeop. Gambo2 kuale tu nostalgik betoi. teman tinggai kuale 9 taun, ngajor mckk. sekaghang ni bedagang kat kolumpo. kirim salam pada sume oghang kuale...Yong batu gajah

makdara TERdiva berkata...

uihhhhh! ganehnye... :)

mlm2 jumaat baca N3 ni buat hati teruja jer...hahha!

a.samad jaafar berkata...

Ssyyhhhh...D_08...Nasir...deme kate oghang yg lemoh lembut tu mmg gituuuu...jgn kabo kat oghang yak..hihiihii

a.samad jaafar berkata...

TinuJ : Nama Lajim tu bukan name betui.. bangge bebeno die.. ate..tawu le oghang betape ganahnye die hihihih

a.samad jaafar berkata...

Tinte : Ghajin2 datang ke sini yak...errr..jenuh la teman nok nyapeikan salam kat sume oghang kuale nih...hihihihi

a.samad jaafar berkata...

MDT : errrrr....errrr...mike ni...mike ni...NAKEIII !!!.. tp teman gemo..kahkahkah..