Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Jumaat, 29 Oktober 2010

Mad.. Maddd...Anak Mokkkk !!! HU..huu.huuu...

Aku idok pasti same ade peghangei(perangai) aku yang satu ni baguih ke idok. Paghangei yang aku maksudkan ni... penghangei gemo meghatikan(memerhati) tengkoh laku oghang. Pensyaroh psikologi aku mase kat UKM dulu, mun(jika) idok silap.. Dr Ruhani Nasir... ngate yang aku ni bulih jadi ahli psikologi hebat.. kununnye aku ni pemeghati yang cekap.. errmmm... itu labun die le.. ntoh-ntoh die pegheli(perli) aku yak ? Hihihi.. Memang sejok bebudok lagi aku gitu kome... Tapi sekaghang ni aku pandei konteroi(control) doh.. nanti idok pasei-pasei oghang kate aku gatei ! Yang aku tawu.. sebab gemo meghati oghang la aku teghime musiboh rengkah(sekejap) ini... Bace la yak... 

Aku budok beno lagi. Tapi ingat beno la aku tentang he(peristiwa) ni kome... Ate.. ini kesoh ngeghi(ngeri) kome.. maunye aku lupe...
Mok bawok aku ke Pulo Pinang. Sepupu aku kawein ngan oghang sane. Mamok kome uii.. Keme seminggu di sane. Aku ingat beno mase mok cubit peghut aku sebab komplen masokan oghang Pulo Pinang yang mase tu aku ghase(fikir) pelik bebeno. Idok mau aku makan mase tu. Ate.. mane makannye... ikan kembong idok dibuang peghut.. geli la aku. Tapi mok maghoh.. tempat oghang jangan banyok cakap kate dimok.. 

Sempat juge le keme ke Padang Beso. Mase tu Padang beso ni tekenei(terkenal) sungguh kome. Baghang-banghang(barang) mughoh kemain(bukan main). Mok meli memacam. Itu la kali petame aku pegi tempat oghang ghamei yaamat-amat. Heghan(hairan) aku ! Mok beli aku baju baghu... t-seit puteh belang meghoh ngan seluo pendek itam. Kembang kempeh idung aku.. seghonoh bebeno..hihihi.. Esoknye keme akan balik ke kampong...

Lepaih suboh keme beghangkat ke jeti Pulo Pinang. Deme anto keme ngan keghete. Naik peri(feri) la yang palin beh kome... dapat nengok laut. Dulu keme bukan senang nok nengok laut kome. Keme dulu idup punye le susoh. Ghate-ghate(rata-rata) oghang duduk di kampong je... idok ke mane-mane. Selain susoh duit.. keme juge susoh sebab kenderaan kughang beno mase tu. Mase dalam peri aku lagut(leka) meghatikan laut. Aku nengok dengan heghan. Sangke aku, Sungei Peghok tu udoh beso sesangat la...ghopenye(rupanya) laut lagi beso yak.. Sesekali peri begegor..dade aku pun begegor kome.. Cemaih(cemas/takut) juge to(tau).. Sesekali peri ngegheing(senget) ke kighi... aku beghambat(berlari) ke kanan... ngegheing ke kanan...aku beghambat ke kighi.. aku buat gitu sebab aku takut peri tu kagham(karam).. Jadi, tujuan aku tadi tu sebab nok seimbangkan balik kedudukan peri tu la.. paham dok kome ??..

Sampei ke Jeti Botewoet(Butterworth..errr..betui ke ejaan ni ?)), Sebeghang Peghei.. peri pun beghenti. Huiii..idok puah ghasenye. Pengalaman takut-takut-cemaih tu seghonoh ghopenye kome... Bersusun(beratur) le keme keluo daghi peri tu.. Mok mawok banyok baghang(barang) di kighi kanan tangannye... jadi mok idok bulih pegang tangan aku la. Mok sughuh(suruh) aku pegang lengan die. Kamu jangan lepaih Mad, ando(buruk padahnya) pulok nanti... Ingat to...pesan dimok. Daghi jeti , keme ngale ke jejantaih(jejantas) yang teghuih ke stesein bah( jejantas ini telah roboh dan mengorbankan banyak nyawa suatu masa dulu). Oghang ghamei yamat-amat... jejantaih tu pulok takat sedepe oghang beso je kome. Ate.. banyok kali juge aku belage(berlanggar) ngan oghang.

