Seribu Penghargaan Buat Mereka Yang Sudi...

BLOG ENTRI RENCAM DARIPADA AKU... JEMPUT KE SANA YE..

Isnin, 18 Oktober 2010

Mad.. Meghedang-ghedang Si Nizam tu..

Anak kambing yang baru melihat dunia
Bagi follower baharu blog atasnamaaku ni.. entri ini bakal memeningkan !!!! Inilah loghat Perak yang PIYO..Test sikit dulu hihihi...


Ngempo(berjalan terkengkang - kengkang) Bidan Senah ngambat(mengejar) Si Nizam yg bebesika di depannye. Keboh..kebah... keboh..kebah.. bunyi kain batik Bidan Senah bile ketein(keting) kakinye nendang kain yang dipakei.. Aku tengoh menebah(menebas) kat tanoh sekangkang anok keghe(kera) aboh aku tu. Ate, mase deme lintah depan aku.. aku tanye le.. nok ke mane ngalenye sampei gopoh geghah gitu. Tapi kate  di Bidan Senah, die pun idok dikabo di Nizam. Sesok(kecemasan). Itu je labun(kata) Si Nizam tadi. Bile aku tanye ngape die idok naik besika Nizam tu.. Laju je Bidan Senah nyawab, "Nyongkat(tayar depan basikal terangkat kerana bawa beban yang berat)..! mane ghopenye nok numpang ..". Aku senyum je nengonye...Patut pun nyongkat.. Beghat badan Si Nizam ade la mun 45 kilo.. yang nok dibawoknye, palin kughang pun mau 80 kilo.. .

Ade la gamoknye dalam 15 menit pah tu.. aku nengok Bidan Senah ngale aghah aku lagi. Pipi Bidan Senah laboohh je... tawu la aku yang die tu tengoh maghoh. Heghan pulok aku. Aku mongkah(bingkas) ghapat ke jalan. Aku nok tawu le...

"Ngape ne Kak Senah ..? "
"Eeemookk..Nizam tu menghedang-ghedang(perangai pelik) Mad uii... Awok punye le ghiso mase die datang tadi.. Ape ke  he(hal) nye die manggei(panggil) awok .. Cucu kat buwei pun awok tinggei.. Hiii... hagham bejadoh betui !!! "
"Ate.. Ngapeee..? "
"Ade ke patut..  Kambing bapok die nok beghanok(beranak) pun disughuhnye aku bidankan...!"
"Haaaa...??? "

10 ulasan:

tinuj berkata...

Salam yop,

Ni baghu real peghaknye, ngekek teman macenye ade kelainan mike ghonekan mane2 perkataan (makne) yang payoh difaham ghengotnye .

DKosongLapan berkata...

kekeekek.....
CHor....... sesekali mike gune Bahasa Perak piyor...... best jugakkk......ndak2 pulak ceghite ni endingnye.....sadis.....kekekeke

toyolkiut berkata...

payoh jugok nok pahang orang perok ni cakak..

Sharinginfoz berkata...

kambing oo kambing.....takkan nak jadi bidan

a.samad jaafar berkata...

Tinuj : Ghopenye udah lame beno teman idok gune loghat peghok.. mujur mike ingatkn teman

a.samad jaafar berkata...

Yeop D_08 : Nizam ni la budok yg patoh kaki main bola dulu..

a.samad jaafar berkata...

Toyolkiut : Pelang-pelang ye.. nati mu pahang jugok tu hihihi

a.samad jaafar berkata...

Sharinginfoz : Budok ni mcm 'kughang cukup' ckit..

Mario berkata...

pening aku baca...ekeke

makdara TERdiva berkata...

salam bro!
walau merangkak2 nak membaca N3 ni..tp saya tetap berjaya membacanya hingga ke noktah yg terakhir..

:) amazing tak? amazing tak?