Mok jalan laju. Aku ngempo(terkengkang-kengkang) ngikut ghentok(rentak) die. Mate aku ngelewo(melilau). Sekejap nengok kanan..sekejap nengok kighi..sekejap nengok bawoh jejantaih... Memole(mulanya) tangan megang tangan mok.. pahtu, megang ujung baju lengan mok.. pahtu, megang baju kat pinggang mok... pahtu megang kain mok.. Mate aku teghuih ngelewo meghati ke mane-mane... Tetibe aku nampok sekumpulan polih(polis) di bawoh jejantaih.. Same-same deme ade oghang jantan kene gari. Mau juge lime nam oghang juge la.. Gaghang-gaghang(garang) muke polih tu.. Aku beghenti... Aku pegang pengadang di tepi jejantaih tu. Aku lagut peghati deme... Aku idok peghonoh nengok oghang kene gari kome... Aku meghati sampei la keghete polih tu jalan ke mane ntoh la.. Mase tu baghu aku sedor... Mok tak ade..!!!.. Aku mule le cemaih...!!!

Mongkah(bingkas) aku beghambat ngale ke stesein bah... Aku nyeghit(menjerit) kekuat ati.. Mok...Mokk..Mokk.. Ate.. bebudok yak.. mane dihajab(peduli)nye kan oghang.. Lantok deme la.. Letih beghambat ghehat dulu kejap.. Beghambat lagii.. Panggei mok lagi..Mok..mokk...mokkk..!!! Memang mok ilang.. Aku udoh haghu bighu(tidak ketahuan) mase tu.. Aku mole la ngobok(menangis dengan kuat) kome.. memole pelan.. pahtu, aku ngobok sekuat ati... Sambei ngobok sambei nyeghit manggei(panggil) mok...Mase aku teghoyok(menangis biasa) sesoghang kat stesein bah tu..soghang oghang mude datang kat aku.." Ngape ni dikk ? ", kate die. Aku kabo.. mok ilang... waaaa...waaaaa...!!!

Die anto(hantar) aku ke balei polih kecik kat situ. Die kabo kat polih tu.. ni.. budok ni.. moknye ilang.. Aku diam je.. Deme tanye name aku.. deme tulih kat keghotaih. Deme tanye name bapok.. aku kate name bapok saye.. aboh.. hihihii.. Suke(ketawa) dipolih tu.. Ade la dalam sepuloh menit.. aku dengo deme buat pengumuman.. lebih kughang macam ni.. " Perhatian...perhatian.. sesiapa yang kehilangan anak.. bernama Samad.. memakai t-shirt putih belang merah.. sila ke pondok polis ini sekarang.. Anak puan sedang menunggu di sini..". Beghulang(berulang) kali deme buat pengumuman tu. Lame juge nunggu idok juge mok sampei.. Idok lame kendian.. aku tengok keghete polih pulok ngelewo.. Deme juge buat pengumuman yang seghope.. Kuat yaamat-amat pembeso soghe(suara) deme tu.. Kulu kewo(ke hulu ke hilir) keghete polih tu.. Besaut-saut(bersahut-sahutan) soghe polih buat pengumuman..

Daghi celoh tingkap balei polih aku nampok mok tengoh beghambat di sebeghang jalan. Aku nampok mok teghoyok.. Mok beghambat laju nyebeghang jalan sambei manggei-manggei aku... " Mad.. Maddd..  Maddd... anok mokkk... Maddd... anok mokkk ..!!! ",. Aku melughu(meluru) keluo.. Beghambat juge.. Aku pun nyebut name mok juge.. "Mokkk... mokkkk... . mokkkkkk ...!!! waaaaa...waaaa.waa.. ". Oghang sume peghati keme. Mok pelok-pelok aku... Mok cium-cium aku... betubi-tubi..!!.          GITU LA ADENYE...

Ya Allah... Mengapa saat aku menghabiskan cerita ini.. air mataku mengalir lajuuu..???. Mak.. Moga damailah emak di sana... Aku merinduimu... Mak .. hati anakmu ini sering menangis....




24 ulasan:

tinuj berkata...

Yop,
Heavy duty punye dramani boleh buat duitni.

kelisa_samudera berkata...

awok pun ade kenangan banyok kat stesen bas butterworth tu. tapi idok le teghuk macam kamu. hehe.

mmg betui le ape kamu kate. kenangan bisa saja membuat aku menangis. kenape ye kita boleh merindukan kenangan, padahey sepatutnya hidup kita sekaghang jauh lagi senang daghi dulu. :(

sharouk berkata...

Ish begenang ayo mate awok macemye tak la awok sesitib

Lya Colours berkata...

kita memahami cite ni walaupon ckp bahasa perak
eh ye ke perak
isk isk isk

Mario berkata...

ye arrr...aku pun suka gak tgk2 org...dulu2 sll lepak2 tgk org sampai kena sound...hehe
btw...lama oo aku nak abiskan baca n3 ni...dgn nak translate lg...ekeke

bro...bole tak buat pop up komen...senang ckit nk komen2...hanya cdgn..

a.samad jaafar berkata...

TinuJ : Kesoh betui tu.. mujo jumpe balik mok teman tu..hihihihi

a.samad jaafar berkata...

Kelisa : aku mmg nakei sesikit... skrg nakeinye lg banyok hahahaha...

a.samad jaafar berkata...

sharuok : beghayo sebab kuat nenenang tu...hihihi

a.samad jaafar berkata...

Lya.. betui loghat perak.. YANG PIYO.. sori sebab memeningkan hihihihi

a.samad jaafar berkata...

Mario : Usaha tangga kejayaan hahaha.. errr.. pop up ??? ape menatangnye tu mario uiii.. aku tak gheti...

sekamar rindu berkata...

salam..

lama tak pegi pulau pinang..ishh..rindu lak.

MOH KEMBARA berkata...

Salam Yob Samad, teman pun jenih suke memerhati tp teman beza dari bnyk bebudak kecik lain. Bdk lain suke berkepit dhn mok pok deme, teman jenig suke bersendirian wlupun sjk kecik lg. Masa umur 3-4 tahun teman dah lari tak mau jalan dgn mok pok. Masa besor tu deme bawok bejalan shopping kat Singapor, teman dah ilangkan diri, tngok silap mata hindu. Hilang tak kabo. Dok tercongok nengok hindu main ulor. Mak pok melilau cari teman! Umur 4 tahun pun teman lari dari mok sbb nak ikut pok di seberang jalan. Cross jalan dok tengok kiri kanan, nasib tak mampuih langgor dik bah!

a.samad jaafar berkata...

Sekamar rindu : Udoh tak seghonok doh p pinang ni..naik ghimah dibuat disesoknye..

a.samad jaafar berkata...

Moh Kembara : Mike lagi ganaih yak..hihihi.. minjam kate mike.. udoh beso gemo nyongkiet.. ade duit bulih le nyongkiet weihhh...

MyZone~theUn4given berkata...

minat betul dia memartabatkan dialek perok tu..bagus2....:)

MOH KEMBARA berkata...

Salam Yob samad,Alhamdulillah Yob ada duit sesikit, buleh ler nyongket. Tp teman nyongket bila boring takde koje, koje malah! Bila dah nak abih duit gi Istanbul! Suami kalau buleh nok kite dok sana lelama, tp dia pun takdok kat situ!

Abhamz berkata...

salam, syabas buat mike krn berjaya menggunakan cakap Perak dgn ejaannya sekali..teman malas beno nak mengeja macam mike buat tu..

DKosongLapan berkata...

Chor.......
awok bile teghingat kesah amcam ni....
awok teghingatkan kesah anak daghe awok ilang dekat nilai 3....... libang libu awok mase tu...... mate udah meghah nak beghayo....... menggelewo jugak le awok mencaghi nyee....
ghopenye die bulih nyoghok bawah kain baju.......bulih die diam mase oghang manggei name die..... macamtu le kot...Arwah mak mike ghasenye ....... Moge mak mike tenang disane.....amin

eMMe berkata...

Yop Samad, me pun sempat gak merasa naik feri masa kecik2 dulu, tapi takde la sampai hilang....ngekor je mok...tak reti nak melilau cam yop, hehehhe...

hm...sedih baca part last skali....moga Arwah mok yop tenang di Sana...

a.samad jaafar berkata...

D-08 : teman pun udoh kene mcm keh mike tu.. keh anok main nyoghok2 bawoh ain baju juge le... teman beghambat sane sini nyaghi die.. ghase nok pitam teman nahan libang libu mase tu..

a.samad jaafar berkata...

Moh Kembara : Jeles teman dgn mike ni.. teman baghu lepaih ke bukit tinggi Padang je.. itu pun udoh megoh bebeno ghasenye..hihihih

a.samad jaafar berkata...

Abhamz : Saje suke-suke...kughang2nye oghang tawu teman oghang Peghok hihihi..

a.samad jaafar berkata...

MyZone : Sebenarnye idea guna dialek perak ni secara spontan je... sudahnye.. kebanyakan entri guna dialek ni..

a.samad jaafar berkata...

eMMe : Oghang jantan ni ghamei yang gemo melilo Me uiii...